• ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
  • کد خبر: 10511
  • readingTime: ۲ دقیقه
نیروگاه شهید منتظری اصفهان

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان با بیان اینکه سوخت دوم دو نیروگاه اصفهان و شهید منتظری مازوت است، گفت: تقریبا هفت سال است که حتی یک قطره مازوت نیر در این دو نیروگاه سوزانده نشده و در عوض تقریبا با نیمی از ظرفیت خود در مدار قرار دارند.

سعید محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره وضعیت تولید نیروی برق در استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر پنج نیروگاه بزرگ شامل نیروگاه‌های اصفهان، شهید منتظری، کاشان، زواره و چهلستون وجود دارد که سوخت اول همه آن‌ها گاز است. در این بین سوخت دوم دو نیروگاه اصفهان و شهید منتظری مازوت و سوخت دوم سه نیروگاه دیگر گازوئیل است.

وی افزود: در فصل زمستان که به دلیل برودت هوا، محدودیت سوخت برای نیروگاه‌ها وجود دارد و گاز به اندازه کافی در دسترس نیست، نیروگاه‌ها به اجبار به سمت استفاده از سوخت دوم روی می‌آورند. با این حال نیروگاه اصفهان و شهید منتظری تقریبا هفت سال است که حتی یک قطره مازوت هم استفاده نکرده‌اند. این دو نیروگاه تنها به میزان گاز در دسترس برق تولید کرده و در زمان‌هایی که محدودیت گاز وجود داشته است، از تولید خود کاسته‌اند. سایر نیروگاه‌های استان در زمان‌های مشابه و محدودیت گاز به صورت ترکیبی از گاز و گازوئیل استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه اصفهان ۸۳۵ مگاوات و نیروگاه شهید منتظری ۱۶۰۰ مگاوات است، اظهار کرد: هردو نیروگاه به دلیل محدودیت گازرسانی تقریبا با نیمی از ظرفیت مشغول به فعالیت هستند. در حال حاضر میزان گاز دریافتی این دو نیروگاه به ترتیب پنج میلیون و ۲.۵ الی سه میلیون متر مکعب است. در شرایط فعلی ۷۰ درصد از حدود ۳۵۰۰ تا چهار هزار مگاوات برق مصرفی استان توسط نیروگاه‌های منطقه و مابقی از طریق شبکه سراسری برق تامین می‌شود.

محسنی با بیان اینکه معمولا هر نیروگاه از چندین واحد تولید برق تشکیل می‌شود، گفت: در هنگام کمبود سوخت برای تولید برق، واحدهای کمتری از نیروگاه‌ها در مدار قرار می‌گیرند در عوض زمانی که گاز به اندازه کافی در دسترس باشد متناسب با نیاز شبکه برق همه واحدها در مدار قرار خواهند گرفت بنابراین تولید نیروگاه‌ها به صورت صفر و یکی نیست. برای مثال نیروگاه شهید منتظری هشت واحد ۲۰۰ مگاواتی با ظرفیت کل ۱۶۰۰ مگاوات در اختیار دارد که متناسب با شرایط و نیاز شبکه واحدها با تولید برق در مدار قرار می‌گیرد.

وی افزود: نیروگاه‌هایی در سطح کشور که به اجبار و تنها به مقدار مورد نیاز در شرایط کمبود گاز از مازوت به عنوان سوخت دوم خود استفاده می‌کنند دور از مناطق شهری قرار دارند بنابراین در شهرهایی مانند اصفهان به دلیل آلاینده بودن مازوت، از این سوخت در نیروگاه‌ها استفاده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان درباره میزان برق مصرفی شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز گفت: این مجتمع حداکثر ۱۱۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کند، اما میانگین مصرف آن شاید نزدیک به ۸۰۰ مگاوات باشد. از این مقدار حدود ۳۰۰ مگاوات توسط نیروگاه خود این مجتمع و مابقی از شبکه سراسری برق تامین می‌شود.

محسنی افزود: طبیعی است زمانی که به علت محدودیت گاز یا هر دلیلی، محدودیتی در تولید برق باشد، صنایع بزرگ مانند مجتمع فولاد نیز از این مسئله متاثر شده و برق کمتری مصرف می‌کنند.

وی درباره میزان تولید نیروگاه‌های آبی استان نیز گفت: حجم تولید برق این نیروگاه‌ها (تقریبا ۵۰ مگاوات) در مقایسه با نیروگاه‌های گازی بسیار اندک بوده و قابل مقایسه نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =