قطار

ایران با موقعیت منحصربه‌فرد جغرافیایی خود اکنون به چهارراه مهم کریدورهای ریلی منطقه تبدیل شده است. مدیرکل بازرگانی خارجی راه‌آهن اعلام کرد که با توافق شش‌جانبه اخیر در استانبول، مسیر حمل کالا از چین به اروپا از طریق ایران تسهیل شده و زمان سیر نسبت به مسیر دریایی تا یک‌سوم کاهش یافته است. رشد ورود قطارهای چینی نیز بی‌سابقه بوده؛ تنها در هفت ماهه امسال، ۳۵ قطار وارد کشور شده و پروژه اتصال ریلی آستارا- رشت، جایگاه ایران در کریدور شمال- جنوب را تقویت می‌کند.

به گزارش ایراسین، مدیرکل بازرگانی خارجی راه‌آهن با تشریح دستاوردهای دیپلماسی ریلی دولت چهاردهم اعلام‌کرد: ایران در نقطه تقاطع مهم‌ترین کریدورهای منطقه قرار گرفته و با توافق شش‌جانبه اخیر در استانبول، بستر جهش تبادلات چین- اروپا از مسیر ایران فراهم شده است.

شهریار نقی‌زاده در گفت‌وگویی با اشاره به موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد کشور گفت: ایران در کانون کریدورهای مهم منطقه‌ای قرار دارد و به‌عنوان چهارراه کریدوری منطقه، محل تقاطع کریدورهای شرق- غرب و شمال- جنوب است.

به گزارش راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وی از رشد تاریخی ورود قطارهای چینی و افزایش ۱۲ درصدی حمل بین‌المللی ریلی خبر داد و افزود: هفته گذشته در استانبول ترکیه موفق شدیم به یک توافق مهم شش‌جانبه میان کشورهای چین، قزاقستان، ترکمنستان، ایران، ازبکستان و ترکیه دست یابیم که هدف آن توسعه تبادلات کالایی از چین به اروپا از مسیر ایران است. در این توافق بر دو محورِ کاهش هزینه‌های تعرفه‌ای و کاهش زمان سیر، تفاهم بسیار خوبی حاصل شد.

این مقام مسئول خاطرنشان‌کرد: کریدور شرق- غرب اکنون توانسته نسبت به مسیر دریایی، حدود یک‌سوم زمان حمل کالا را کاهش دهد.

نقی‌زاده با اشاره به رشد بی‌سابقه قطارهای ورودی از چین، تاکید کرد: پیش از سال ۱۴۰۳، طی هفت سال فقط هفت قطار از چین وارد ایران شده بود؛ اما در هفت ماهه سال جاری، سی‌وپنجمین قطار در حال ورود به کشور است و چهار قطار دیگر نیز از ایستگاه شیان حرکت کرده که در هفته‌های آینده وارد ایران می‌شوند.

مدیرکل بازرگانی خارجی راه‌آهن با اشاره به جایگاه ایران در کریدور شمال- جنوب گفت: هدف این کریدور، اتصال هندوستان و جنوب شرق آسیا به روسیه و شرق اروپا است و ایران محور اصلی این مسیر به شمار می‌رود.

نقی زاده، تکمیل اتصال ریلی آستارا- رشت را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کشور توصیف و تاکید کرد: با بهره‌برداری از این پروژه، شاخه غربی کریدور شمال- جنوب به‌طور کاملاً ریلی خواهد شد و ایران در مسیر جریان بار ۷۰ میلیون‌تنی روسیه و هند قرار می‌گیرد.

وی در تشریح عملکرد ریلی کشور در حوزه بین‌الملل نیز بیان‌داشت: در یک سال گذشته موفق شدیم از مرز پنج میلیون تن حمل‌ونقل بین‌المللی عبور کنیم. امسال نیز با وجود چالش‌ها، روند رشد ادامه یافت و تاکنون سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محمولات در حوزه بین‌الملل جابه‌جا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =