گوجه

علی مهرکش، نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان گفت: باتوجه به تغییرات آب وهوایی در ایران نوسان قیمت بعضی از محصولات مانند گوجه در فصول سرد سال طبیعی است. اکنون مشکل خاصی وجود ندارد و بازار گوجه فرنگی بزودی تنظیم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، گزارش‌های میدانی از بازار میوه‌وتره‌بار نشان می‌دهد قیمت گوجه در سطح خرده‌فروشی‌های شهر به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است که در مقایسه با ماه گذشته از افزایش چشمگیری حکایت می‌کند. البته در برخی فروشگاه‌ها گوجه با قیمتی حوالی ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان هم یافت می‌شود که کیفیت چندان بالایی ندارد. شاید با جست‌وجویی در سطح شهر به وانت‌بارهای دوره‌گرد نیز برخورد کنید که گوجه را با قیمت کمتر از ۲۵ هزار تومان به فروش می‌ساند ولی نباید انتظار خرید گوجه با کیفیت خوب را در این بازه قیمت داشت. با این اوصاف آیا گوجه هم به جمع لاکچری‌های بازار میوه و تره‌بار پیوست؟

علی مهرکش، نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان درخصوص افزایش قیمت گوجه طی روزهای اخیر به خبرنگار ایراسین گفت: افزایش قیمت‌ محصولات تره‌باری مانند گوجه در شرایط فعلی طبیعی است. اکنون تمامی گوجه‌های عرضه شده در بازار محصول گلخانه‌ای نبوده و بعضی از آن‌ها محصول هوای آزاد است. باتوجه به تغییرات آب وهوایی در ایران نوسان قیمت بعضی از محصولات در فصول سرد سال طبیعی است.

مهرکش ادامه داد: اکنون در بعضی نقاط کشور آب وهوای منفی ۱۰ درجه را شاهد هستیم و در منطقه‌ای دیگر دمای هوا بالای ۱۰ درجه است. گوجه در فصول گرم سال در دوره زمانی کوتاهی برداشت می‌شود؛ به طوری که در بهار و تابستان هر سه روز یکبار شاهد چینش گوجه هستیم ولی در فصول سرد سال باتوجه به دمای هوا و میزان بارندگی‌ها دوره برداشت گوجه به ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار افزایش می‌یابد.

در فصول سرد گوجه مصرف نمیشد

دراین میان برخی از فعالان بازار میوه و تره‌بار صادرات را متهم ردیف اول گرانی گوجه می‌دانند و مدعی‌اند حجم بالایی از گوجه کشور راهی بازار کشورهای دیگر می‌شود، درنتیجه قیمت گوجه در میادین میوه‌وتره‌بار افزایش یافته است. درمقابل نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌باراصفهان معتقد است دلیل گرانی هر ساله این محصول موج سرما و تغییرات آب وهوایی است؛ مهرکش توضیح داد: قدیمی‌ها می‌دانند که گذشته‌ها مردم در فصول پاییز و زمستان گوجه مصرف نمی‌کردند زیرا گوجه در روزهای سرد سال نبود و به همین علت در تابستان رب گوجه فرنگی برای فصل سرما درست می‌کردند. طی سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی زیادی در عرصه کشاورزی حاصل شده و به دنبال این موضوع مردم تمایل به استفاده از همه محصولات ازجمله گوجه در تمامی روزهای سال دارند.

نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار در انتها افزود: تغییرات قیمتی در بازار گوجه به سرد شدن هوا باز می‌گردد و هرساله ما در ماه‌های آذر و دی با این مشکل مواجه می‌شویم زیرا تولید و چینش میوه‌های زمینی به دلیل تغییرات آب وهوایی با مشکلاتی مواجه می‌شود. درمجموع مشکل خاصی در بازار وجود ندارد و بازار گوجه فرنگی بزودی تنظیم خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =