• ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
  • کد خبر: 51239
  • readingTime: ۲ دقیقه
copper

قیمت مس پس از ۳۳۰ روز به سطح بالاتر از ۹ هزار دلار بازگشت. در ابتدای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی‌های خوشبینانه بسیاری از افزایش قیمت مس در سال جاری ارائه شد ولی براساس پیش‌بینی‌ها شاید روند افزایش قیمت مس در همین محدوده متوقف شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ۱۱ ماه قبل در اواسط ماه آوریل سال ۲۰۲۳ قیمت هر تن مس سطح مهم ۹ هزار دلار را از دست داد و پس از آن تا کانال ۷ هزار و ۹۰۰ دلار ریزشی شد ولی هفته گذشته پس از ۳۳۰ روز قیمت مس به سطح بالاتر از ۹ هزار دلار بازگشت. قیمت مس بیش از ۵.۷۸ درصد افزایش یافت و این هفته به صعودی‌ترین هفته بازار مس در طول ۱۱ ماه گذشته تبدیل شد.

مس پس از ۳۳۰ روز به ۹ هزار دلار رسید

قیمت مس در سال ۲۰۲۴ تا کنون بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است و اکنون با ورود به سطح ۹ هزار دلار احتمال دست‌یابی به اهداف بالاتری وجود دارد. فعالان بازار معتقدند مس برای ادامه روند صعودی ابتدا باید سطح ۹ هزار و ۴۰۰ دلار را پشت سر بگذارد و سپس با سقف تاریخی خود در محدوده ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار مواجه است. گزارش مؤسسات مختلف نشان می‌دهد چشم‌انداز مثبتی نسبت به شکست سقف تاریخی مس وجود دارد. مؤسسات بسیاری سال گذشته نیز پیش‌بینی می‌کردند مس به سطح ۱۱ هزار دلار صعود کند ولی رکود حاکم بر بازار چین مانع از رشد قیمت مس شد.

مورگان استنلی در جدیدترین گزارش مس را در لیست چهار کامودیتی صعودی سال ۲۰۲۴ قرار دارد. مورگان استنلی عقیده دارد قیمت مس در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. البته مس در طول یک ماه گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد کرد.

چرا قیمت مس صعودی شد؟

اقدامات دولت چین در کاهش تولید مس در مقابل احتمال افزایش تقاضا در این بازار قیمت مس را صعودی کرد. داده‌ها نشان می‌داد چینی‌ها پس از تعطیلات ماه فوریه با شدت زیادی بر ذخایر مس خود افزوده‌اند. آنها در مدت چند هفته ذخایر مس خود را تا دو برابر افزایش دادند. با این حال به دلیل رکود حاکم بر بخش ساخت‌وساز و کاهش تقاضا برای مس، تولیدکنندگان چینی سطح تولید را کاهش دادند تا همه چیز برای افزایش قیمت مس فراهم شود.

مس تا کجا صعودی می‌شود؟

با وجود چشم‌انداز مثبت قیمت مس در ماه‌های پیش‌روی ولی پیش‌بینی‌ها منتشر شده از مؤسسات مختلف مانند مورگان استنلی، بلومبرگ و رویترز نشان می‌دهد شاید افزایش قیمت مس در همین حوالی متوقف شود. در گزارش‌های مختلف تحلیل‌گران بیشترین افزایش قیمت مس را حوالی ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده‌اند و اکنون در همین سطح قرار دارد. خوش‌بینانه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز از رشد قیمت مس تا ۱۰ هزار دلار حکایت می‌کند ولی در میان تحلیل‌گران کمتر کسی پیش‌بینی می‌کند سقف قیمتی مس در سال ۲۰۲۴ شکسته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =