فولاد سنگان

مدیر مهندسی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: تاکنون اقدامات قابل توجهی در حوزه نوآوری با رویکرد «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» در این شرکت انجام شده است.

به گزارش ایراسین به نقل از فلزات آنلاین، علی‌اکبر اکبری بیان کرد: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، ماموریت اصلی خود را تولید و تامین پایدار گندله با کیفیت در راستای تکمیل زنجیره ارزش گروه فولاد مبارکه و مشارکت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی منطقه شمال شرق کشور تعریف کرده است. هدف‌گذاری این شرکت برای چشم‌انداز سال 1404، تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین صنایع‌ معدنی منطقه شمال شرق کشور با توانایی تولید اقتصادی هفت میلیون و 500 هزار تن گندله است. همچنین شرکت فولاد سنگان از مزایای رقابتی قابل توجهی در حوزه فعالیت خود برخوردار است که از آن جمله می‌توان به دسترسی مناسب به خطوط ریلی، دسترسی به بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن شرق کشور، تولید گندله با کیفیت منطبق بر استانداردهای واحدهای احیای مستقیم و... اشاره کرد. این شرکت با توجه به مزیت‌هایی که در اختیار دارد و اقداماتی که به طور خاص در حوزه نوآوری انجام می‌دهد، همواره برای ارتقای جایگاه خود در حوزه صنعت فولاد تلاش می‌کند.

فرهنگ نوآوری، نیاز اساسی سازمان‌ها

وی افزود: یکی از اثرگذارترین پارامترها در تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های موفق دنیا، نگرش به‌کارگیری کلیه پتانسیل‌های سیستمی مجموعه و توان نیروی انسانی به‌ صورت بهینه و با حداکثر میزان خلق ارزش افزوده است. از این رو، علاوه بر استخدام نیروی انسانی خلاق با ذهنی مستعد برای پرورش نوآوری، بستر رشد و پرورش این خلاقیت نیز باید درون سازمان پایه‌ریزی و اجرایی شود. همچنین با توجه به ابعاد وسیع نیازهای دانشی، تحقیقاتی، اجرایی و مشاورهای سازمان‌ها به یکدیگر، این امر باید طی همکاری‌ها و تعامل‌هایی پیوسته و موثر انجام شود. چنان‌چه سازمان‌های طرف همکاری، تمامی موارد لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مبتنی بر مدیریت دانش، مدیریت پیشنهادات، ارائه ایده‌های نوین و تحقیق و توسعه مبتنی بر علوم روز دنیا را فراهم و بر ریسک‌های ناشی از موارد یاد شده نظارت کنند و به طور هم‌زمان نیز کارکنان خلاق، مستعد و به دور از تفکرات سنتی ریسک‌ناپذیر را به کار گیرند، آثار هم‌افزایی در نتیجه حاصل از آن بسیار مشهود خواهد بود.

مدیر مهندسی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد: اهمیت این مسئله با در نظر گرفتن شرایط ناعادلانه تحریم‌های وضع شده بر کشور و به تبع آن، بهره‌مند نبودن از دانش روز مشاوران و شرکت‌های پیشرو در جهان، بیش از گذشته نمود پیدا می‌کند. از این رو لازم است که با ایجاد و تداوم روابط هدف‌دار میان شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مشاوران، توان داخلی کشور در کلیه حوزه‌ها ارتقاء یابد و فرهنگ خلق و حمایت از ایده‌های نوآورانه نیز توسعه داده شود. شرکت فولاد سنگان از جمله شرکت‌هایی است که با اتخاذ استراتژی‌هایی نوگرا، گام‌های بلندی برای توسعه این مسیر برداشته است.

اکبری تصریح کرد: استراتژی‌های اصلی فولاد سنگان در حوزه نوآوری را می‌توان در مواردی همچون ایجاد زیرساخت‌های لازم، توسعه فرهنگ استفاده از توانمندی‌ها، اعتماد به فناوران داخلی با اتخاذ استراتژی‌های حمایتی درون و برون‌سازمانی و در نظر گرفتن مدیریت دانش و تکنولوژی در این رویکردها (بومی‌سازی، تحقیق و توسعه و پروژه‌های متفرقه) خلاصه کرد. علاوه‌براین، همکاری با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مطرح کشور، استخدام، پرورش روزافزون و قدردانی از کارکنان خلاق مجموعه، حرکت در مسیر استفاده از دانش روز دنیا و به‌کارگیری نسل چهارم فناوری از جمله هوشمندسازی، استفاده از اینترنت اشیا و بهینه‌سازی با استفاده از الگوریتم‌های شبکه عصبی نیز از دیگر استراتژی‌های اساسی شرکت فولاد سنگان در حوزه مدیریت نوآوری به شمار می‌آیند.

فولاد سنگان در مسیر نوآوری

وی با بیان اینکه با توجه به تسلط مجموعه فولاد سنگان به موارد یاد شده، تاکنون اقدامات قابل توجهی در حوزه نوآوری و در مدت زمان منتهی به آبان ماه سال جاری با رویکرد «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» در این شرکت انجام شده است، اذعان کرد: از جمله این اقدامات، می‌توان به استقرار نظام پیشنهادات، ایجاد وندورلیست‌های جامع در کلیه دیسیپلین‌ها، ایجاد کمیته بهبود، استقرار نظام‌های تحقیق و توسعه، بهینه‌سازی و... اشاره کرد. گفتنی است که استقرار نظام پیشنهادات باعث توسعه فرهنگ موثر بودن تفکرات خلاقانه تمامی نفرات سازمان شده است؛ به طوری که ارائه پیشنهاد بدون در نظر گرفتن پذیرش و یا رد آن، باعث تشویق پرسنل مجموعه می‌شود.

مدیر مهندسی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان اضافه کرد: همان طور که پیش‌تر نیز گفته شد، این شرکت به ایجاد وندورلیست‌های جامعی در کلیه دیسیپلین‌ها اقدام کرده است که از آن جمله می‌توان به بومی‌سازی، تحقیق و توسعه و... با اتخاذ استراتژی‌های حمایتی دانشی و مالی در همکاری‌های مشترک اشاره کرد. طرح مشکلات موجود توسط پرسنل کارخانه به امور مهندسی در قالب درخواست مطالعه طرح و همچنین به واحد تحقیق و توسعه در قالب پروپوزال برای بررسی‌های کارشناسانه و تدوین مطالعات «F.S» جامع، عقد تفاهم‌نامه همکاری با سازندگان توانمند داخلی با اولویت دانش‌بنیان در راستای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات خاص، همکاری با پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های مطرح کشور و در نهایت آموزش پرسنل و ارتقای دیدگاه آن‌ها با برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری درون و بیرون از مجموعه نیز از دیگر اقدامات شرکت فولاد سنگان در این حوزه محسوب می‌شود.

اکبری در ارتباط با اقدامات شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در حوزه نوآوری، مطرح کرد: از دستاوردهای اجرایی فولاد سنگان در حوزه نوآوری، می‌توان به داخلی‌سازی بیش از 76 درصدی تجهیزات و قطعات یدکی خطوط تولید کنسانتره و گندله با صرفه‌جویی حدود هشت میلیون یورویی اشاره کرد که این امر توسط همکاری با سازندگان داخلی توانمند و دانش‌بنیان پس از شناسایی و ارزیابی‌های لازم تحقق یافته است. از دیگر دستاوردهای این شرکت نیز می‌توان به تعریف و اجرای بیش از 70 پروژه استراتژیک در نظام مدیریت استراتژیک به همراه منشورهای مربوطه و پایش ماهیانه، تعریف و آغاز بیش از هفت طرح تحقیقاتی و توسعه‌ای و اجرای بیش از 40 پروژه بهینه‌سازی اشاره کرد.

توسعه مبتنی بر دانش داخلی

وی تاکید کرد: بدیهی است که تمامی موارد یاد شده، مبتنی بر دانش داخلی و همکاری سازمان‌های دانش‌بنیان و کارشناسان این شرکت بوده است و سهم بسزایی در اشتغال‌زایی و پایداری خطوط تولیدی کشور به همراه خواهند داشت. همان‌طور که اشاره شد، تجهیزات و قطعات بسیاری در این شرکت به بهترین شکل ممکن بومی‌سازی شده‌اند که از آن جمله می‌توان به ترمز الکتریکی الکتروموتور، نوار نقاله «Steel Cord»، قطعات پنوماتیک و هیدرولیک سیستم روان‌کاری کوره، گیربکس خورشیدی، موتورهای تحت درایو، بوردهای کنترل اتوماسیون، سنسورهای ابزار دقیق دما و فشار، سیستم هیدرولیک و... اشاره کرد.

مدیر مهندسی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در پایان یادآور شد: فولاد سنگان بر این باور است که آموزش هدفمند و رشد توانمندی‌های نیروهای انسانی خلاق داخل و خارج از مجموعه و حتی دانشجویان کشور به واسطه سیستم‌های همگام با مدیریت دانش و تکنولوژی، ارتقای فرهنگ سازمانی برای حرکت با شتاب بالا در مسیر فناوری، اعتماد روزافزون به توانمندی‌های داخلی و تعریف پروژه‌های مشترک با صنایع مشابه برای اجرای پروژه‌های دارای تکنولوژی خاص با هدف کاهش ریسک و افزایش حمایت‌های لازم از همکاران (مشاوران علمی و فناوری، سازندگان و اجراکنندگان داخلی) می‌تواند به رشد سطح دانش و فناوری کشور و به تبع آن، پایداری خطوط تولید و ارتقای سطح صنعتی کشور منجر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =