وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه روند بهبود صنعت خودرو قابل قبول است گفت: سامانه جامع تجارت برای جلوگیری از قاچاق تکمیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سید رضا فاطمی امین ظهر امروز شنبه ۴ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره با بیان اینکه وضعیت صنعت خودرو قابل نیست، اظهار کرد: روند بهبود در این صنعت قابل قبول است.

وی افزود: حجم تحویل خودرو در ۳ ماهه سال جاری نسبت به ۳ ماهه سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است. در حوزه معوقات نیز سال گذشته تا پایان خرداد ماه ۷۱ هزار دستگاه خودرو معوق وجود داشت در حالی که امسال در همین زمان، ۲۱ هزار دستگاه معوق وجود دارد. بر این اساس حدود ۷۰ درصد کاهش در تعداد خودروهای معوق را شاهد هستیم.

وزیر صمت تصریح کرد: شاخص مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد، عبور مستقیم است. این یعنی چند درصد از خودروهایی که وارد خط می‌شوند، از خط خارج می‌شود. این نرخ در ماه گذشته بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد بوده است.

فاطمی امین گفت: در حوزه زیرساخت‌ها سال گذشته تمرکز بر تکمیل سامانه تجارت بوده است و در این سامانه نیز بون در نظر گرفتن مشکلات مربوط به گمرک، کامل شده و بنابراین زیرساخت لازم برای مقابله با قاچاق تکمیل شد. قطعات یدکی خودرو اکنون از طریق این سامانه به کشور وارد شده است. نتایج خوبی در این حوزه به دست آمده که در آینده اعلام خواهد شد.

وی افزود: برای مثال در یک نمونه کشف شده شخصی که کمک فنرهای دست دوم را دوباره رنگ می‌کرد و به عنوان کمک فنر نو دوباره به مردم می‌فروخت، شناسایی شد. نصب چنین کمک فنرهایی باعث ایجاد تصادفات جاده‌ای می‌شود.

شرط واردات خودرو

وزیر صمت گفت: قرار نیست طرح قرعه کشی همیشه انجام شود. هرچه شکاف عرضه و تقاضا کمتر و افزایش تولید در صنعت خودرو محقق شود، قرعه کشی به مرور حذف خواهد شد.

فاطمی امین افزود: واردات خودرو سه شرط دارد. شرط اول این است که خودرو وارد شده خدمات پس از فروش داشته باشد. شرط دوم این است که وارد کننده با خودروساز اصلی قرارداد داشته باشد تا واسطه‌گری را شاهد نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: سومین شرط واردات خودرو نیز انتقال تکنولوژی است که باید رعایت شود.

وجود ۴ پلتفرم ارزشمند در صنعت خودرو کشور

در بخش دیگری از این نشست، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت نیز با بیان اینکه سال گذشته علی‌رغم تولید بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو، ۴۳ هزار دستگاه وارد بازار شد، اظهار کرد: احیای جریان تولید، شفاف‌سازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویت‌های وزارت صمت در حوزه خودرو بوده است.

وی افزود: آمار تحویل خودرو در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۸۱ هزار دستگاه بود که با رشد ۳۶ درصدی در سه ماه نخست امسال به ۲۴۶ هزار دستگاه رسیده است و با توجه به دستور شخص وزیر، تمام تولیدات به بازار عرضه می‌شود.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت گفت: تولید عبور مستقیم به‌شدت روی کیفیت تولیدات تأثیر مستقیم و مثبتی دارد؛ در این میان، تولید کامل شرکت سایپا رشد ۱۶۱ درصدی و تولید ایران‌خودرو رشد ۷۱۹ درصدی داشته است.

منطقی ادامه داد: راهبرد اصلی ما اصلاح روند موجود و هم‌افزایی فعالیت‌های بالادستی صنعت خودرو است.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت گفت: اکنون چهار پلتفرم باارزش در صنعت خودروی کشور وجود دارد که در دهک‌های مختلف قابل‌توزیع هستند و یکی از بحث‌های جدی ما که حدود ۴۵ درصد از نیاز مصرفی مردم به خودرو را شامل می‌شود، توجه به پلتفرم‌های اقتصادی است.

منطقی همچنین ادامه داد: کلید تولید این پلتفرم خودرویی زده‌شده است و به‌زودی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی می‌شود و پلتفرمی برای تولید محصولاتی با حدود قیمتی ۶ تا ۸ هزار دلار خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =