• ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
  • کد خبر: 49478
  • readingTime: ۲ دقیقه
کاکائو

کاهش تولید کاکائو در مزارع دو کشور غنا و ساحل‌ عاج دلیلی شد تا کاکائو سقف قیمتی سال ۱۹۷۷ را پرقدرت بشکند و اکنون با بالاترین قیمت در طول تاریخ معامله می‌شود. منابع مختلف مدعی‌اند عرضه‌کاکائو در ماه‌های آینده مجدد کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت کاکائو در طول ماه‌های گذشته سقف تاریخی خود را پشت سرگذاشت، با این حال روند صعودی قیمت آن همچنان ادامه دارد و هفته گذشته قیمت هر تن کاکائو به ۵ هزار و ۹۷۰ دلار رسید. رالی صعودی قیمت کاکائو از اکتبر ۲۰۲۲ شروع شد و از آن زمان تا کنون قیمت هر تن کاکائو بیش ۲۶۰ درصد افزایش یافته است. پیش از این بالاترین قیمت کاکائو در سال ۱۹۷۷ و بر روی قیمت ۵ هزار و ۴۰۰ دلار ثبت شده بود ولی این قیمت شکسته شد و با قدرت زیادی به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

انفجار قیمت کاکائو در بازارهای جهانی

ساحل عاج و غنا دو تولیدکننده بزرگ کاکائو در طول یک سال گذشته با مشکلات متعددی برای تولید مواجه شدند. پس از تغییر الگوی بارندگی‌ها در این دو کشور، مزارع درگیر بیماری‌های مختلفی شدند و تولید کاهش یافت تا امروز ذخایر کاکائو حتی در این دو کشور نیز به سطح ناچیزی برسد. از طرفی پیش‌بینی می‌شود خشک‌سالی ناشی از ال‌نینو در این دو کشور تشدید شود و این مسئله تولید کاکائو را دوباره کاهشی خواهد کرد. داده‌ها نشان می‌دهد صادرات کاکائو ساحل عاج از اول ماه اکتبر تا ۴ فوریه حدود ۳۹ درصد کاهش یافته‌است. رویترز در گزارشی پیرامون این مسئله نوشت کاهش صادرات کاکائو از سوی کشورهای غنا و ساحل عاج، تولیدکنندگان بزرگ شکلات را با چالش جدی مواجه کرده است و مسئله اصلی اینجاست که آنها نمی‌دانند افزایش قیمت کاکائو تا چه زمانی ادامه‌دار است.

چالش کاکائو به ایران می‌رسد؟

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد از زمان اوج گیری چالش کاکائو در بازارهای جهانی طی ماه‌های گذشته، قیمت شکلات به ویژه شکلات‌های کاکائویی در بازار داخلی ثابت بود و محدودیتی برای توزیع آنها وجود ندارد. یکی از سوپروایزرهای فروشگاه زنجیره‌ای کوروش در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: طرف‌های فروشنده به تا به امروز هیچ محدودیتی برای توزیع نداشته‌اند و قیمت را هم تغییر نداده‌اند، البته هر سال در آستانه سال نو توزیع شکلات محدود می‌شد ولی امسال تاکنون خبر خاصی به ما نداده‌اند. علی‌رغم پیگیری و تماس با چند تولیدکننده شکلات آنها راضی به مصاحبه در این‌باره نشدند، تنها مدیر فروش یکی از این تولیدکنندگان گفت: مشکلی از نظر موجودی نداریم و به نظر تا پایان سال نیز موجودی کاکائو پاسخ‌گوی نیاز داخلی است.

این مدیر فروش عقیده دارند کاهش سنگین فروش کاکائو و شکلات در ایران از ابتدای سال جاری دلیلی شد تا موجودی کاکائو کشور پیش از آغاز بحران جهانی در سطح بالایی قرار بگیرد ولی اگر روند صعودی قیمت کاکائو ادامه‌دار باشد باید منتظر افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی از نیمه اول سال جاری باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =