معدن اصفهان

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان اصفهان در رابطه با اهمیت معادن و توجه به رشد صادراتی آن‌ها گفت: اصفهان از لحاظ وجود معادن در رتبه نخست و از لحاظ تولید محصولات معدنی در جایگاه سوم قرار دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایمنا، شهرام مبصر، رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان اصفهان در رابطه با اهمیت معادن و توجه به رشد صادراتی آن‌ها با تأکید بر رتبه نخست اصفهان از لحاظ وجود معادن می‌گوید: اصفهان از لحاظ تولید محصولات معدنی در جایگاه سوم قرار دارد.

وی اضافه می‌کند: بیش از هزار معدن در این استان قرار دارد که تعداد زیادی از آن معادنی غیر از شن و ماسه است. ۸۰ درصد در گروه معادن کانی غیر فلزی ازجمله شن و ماسه، سنگ تزئینی، مصالح ساختمانی و… پنج درصد از معادن استان اصفهان در گروه معادن فلزی مانند سنگ‌آهن، مس، سرب و روی قرار دارند و ۱۵ درصد هم در رده خاک‌های صنعتی همچون باریت و کائولن قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان مهندسی معدن استان اصفهان در رابطه با صادرات مواد معدنی می‌گوید: به نسبت معادنی که در این کشور قرار دارد، از رتبه صادرات پایینی برخوردار هستیم به عنوان مثال معادن ترکیه نسبت به ایران بسیار کمتر و حتی کمتر از یک دهم کشور ما است اما صادرات بیشتری دارد.

مبصر، درمورد صادرات مواد خام معدنی نیز خاطرنشان می‌کند: معنای خام‌فروشی به این معناست که اگر سنگی از دل کوه کنده و بدون هیچ فرآوری صادر شود، یعنی خام‌فروشی صورت گرفته است؛ حال آنکه اگر همین سنگ برش داده شود و پس از آن اقدام به صادرات آن شود خام‌فروشی به شمار نمی‌رود.

به گفته وی فعلاً آنچه که معضل پیشرفت معادن و صادرات است و باعث شده که باوجود معادن بسیار و پرپتانسیل نتوانیم رقابت داشته باشیم، تجهیزات فرسوده است که تأثیری بسزایی بر تولید و صادرات داشته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان اضافه می‌کند: موضوع دیگر آنکه تا زمانی که فعال صادراتی حمایت نشود نمی‌توان به شرایط قابل قبول صادراتی امیدوار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =