• ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳
  • کد خبر: 53627
  • readingTime: ۳ دقیقه
محمد میرزایی

محمد میرزایی، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: انس طلا از لحاظ تکنیکالی عددهای بسیار بالایی مانند ۳۰۰۰دلار را خواهد دید که برای تکمیل ساختار خود نیاز به رویارویی مجدد با اعداد پایین‌تر دارد. درحقیقت شرایط برای صعود طلا باوجود هرگونه سناریویی چه مثبت و چه منفی میسر است ولی مسیر هموار نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انس طلا در دسامبر ۲۰۲۳ موفق به شکست سقف تاریخی خود یعنی ۲۰۸۰ دلار شد و با قدرت به سمت قله‌های بالاتر حرکت کرد. تا درنهایت روز جمعه ۱۲ آوریل مصادف با ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ انس طلا کانال تاریخی ۲۴۰۰ دلاری را فتح کرد. اگرچه انس پس از صعود به کانال ۲۴۰۰ دلار با ریزش سنگینی مواجه شد ولی فعالان بازار همچنان چشم‌انداز روشنی نسبت به انس دارند و معتقدند انس طلا در سال ۲۰۲۴ به کانال ۳۰۰۰ دلار راه پیدا می‌کند. هفته گذشته گلدمن ساکس در گزارشی پیش‌بینی کرد قیمت انس طلا تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ دلار می‌رسد. محمد میرزایی، کارشناس بازارهای مالی در خصوص پیش‌بینی روند انس در سال ۲۰۲۴ به خبرنگار ایراسین می‌گوید: در یک نگاه کلی انس طلا از لحاظ تکنیکالی عددهای بسیار بالایی را خواهد دید. با توجه به نمودار انس طلا درمی‌یابیم که یک گره در مقیاس ماهانه پس از شکست سقف ۲۰۱۱ طلا وجود دارد. این گره نقدینگی بسیاری را جمع‌آوری کرد و سپس یک اصلاح قیمت را پشت سر گذاشت. انس طلا پس از این اصلاح، روند حرکتی شارپی را به واسطه جنگ خاورمیانه شروع کرد و سقف قبلی خود را شکست.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح می‌دهد: مطابق نمودار ذیل، به لحاظ تکنیکالی انتظار می‌رود بازار در حوالی ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ دلار روند نزولی خود را شروع کند تا به یکی از دو ناحیه ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار باز گردد چراکه این دو ناحیه از حرکت قبلی جا مانده‌اند. سپس انس قادر خواهد بود به هدف‌های ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ دلار برسد و حتی در بلند مدت هدف بزرگی مانند ۳۰۰۰ دلار را ثبت کند.

خیز انس طلا برای فتح کانال ۳۰۰۰ دلاری

به اعتقاد این کارشناس بازارهای مالی، نزول انس طلا و عقب نشینی آن به حوالی ۲۰۰۰ دلار لازمه حرکت صعودی این فلز گران‌بها در ماه‌های آتی است، میرزایی در این رابطه بیان می‌دارد: به شخصه اولین هدف محتمل برای انس طلا را ۲۱۴۷ تا ۱۹۷۲ دلار می‌دانم و پس از عقب نشینی انس به این محدوده انتظار می‌رود به سمت سطوح بالا حرکت کند. در حقیقت بر سر راه حرکتی اخیر انس طلا چندین گپ و توقف حرکتی وجود داشت که طبق روال عادی این گپ‌ها پر خواهد شد، به عبارت ساده‌تر بازار اجازه وجود چنین گپ‌هایی را نمی‌دهد.

وی اضافه می‌کند: در میان این گره‌ها، گره ۲۲۶۵ تا ۲۳۰۱ دلار برای ما بسیار اهمیت دارد چراکه سفارشات از این محدوده به نواحی بالا منتقل شده و درنهایت یک سقف شکل گرفته است. بازار در شرایط فعلی درگیر این گره بوده که به احتمال زیاد این گره را از دست خواهد داد تا روند نزولی شکل گیرد و به سمت پایین حرکت کند.

مسیر صعود انس هموار نیست

روز گذشته قیمت انس طلا با کاهش همراه شد و در محدوده ۲۳۱۰ تا ۲۳۳۰ دلار در نوسان بود. میرزایی با اشاره به روند حرکتی انس طی روز گذشته توضیح می‌دهد: سناریو ریزش جهت پر شدن گپ‌های موجود در نمودار برای انس طلا وجود دارد. ولی اگر کسی تمایل به ورود به این بازار را داشته، باید بداند ساختار بازار در تایم فریم چهار ساعته و روزانه، یک ساختار نزولی است. لذا باید دنبال پوزیشن‌های کوتاه بود تا روند نزولی بازار طی شود و سپس انس برای شکست سقف خود، روند صعودی آغاز می‌کند. در واقع انس طلا از لحاظ تکنیکالی عددهای بسیار بالایی را خواهد دید که برای تکمیل ساختار خود نیاز به رویارویی مجدد با اعداد پایین‌تر را دارد.

طبق توضیحات این کارشناس بازارهای مالی دو حالت برای صعودی شدن انس طلا وجود دارد که اکنون این دو حالت مهیاست و بازار فقط به یک اصلاح و پر کردن گپ‌های قیمتی خود نیاز دارد. میرزایی دراین‌باره اظهار می‌کند: طبق روال همیشه دو حالت برای رشد انس طلا وجود دارد، در حالت اول وجود ریسک‌هایی مانند جنگ، تهدیدات ژئوپلیتیک، بیماری‌هایی مثل کرونا و در حالت دوم ریسک‌هایی از قبیل رکود که سایه آن‌ها همچنان بر سر اقتصاد وجود دارد. این ریسک‌ها از بین نرفته‌اند و حتی اگر این ریسک‌ها را نادیده بگیریم، عواملی برای صعودی شدن انس طلا وجود دارد چراکه رونق اقتصادی همراه با افزایش میزان نقدینگی و کاهش ارزش دلار، صعود قیمت طلا را به دنبال دارد.

در انتها میرزایی تاکید می‌کند: در نتیجه من فکر می‌کنم با وجود هرگونه سناریویی چه مثبت و چه منفی شرایط برای صعود طلا میسر است، البته این مسیر هموار نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =