فرسودگی ماشین‌آلات، بلای جان معادن
سمانه رمضانی
سه‌شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۲

فرسودگی ماشین آلات و کاهش سهمیه سوخت از مهمترین مشکلات معدنکاران به شمار می رود که نه تنها تولید و صادرات مواد معدنی را کاهش داده بلکه معادن را در مظان اتهام قاچاق سوخت نیز قرار داده است.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایرنا، در حالی که سهمیه بندی سوخت صنایع از سوی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نفت به معدن کاران اختصاص پیدا می‌کند، در پشت ماشین آلات و تجهیزات معدنی با عمر بالای بیش از نیم قرن، حقیقت دیگری نیز نهفته است، ماشین‌هایی که نه تنها کارایی خود را از دست داده‌اند، بلکه مصرف سوخت بالایی هم دارند.

بر اساس دستور رئیس جمهور در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای اعلام الگوی‌های مصرف سوخت بخش‌های مختلف اقتصادی و بررسی آن در کارگروه مربوطه، وزارت صنعت، معدن و تجارت این الگو را به تفکیک بخش‌های صنعت و معدن به شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ارسال کرد تا مبنای آن سهمیه بندی برای بخش معدن شود، اما آنگونه که معدن کاران مدعی هستند، سهمیه سوختی که وزارت نفت اختصاص پیدا می‌کند پاسخگوی نیاز بخش معدن نیست از این رو معدن کاران مجبور هستند تا اقدام به خرید سوخت مازاد کنند و همین امر باعث شده تا در مظان اتهام به قاچاق نیز قرار بگیرند.

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در سال گذشته نیاز بخش معدن به سوخت (گازوئیل) ۲.۲ میلیارد لیتر بود که در نهایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ۱.۷ میلیارد لیتر (معادل ۷۷ درصد) در اختیار بخش معدن گذاشت.

آیا معدن مقصد سوخت قاچاق است؟

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره آخرین وضعیت تخصیص سوخت به بخش معدن اظهار کرد: سهمیه سوخت در بخش معدن بر اساس آمارهای جهانی باید باشد یعنی به ازای هر تن تولید از ۰.۷ تا ۰.۹ لیتر سوخت اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه ماشین آلات بخش معدن در ایران فرسوده است، سوخت بیشتری نیاز دارند و این در حالی است که سهمیه سوخت در معادن ایران ۰.۷ لیتر به ازای هر تُن است؛ این کاهش سهمیه سوخت سبب کاهش ۳۵ درصدی تولید شود و به دنبال آن صادرات و ارزآوری این بخش نیز با افت همراه باشد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه معادن به مقاصد قاچاق سوخت تبدیل شده‌اند، بیان کرد: وقتی سهمیه سوخت کفاف نمی‌دهد، معدن‌کاران باید سوخت آزاد بخرند تا بتوانند تولید خود را حفظ کنند؛ این امر باعث می‌شود تا معادن به مقصد قاچاق که یک فساد سازمان یافته است، تبدیل شوند.

شکوری اضافه کرد: وقتی سوخت را به قیمت آزاد از قاچاقچیان می‌خریم به اتهام قاچاق مورد بازخواست قرار می‌گیریم؛ این در حالی است که باید جلوی این فساد سازمان یافته را از ابتدا بگیرند، یعنی اینکه اصلاً چرا باید سهمیه سوخت معادن کم باشد که مجبور باشند از بخش دیگر تهیه کنند و اینکه اصلاً چرا باید سوخت قاچاق به وفور در بازار باشد.

تنها معادن فعال سوخت دریافت می‌کنند

وی با اشاره به اینکه تخصیص سوخت معادن بر اساس میزان تولید و استخراج صورت می‌گیرد، گفت: بر اساس آئین‌نامه مربوطه بخش معدن، سهمیه سوخت در معادن بر اساس میزان استخراج، باطله‌برداری و تولید محاسبه می‌شود تا سهمیه‌ها بر مبنای این داده‌ها تخصیص یابد؛ از این رو تنها واحدهای تولیدی و معدنی فعال امکان تخصیص سهمیه سوخت دارند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: معدن‌کاران در کنار تأمین سوخت با مشکلات مختلفی از جمله فرسودگی و ناکارآمدی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، تخصیص ارز، ثبت سفارش، ضعف در واردات تجهیزات نو و سایر موارد مواجه هستند که نیازمند مدیریت و سیاست‌های حمایتی و تشویقی در بخش معدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha