جلسه مدیران

هشتمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه با حضور معاونان بهره‌برداری و سرمایه‌های انسانی و سازماندهی، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست، مدیر ارشد تولید، مدیران حوزه‌های بهره‌برداری و سایر نواحی شرکت با رویکرد ارتقای سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در ابتدای این جلسه، غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه از کارکنان امانی و پیمانکاران نواحی به‌عنوان جهادگران خط اول جبهه تولید یاد و تصریح کرد: دست یافتن به نتایج ایمنی نقطه آغازی برای فعالیت‌های ایمنی است؛ ازاین‌رو برای حفظ و بهبود نتایج ایمنی باید همچنان ذهنیت و عملکرد و رفتار ایمن ملکه ذهن افراد شود. به خاطر داشته باشیم با چنین رویکردی فرهنگ ایمنی کارکنان و سازمان ارتقا می‌یابد.

وی با اشاره به این نکته که تمامی کارکنان فعال در مجموعه فولاد مبارکه اعم از پیمانی و امانی اعضای یک خانواده هستند ادامه داد: قوانین و مقررات ایمنی و به‌طورکلی تمامی شرایط ایمنی و بهداشتی باید به‌صورت یکسان در نظر گرفته شود؛ ضمن اینکه بر فعالیت‌های برون‌سپاری‌شده هم باید نظارت کافی انجام شود.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود برتوجه ویژه به کنترل و نظارت مؤثر بر رفتار کارکنان در انجام فعالیت‌های تعمیراتی پیش رو تأکید کرد و گفت: برنامه و اقدامات مؤثر و مستمر برای ایجاد تفکر ایمن از سوی افراد به‌منظور بروز رفتار ایمن از اولویت‌های اصلی سازمان است.

وی اطمینان از اثربخشی فعالیت کمیته بررسی حوادث را مورد تأکید مؤکد قرار داد و خواستار توجه ویژه به یافته‌ها، تحلیل‌ها و آنالیزهای ریشه‌ای حوادث برای تعریف اقدامات اصلاحی مؤثر به‌منظور پیشگیری از تکرار حوادث مشابه در سازمان شد.

سلیمی ضمن اشاره به هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم حوادث و تأثیرگذاری آن بر روحیه کارکنان و خانواده‌های ایشان، خواستار بررسی موشکافانه و دقیق حوادث احتمالی رخ‌داده به‌منظور عبرت‌آموزی و ایجاد محیط ایمن در جهت ارتقای بهره‌وری سازمان شد.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه بازنگری گردشکار ارزیابی عملکرد کارکنان و تشویق همکاران برگزیده در این حوزه را ضروری دانست و ضمن اشاره به اهمیت حضور و نظارت مؤثر رؤسا و شیفت‌فورمن‌ها بر انجام ایمن فرایندهای تولید و تعمیرات خواستار برگزاری مؤثر جلسات VIP و انجام اقدامات اصلاحی مناسب با توجه به نتایج کافه گفت‌وگوهای برگزارشده با حضور مدیران شد.

وی آموزش متناسب با ریسک‌ها و فعالیت‌های کارکنان جهت مدیریت رویدادها و صیانت از سلامت نیروی انسانی را از دیگر اولویت‌های حوزه ایمنی شرکت برشمرد و خواستار ارائه گزارش در زمینه عملکرد سیستم‌های اعلام و اطفای حریق در جلسات مدیریتی آینده به‌منظور اطمینان از سلامت تجهیزات اطفای حریق شد.

لزوم همکاری فزاینده واحدها برای شناسایی ریسک‌ها و مخاطرات

در ادامه این جلسه، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در دست‌یابی به رکوردها و اهداف تولید را همکاری کارکنان و نهادینه شدن فرهنگ ایمنی در شرکت دانست و بر اهمیت توجه بیش‌ازپیش به برگزاری اثربخش آموزش‌های ایمنی تأکید کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه انجام پروژه‌های تحقیقاتی با مشارکت مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ایمنی نیز بسیار اثربخش است، خواستار همکاری واحدهای مختلف در زمینه شناسایی ریسک‌ها و مخاطرات واحدهای فرایندی به‌منظور بهبود مدیریت ایمنی فرایند نواحی منتخب و استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های مراکز دانش‌بنیان در این حوزه شد.

انجام فعالیت‌ها و اقدامات زیست‌محیطی واحدها جهت بهبود شرایط محیط کار و افزایش بهره‌وری کارکنان با افزایش تعامل با واحد HSE و همچنین اطلاع‌رسانی دستاوردها و پروژه‌های انجام‌شده از دیگر نکاتی بود که مدرسی‌فر به آن‌ها اشاره کرد.

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه بر اهمیت افزایش انگیزه کارکنان جهت رعایت حداکثری دستورالعمل‌های ایمنی و استفاده از لوازم حفاظت فردی حین انجام امور تأکید کرد.

متناسب با رفتارهای ایمنی کارکنان از عملکرد آن‌ها به نحو مقتضی قدردانی شود

جواد کیانی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی در گزارشی عملکرد ایمنی شرکت در ماه گذشته را تشریح و ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته در زمینه دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی گفت: با وجود بلوغ فکری کارکنان در زمینه رعایت مسائل ایمنی، به نظر می‌رسد اقدامات صورت‌گرفته در زمینه ارتقای فرهنگ ایمنی در مقایسه با سایر رقبای مطرح جهانی، باید بهبود یابد؛ ازاین‌رو لازم است با افزایش نظارت‌ها و آموزش‌ها در این مسیر گام برداریم. علاوه بر این، لازم است متناسب با رفتار کارکنان از عملکرد آن‌ها به نحو مقتضی قدردانی گردد.

وی با اشاره به نتایج رفتارها و رویدادهای حوزه ایمنی طی هفت‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، بر اهمیت نظارت هرچه بیشتر و انجام اقدامات اصلاحی در این زمینه و همچنین بر همکاری نواحی مختلف در پاسخ‌گویی سریع به کارت سبزهای ثبت‌شده، ایمنی بیشتر اتاق‌های ترانس، هماهنگی مناسب با اپراتورهای جرثقیل سقفی جهت فعالیت در محدوده باربرداری جرثقیل‌های تولید، لزوم وجود دستورالعمل‌های فعالیت‌های اضطراری، به‌روزرسانی نقشه انشعابات زیرزمینی، روند پاسخ‌گویی به یافته‌های ایمنی ثبت‌شده از سوی بازرسان ایمنی، بهینه‌سازی شرایط سیستم مدیریت ریسک شرکت و دسترسی به نرم‌افزار شناسایی خطرات و نتایج ارزیابی پیمانکاران در سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ تأکید کرد.

در ادامه این جلسه بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد، برنامه‌ها و اقدامات این ناحیه برای بهبود شرایط و ارتقای فرهنگ ایمنی کارکنان را تشریح و بر ایمن‌سازی فزاینده تجهیزات دوار در خط تولید، لزوم برگزاری جلسات VIP، نحوه پایش و انتخاب نفرات ایمن، شرایط ایمنی جرثقیل‌های سقفی و ادوات باربرداری، ایمنی اتاق‌های برق و تونل‌های برق تأکید کرد.

بنابر این گزارش، در بخش پایانی این جلسه، شعبان قاسمی کارشناس مشاور ایمنی نورد سرد نیز در گزارشی به تشریح اقدامات اصلاحی صورت‌گرفته در زمینه رویدادهای اخیر و دغدغه‌های این ناحیه در حوزه ایمنی فعالیت‌های تعمیراتی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =