• ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
  • کد خبر: 45906
  • readingTime: ۴ دقیقه
طلافروشی

قیمت طلا و سکه در هفته جاری نوسان چندانی نداشت؛ هر چند تغییرات در سکه بیشتر از طلای ۱۸ عیار بود.

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت نیوز، در هفته‌ای که رو به پایان است، بازارهای مالی از جمله ارز و طلا تغییرات چندان شدیدی را تجربه نکرده‌اند. با وجود این، قیمت سکه نسبت به قیمت طلا تغییرات قابل توجه‌تری را پشت سر گذاشته به گونه‌ای که سکه امامی چندین بار رفت و برگشت را بین دو کانال ۲۸ و ۲۹ میلیون تومانی تجربه کرده است. در عین حال، قیمت دلار نیز نوسان محدودی بین کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی داشت. انس اما بعد از چندین روز که روندی نزولی را پشت سر گذاشت، اندکی افزایشی شد.

در این شرایط، کارشناسان آینده قیمت طلا را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟ در ادامه نظر ۴ نفر از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا را در این مورد می‌خوانید.

مشکانی: ریزش قیمت سکه به دلیل حباب بالای آن است

عبداله مشکانی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ریزش قیمت سکه در برخی از روزهای گذشته، به دلیل حباب بالای آن بود گفت: «قیمت‌ها در این بازار با قیمت دلار بالاتر معامله می‌شد و حباب سکه به شدت در بازار بزرگ بود.»

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته ربع سکه با دلار ۱۵۰ هزار تومانی هم معامله شد، خاطرنشان کرد: «سکه امامی با دلار ۹۰ هزار تومانی نیز معامله شد. بنابراین علت اصلی ریزش بیشتر قیمت سکه، حبابی است که تخلیه می‌شود. بخشی با قیمت دلار پایین می‌آید و بخشی نیز تخلیه حباب است.»

این کارشناس اقتصادی به موضوع نوسانات قیمت طلای جهانی متعاقب درگیری در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و یادآور شد: «با رخدادهای یک ماه اخیر و وجود تنش در منطقه قیمت طلای جهانی رشد کرد. این موضوع به رشد قیمت در بازار طلا کمک کرد. اما با فروکش کردن جنگ حماس و اسرائیل قیمت طلای جهانی نیز به کانال‌های پایین‌تر برگشت.»

وی دلیل صعودی شدن قیمت در بازارهای مالی بعد از اخبار تنش در منطقه را واکنش هیجانی معامله‌گران برای تقاضا عنوان کرد و افزود: «واکنش بازار هیجانی بود و بعد از آن شاهد کاهش قیمت دلار و متعاقب آن طلا و سکه بودیم. اما به نظر نمی‌رسد قیمت‌ها در بازار طلا از نرخ‌های فعلی پایین‌تر بیاید.»

محمدولی: سایه روند کاهشی بر بازار طلا سنگین‌تر است

ابراهیم محمدولی فعال بازار طلا نیز با تاکید بر روند نسبتا باثبات قیمت طلا و سکه از ابتدای سال جاری تا کنون گفت: «با وجود رکود تقاضا در بازار طلا، سایه روند کاهشی بر این بازار سنگین‌تر است. هر چند باید توجه داشت اثر اخبار مربوط به جنگ منطقه خنثی شده و سیگنال‌های مساعد سیاسی نیز مانع از رشد قیمت، در بازار فلز زرد شده است.»

این مقام صنفی سابق با تاکید بر ثبات فعلی در بازار طلا خاطرنشان کرد: «انتظار می‌رود با نزدیک شدن به پایان سال، تقاضا در بازار طلا کمی تشدید شود. البته باید توجه داشت نباید انتظار نوسان شدید در قیمت‌ها را داشته باشیم.»

وی درباره کاهش تقاضا در بازار گفت: «وقتی نوسانات، زیاد و لحظه‌ای باشد، حتی فعالان بازار نیز تمایلی به داد و ستد ندارند. زیرا به اندازه‌ای نوسان در بازار زیاد است که تا نوشتن فاکتور و حساب و کتاب قیمت‌ها تغییر می‌کند. این موضوع معامله‌گران را محتاط کرده است.»

بذرافشان: منتظر کاهش بیشتر قیمت طلا نباشید

همچنین نادر بذرافشان با اشاره به بی‌سابقه بودن شرایط رکودی در بازار فلز زرد گفت: «شرایط اقتصادی و افت قدرت خرید مردم شرایط رکودی در بازار فلز زرد را تشدید کرده و منجر به آسیب به واحدهای تولیدی و توزیعی طلا و سکه شده است.»

بذرافشان با تاکید بر اینکه قیمت‌ها به ثبات خوبی رسیده است افزود: «مردم منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا نباشند. مگر اینکه انس جهانی یا نرخ ارز تغییر و نوسان خاصی داشته باشد.»

این فعال اقتصادی با اشاره به وقوع جنگ در منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد:‌ «در ابتدای جنگ خاورمیانه قیمت‌ها افزایش چشمگیری داشت اما هیجانات اولیه از بازار تخلیه شده و قیمت‌ طلا و سکه تثبیت شده است.»

بذرافشان نوسان یک تا پنج درصدی قیمت‌ها در بازار طلا را طبیعی عنوان کرد و افزود: «باید دید در روزهای آینده اونس جهانی و در بازارهای داخلی نرخ ارز و میزان تقاضا به چه سمتی خواهد رفت. اما به نظر می‌رسد قیمت ها نوسان زیادی نداشته باشد.»

صادقین: انتظار تغییر معناداری در بازار طلا وجود ندارد

علی صادقین کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به روند کاهشی قیمت طلای جهانی گفت: «قیمت طلا و سکه همگرایی بالایی با دلار دارد. با توجه به انتظار بازار برای گذر از تنش منطقه، بازار فلز زرد با قیمت دلار همراه شده و از تورم خط می‌گیرد.»

وی با اشاره به تاثیر ۷۰ درصدی قیمت دلار بر بازار طلا و سکه گفت:«قیمت طلا و سکه تنها ۳۰ درصد، تحت تاثیر بازار اونس جهانی قرار دارد و این فراز و فرودهای دلار است که موجب تغییر کانال قیمت سکه شده است.»

این کارشناس بازارهای مالی افزود: «در حال حاضر بازار فلز زرد به مسیر اصلی خود برگشته و تاثیر اخبار خنثی شده است. بنابراین انتظار افزایش یا کاهش شدید و معناداری در بازار وجود ندارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =