به گزارش ایراسین، پنل تخصصی «بومیسازی، دانشبنیان و استفاده از هوش مصنوعی» در بیستودومین نمایشگاه ایران متافو ۴۰۴ با حضور آرمان امیری، معاون خرید گروه فولاد مبارکه، سعید عابدی، مدیر برنامهریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه و مهدی سهرابی، مدیر خرید تجهیزات و قطعات فولاد مبارکه در پاویون فولاد مبارکه برگزار شد.
آرمان امیری، معاون خرید گروه فولاد مبارکه در در این پنل اظهار کرد: بومیسازی در گروه فولاد مبارکه مفهومی فراتر از ساخت یک قطعه و فرآیندی عمیق برای توسعه فناوری، ایجاد ارزش افزوده و تقویت زنجیره تأمین داخلی بهشمار میرود و علیرغم اینکه لغت بسیار سادهای دارد، یک مفهوم بسیار عمیق در این کلمه نهفته است.
وی با اشاره به اینکه رویکرد فولاد مبارکه در بومیسازی از قطعهسازی آغاز شد، به ساخت تجهیزات و ماژولهای تولید رسید، افزود: امروز به مرحله توسعه و صادرات فناوری فولادسازی نزدیک شدهایم. این مسیر طی سالهای اخیر به یک بلوغ قابلتوجه دست یافته و بخش مهمی از نیازهای خطوط تولید از طریق توان داخلی تأمین میشود.
امیری عنوان کرد: هوش مصنوعی امروز یکی از الزامات توسعه است و بدون آن از روند جهانی رقابت عقب خواهیم ماند. معاونت خرید نیز با وجود محدودیتهای امنیتی موجود، برنامههای مشخصی برای استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت ریسک، پیشبینی بازار و بهینهسازی نظام خرید تدوین کرده است.هوش مصنوعی قادر است نوسانات قیمت جهانی، چالشهای ژئوپلیتیک و بحرانهای تأمین مواد اولیه را با دقت بالا تحلیل کند و به دستیابی به تأمین پایدار در فولاد مبارکه کمک کند؛ کاربرد هوش مصنوعی در ارزیابی پیمانکاران نیز مؤثر است.
معاون خرید گروه فولاد مبارکه بیان کرد: فناوری هوش مصنوعی با حذف سلیقه و خطای انسانی، دقت انتخاب تأمینکنندگان را افزایش میدهد و نقش مهمی در مدیریت ریسکهای حمل، زمان تحویل و کنترل موجودی ایفا میکند.
وی ادامه داد: کنترل موجودی انبار در فولاد مبارکه، پارامتری بسیار مهم و اقتصادی است؛ ارزش موجودی انبار در مقیاس فولاد مبارکه معادل گردش مالی چندین شرکت بزرگ است و ازاینرو برنامه استفاده از هوش مصنوعی و رباتها برای مدیریت انبار، جزو اولویتهای معاونت خرید قرار دارد.
امیری گفت: با توجه به اینکه حجم برخی از قراردادهای خرید فولاد مبارکه به بیش از ۱۰۰ همت در سال میرسد، استفاده از دیجیتالتویین رویکردی مهم در بهینهسازی قراردادهاست؛ این فناوری امکان پایش دقیق، افزایش بهرهوری و همکاری مؤثرتر با پیمانکاران را فراهم خواهد کرد. با رفع محدودیتهای امنیتی در حوزه استفاده از شبکههای هوش مصنوعی، اجرای کامل این برنامهها محقق شود و با ترکیب دانش بومی و رویکردهای هوشمندانه، آیندهای پایدار و مستقل برای فولاد مبارکه رقم بخورد.
نقش مؤثر دانشبنیانها در تکمیل زنجیره بومیسازی فولاد مبارکه
سعید عابدی، مدیر برنامهریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه در این پنل اظهار کرد: بیش از ۹۸ درصد قطعات و مواد مصرفی فولاد مبارکه از داخل کشور تأمین میشود و همکاری با ۷۰۲ شرکت دانشبنیان، ستون اصلی این فرایند است. فرایند بومیسازی در فولاد مبارکه تا جایی پیش رفته که امروز حدود ۹۸ درصد قطعات و مواد مصرفی در داخل کشور و عمدتاً توسط زنجیره توانمندیهای داخلی مجموعه تأمین میشود.
وی با بیان اینکه فولاد مبارکه از زمان آغاز برنامه بومیسازی تاکنون حدود ۱۶ هزار قطعه، تجهیز یا ماده بومیسازی کرده و نتیجه آن کاهش بیش از ۱۰۳ میلیون یورویی مصرف ارز و ارزآوری برای کشور بوده است، افزود: نقش شرکتهای دانشبنیان در این مسیر، «حیاتی و غیر قابلجایگزین» است؛ بومیسازی تنها ساخت قطعه نیست. خلق تکنولوژی، توسعه فرآیند تولید و کاربرد فناوریهای نو همه بخشی از این مسیر هستند. مهندسی معکوس تنها یک بخش کوچک از این فرآیند است و بدون حضور شرکتهای دانشبنیان بومیسازی ناقص خواهد بود.
عابدی عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰۲ شرکت دانشبنیان در پروژههای فولاد مبارکه فعال هستند و تا امروز ۱۶۰۰ سفارش در حوزه بومیسازی دریافت کردهاند.
مدیر برنامهریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه بیان کرد: ارزش سفارشهای ثبتشده برای شرکتهای دانشبنیان در سال جاری تا این لحظه حدود ۴ همت بوده است و این همکاریها نقش اثربخشی در توانمندسازی صنعت و تقویت زنجیره بومیسازی داشته است. بخش قابلتوجهی از فرایند خرید فولاد مبارکه مبتنی بر توسعه بومیسازی است؛ دانشبنیانها در تکمیل این زنجیره نقش محوری دارند و ادامه این همکاریها میتواند توان داخلی را در سطح ملی ارتقا دهد.
جهش کیفی بومیسازی در فولاد مبارکه
مهدی سهرابی، مدیر خرید تجهیزات و قطعات فولاد مبارکه نیز در این پنل اظهار کرد: مفهوم بومیسازی تنها ساخت قطعه نیست؛ بلکه تضمینکننده دسترسی پایدار به فناوریهای نو و افزایش تابآوری خطوط تولید در برابر محدودیتهای خارجی است.
وی با اشاره به اینکه در فولاد مبارکه کیفیت قطعات یدکی و تجهیزات بومیسازیشده به شاخص ۹۹.۸ درصد رسیده است؛ عددی که امروز یکی از بالاترین دستاوردهای کیفی در اهداف عملیاتی فولاد مبارکه محسوب میشود، افزود: این کیفیت نتیجه کنترل دقیق مواد اولیه، نظارت بر فرآیند ساخت و کنترل کیفی نهایی است.
سهرابی عنوان کرد: فولاد مبارکه رویکردی نوآورانه در برندسازی شرکتهای دانشبنیان در پیش گرفته است؛ رویکردی که هدف آن تنها ساخت داخل نیست، بلکه ایجاد برندهای معتبر ایرانی و صادرات فناوری به دیگر کشورهاست. تحقق ساخت داخل کمپرسورهای پروسس شرکتهای خارجی نمونهای شاخص از این مسیر است. بهدلیل تحریمها امکان واردات این تجهیزات وجود نداشت، اما اکنون این کمپرسورها بومیسازی شده، تست عملکرد را در خطوط تولید با موفقیت پشتسر گذاشته و حتی سازنده داخلی در حال مذاکره برای صادرات این محصول است. این دستاورد هم جلوی خروج ارز را میگیرد و هم ارزآوری جدید ایجاد میکند.
مدیر خرید تجهیزات و قطعات فولاد مبارکه گفت: دستیابی به فناوری ساخت کریستالیزاتورهای قالب ریختهگری از دیگر دستاوردهای همکاری با شرکتهای دانشبنیان است؛ این تجهیز پیشرفته در انحصار چند شرکت محدود جهانی ازجمله KME آلمان بود. اکنون با همکاری دو شرکت دانشبنیان، فولاد مبارکه به تکنولوژی ساخت کریستالیزاتورها با خلوص ۹۹.۹۹ درصد مس و انجام فرآیندهای پیچیده خنککاری و انتقال حرارت دست یافته است.
وی بیان کرد: امروز بیش از ۸۵ درصد قطعات یدکی و تجهیزات خطوط تولید فولاد مبارکه از طریق شرکتهای دانشبنیان و سازندگان داخلی تأمین میشود. فقط در سال ۱۴۰۳، بومیسازی از طریق همکاری با شرکتهای دانشبنیان بیش از ۱۶ میلیون یورو صرفهجویی ارزی برای فولاد مبارکه به همراه داشته است. تلاش ما این است که در سال ۱۴۰۴ این رقم را به سطح بالاتری برسانیم. شرکتهای دانشبنیان موتور محرک دو محور اصلی فولاد مبارکه هستند؛ بومیسازی و هوشمندسازی. توسعه فناوری ساخت قطعات و تجهیزات، تقویت دانش فنی کشور و همچنین توسعه نرمافزارها و سامانههای هوشمند در زنجیره تأمین با هدف چابکی، شفافیت و کاهش خطای انسانی از دستاوردهای این همکاری مشترک است.
ارسال نظر