آلودگی هوا

کارشناس حوزه انرژی فرسوده بودن ناوگان مسافربری، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها را یکی از منابع اصلی و مهم آلودگی هوا می‌داند و این در حالی است که خودروسازان در این زمینه حاضر به پاسخگویی نیستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حال هوای شهرهای ایران زیر سایه آلودگی خوب نیست، تعطیلی مدارس و ادارات در برخی از شهرها حتی به مدت یک هفته ادامه داشت و این در حالی بود که این تصمیم مدیریتی بر کاهش حجم آلاینده‌ها حتی به اندازه مسکن هم نبود.

حجم آلاینده‌ها در شهرهایی مانند اصفهان به قدری روند افزایشی داشت که در ساعتی از شبانه روز کیفیت هوا در وضعیت بنفش ثبت شد. اما آنچه این روزها شاهدش بودیم هجوم آلاینده ها در شهرهای کوچکتر نیز بود، پدیده ای که پارا فراتر گذاشت و میهمان شهرهای کوچکتر و تقریباً به دور از مراکز صنعتی نیز شد.

پدیده‌ای که منجر شد نگاه‌ها در خصوص متهم دانستن صنعت در زمینه آلودگی هوا کمی تغییر کند و به دنبال متهمی شاید پنهان اما بسیار تاثیر گذار بگردند.

آمارها نشان می‌دهد خودروها سهمی بیش از ۶۰ درصدی در آلودگی هوا دارند به خصوص اینکه فرسودگی ناوگان حمل‌و نقل کشور بر شدت این آلودگی می‌افزاید. براساس آمار هر خودروی سواری سالانه ۴.۶ تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

خودرو متهم ردیف اول آلودگی هوا/خودروسازان پاسخی ندادند

برخی مدعی‌اند در کشور ما به دلیل وجود ۷ میلیون خودرو فرسوده در خیابان‌ها، کیفیت پایین بنزین و کیفیت خودروهای تولیدی، سطح تولید دی‌اکسید کربن بالاتر متوسط جهانی است. علی رغم پیگیری گروه ارتباطات و رسانه سازمان محیط زیست حاضر به گفت‌وگو دراین‌باره نشدند.

یکی از اعضای هیئت‌مدیره کرمان‌خودرو نیز در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: تمایلی به اظهار نظر در این‌مورد ندارم.

با این حال حسن مردانی کارشناس حوزه انرژی در این باره گفت: ناوگان مسافربری، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها شالوده اصلی آلودگی هوا را تشکیل می‌دهند. مرادی با تاکید براینکه خیابان‌ها جای خودروی فرسوده نیست، ادامه‌ داد: در خیابان‌های تهران و شهرستان‌ها تعداد زیادی خودروی فرسوده مانند پیکان تردد می‌کند که تاثیر زیادی بر آلودگی هوا دارند.

این کارشناس حوزه انرژی عقیده دارد نباید خودروهای فرسوده معاینه فنی دریافت کنند. مرادی در این‌باره گفت: شنیده می‌شود در تعدادی از مراکز معاینه فنی مراحل بررسی برای خودروهای فرسوده تسهیل می‌شود، باید این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد و اگر صحت داشته‌باشد، مسئولین به شدت برخورد کنند.

خودرو متهم ردیف اول آلودگی هوا/خودروسازان پاسخی ندادند

مرادی در مورد تردد خودروهای فرسوده در خیابان‌های اصلی شهرها اضافه کرد: دیده می‌شود خودروهای دودزا و فرسوده در خیابان‌ها میادین شهری و برون شهری تردد می‌کنند که باید برای حل این مسئله نیز فورا اقدام شود.

مرادی مشکلات صنعت خودرورسازی را یکی دیگر از عوامل تشدید آلودگی دانست و افزود: صنعت خودروسازی جهان در تلاش برای بالابردن سطح استانداردهاست ولی ما در این زمینه لاک‌پشتی عمل می‌کنیم.

مرادی عقیده دارند استفاده از خودروهای برقی یکی از گزینه‌های مناسب برای حل مشکل آلودگی هواست. وی در این‌باره افزود: دنیا در حال حرکت به سمت خودروهای الکتریکی و خورشیدی است و این مسئله با اقبال خوبی از سوی مصرف‌کنندگان مواجه شده‌است، ما هم اگر بنا داریم مشکل آلودگی هوا را حل کنیم باید به این سمت حرکت داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =