سواحل

رامین بهمنی، مدیر ساخت سازمان ایمیدرو، از تدوین برنامه پنج‌ساله این سازمان برای تغییر کانون توسعه صنایع معدنی از مناطق مرکزی و شرقی به سواحل و بنادر خبر داد و گفت چهار منطقه ویژه اقتصادی در استان‌های هرمزگان، اصفهان و فارس با بیش از ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری زیرساختی به عنوان محورهای اصلی این راهبرد تعیین شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رامین بهمنی، مدیر ساخت سازمان ایمیدرو، در میزگرد نقش مناطق اقتصادی در توسعه معدن و صنایع معدنی در پانزدهمین همایش و نمایشگاه صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران اظهار کرد: موضوع مورد تأکید این سازمان، نقش مناطق ویژه در اقتصاد دریایی کشور با رویکرد مناطق چهارگانه ایمیدرو است. وی گفت این مناطق با حدود ۲۵ هکتار مساحت، در قالب چهار منطقه ویژه اقتصادی در سه استان هرمزگان، اصفهان و فارس تعریف شده‌اند.

به گفته وی از سال‌های گذشته تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در زیرساخت‌های اصلی این مناطق در حوزه آب، گاز و کریدورهای داخلی سرمایه‌گذاری مستقیم انجام شده و امروز بندرعباس و خلیج فارس به عنوان بنادر تخصصی اقتصادی شناخته می‌شوند.

مدیر ساخت سازمان ایمیدرو با اشاره به اینکه ارزش تجارت اقتصاد دریامحور جهان بالغ بر هزار میلیارد دلار است، افزود: حدود ۷۰ درصد شهرهای بزرگ و متراکم جهان در محدوده دریا قرار دارند و نزدیک به ۹۰ درصد حمل‌ونقل تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود.

وی گفت سالانه حدود ۱۱ میلیارد تن کالا از مسیرهای دریایی جابه‌جا می‌شود و کشورهایی چون چین، سنگاپور، هلند، ژاپن و کره جنوبی در این حوزه پیشرو هستند.

بهمنی تصریح کرد: در ایران با وجود ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و ۴۰ درصد مرزهای آبی، کمترین تراکم جمعیت در این مناطق مشاهده می‌شود و بهره‌برداری از این ظرفیت عظیم در سطح پایینی قرار دارد. سهم تکنیک‌های دریامحور کشور حدود ۵ درصد و ظرفیت بنادر تجاری حدود ۲۵۰ میلیارد واحد در سال است.

وی درباره جزئیات چهار منطقه ویژه اقتصادی گفت منطقه ویژه پارسیان با رویکرد پتروشیمی و انرژی به دریا متصل است و دو پتروشیمی بزرگ در آن راه‌اندازی شده که فاز نخست آنها سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. منطقه ویژه لامرد به عنوان قطب صنایع کشور با پشتوانه دریایی شناخته می‌شود، منطقه ویژه خلیج فارس هاب معدنی و فولادی و متصل به دریا است و منطقه ویژه کاشان به عنوان پس‌کرانه صنعتی و حلقه اتصال بازار داخلی عمل می‌کند.

بهمنی تأکید کرد: چشم‌انداز ایمیدرو ایجاد یک اکوسیستم کامل اقتصاد دریامحور در حوزه لجستیک و صنایع با استفاده از ظرفیت‌های این چهار منطقه است. به گفته او، این چشم‌انداز شامل ایجاد یک شبکه یکپارچه صنعتی لجستیکی برای اتصال زنجیره‌های دریامحور به بازار خواهد بود.

وی درباره راهبرد این سازمان گفت تمرکز اصلی بر انتقال مسیر توسعه صنایع معدنی به سمت سواحل و بنادر است و در همین راستا برنامه پنج‌ساله‌ای تدوین شده که شامل پنج بخش است. در بخش اول گردآوری اسناد بالادستی حوزه اقتصاد دریامحور بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی سال ۱۴۰۲ و اسناد برنامه هفتم توسعه و آمایش سرزمینی انجام می‌شود. بخش دوم به شناسایی وظایف و مأموریت‌های هر یک از واحدهای ایمیدرو با محوریت مناطق ویژه اختصاص دارد و بخش سوم شامل تدوین راهبردهای توسعه اقتصاد دریامحور از جمله تقویت زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، ایجاد مراکز تحقیق و توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

مدیر ساخت سازمان ایمیدرو افزود: در بخش چهارم، نقشه راه تعیین شده است که در کوتاه‌مدت بر تکمیل زیرساخت‌های مناطق چهارگانه، راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی و ورود به بازارهای صادراتی جدید تمرکز دارد و در بلندمدت تثبیت جایگاه این مناطق و افزایش سهم صادرات غیرنفتی هدف‌گذاری شده است.

وی گفت: بخش پنجم نیز به تعریف الزامات زیرساختی اختصاص یافته که شامل برنامه خرید دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن صنعتی برای منطقه ویژه پارسیان و توسعه زیرساخت‌ها به منظور حل تدریجی مشکل تأمین آب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =