• ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
  • کد خبر: 45574
  • readingTime: ۳ دقیقه
خانه

بازار رهن‌ و اجاره مسکن با شروع فصل سرما وارد دوران رکود می‌شود و مالکان به سبب کاهش شدید تقاضا، تخفیف‌هایی بر روی قیمت رهن و اجاره املاک خود اعمال می‌کنند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد تعداد زیادی خانه ویلایی در آبان ماه با مبالغ اقتصادی یعنی ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان برای رهن کامل با قابلیت تبدیل به اجاره ماهانه در پلتفرم‌های آنلاین آگهی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نرخ رهن و اجاره املاک در پاییز و زمستان همیشه کمتر از تابستان است و با کاهش شدید تقاضا مالکان تخفیف می‌دهند تا هر چه زودتر موفق به اجاره ملک خود شوند. با این وجود نوسانات قیمتی تابستان گذشته در بازار مسکن باعث شده مبالغ رهن و اجاره املاک در پاییز سال جاری در اصفهان درمقایسه با سال گذشته بالا باشد. دراین میان شماری از مستاجران اجاره خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار را به آپارتمان ترجیح می‌دهند و این دسته املاک از محبوبیت بالایی برخوردارند که قیمت رهن و اجاره آن‌ها نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته است. بررسی آگهی‌های رهن و اجاره در پلتفرم‌های آنلاین نشان می‌دهد رهن کامل خانه‌های ویلایی اقتصادی در اصفهان به ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نیاز دارد و اگر مستاجر توان پرداخت این مبلغ رهن را نداشته باشد، مالکان حاضر به تبدیل مبلغ رهن به اجاره ماهانه هستند. از این‌رو تعداد زیادی از خانه‌های ویلایی اقتصادی در بازار اصفهان با ودیعه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه کم‌تر از سه میلیون تومان برای اجاره آگهی شده‌اند. متراژ پایین و عمر ساخت بالا ویژگی مشترک این املاک استیجاره‌ای محسوب می‌شود.

رهن کامل با کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان

گزارش‌ میدانی از بازار مسکن‌ اصفهان از تقاضای بالا برای رهن‌ کامل خانه ویلایی حکایت می‌کند. درمقابل مالکان کمتر حاضر به رهن کامل بوده و دریافت اجاره ماهانه را ترجیح می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد امکان رهن کامل یک خانه ویلایی با مبلغ کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان وجود دارد ولی خانه‌های استیجاره‌ای در این رنج قیمت یا کوچک هستند و یا سن ساخت بالایی دارند، ضمن اینکه رهن کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان اغلب مربوط به محله‌های حاشیه‌ای شهر است؛ مانند خانه ویلایی ۷۶ مترمربعی در زینبیه که با رهن کامل ۲۶۰ میلیون تومان به دست مستاجر سپرده می‌شود.

کف قیمت رهن ‌کامل یک خانه ویلایی در بیشتر محله‌های اصفهان ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است؛ برای مثال خانه ویلایی ۱۲۰ مترمربعی در خیابان بیست و چهارمتری ساخت سال ۸۰ با رهن کامل ۳۵۰ میلیون تومان اجاره داده می‌شود و یا خانه ویلایی ۱۸۰ مترمربعی در خیابان وحید با عمر بنای بیش از ۳۰ سال با مبلغ رهن کامل ۴۵۰ میلیون تومان آگهی شده است.

اجاره خانه ویلایی‌های با عمربنای پایین‌تر یا نوساز به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان رهن نیاز دارند و هر چه متراژ افزایش پیدا کند، مبلغ رهن نیز بالاتر خواهد رفت. خانه ویلایی ۱۱۰ مترمربعی بازسازی شده در باغ دریاچه با رهن ۵۵۰ میلیون تومانی، ۲۳۰ مترمربعی بازسازی شده در بزرگمهر با ودیعه ۵۸۰ میلیون تومان، ۱۵۰ مترمربعی در سه‌راه ‌سیمین با ۲ سال عمر بنا و رهن کامل ۶۰۰ میلیون تومانی و۱۲۰ مترمربعی در مهرآباد با ۹ سال عمر بنا و ودیعه ۶۰۰ میلیون تومانی ازجمله خانه‌های ویلایی اقتصادی در بازار اصفهان است.

رهن چند صد میلیونی با اجاره ماهانه میلیونی

۱۰۰ میلیون تومان کمترین قیمت رهن یک خانه ویلایی در بیشتر محله‌های اصفهان است. البته مستاجر باید در کنار مبلغ رهن، ماهانه چند میلیون تومانی اجاره بپردازد؛ برای نمونه خانه ویلایی ۱۲۰ مترمربعی با عمر بنای ۱۰ سال در خیابان وحید با ودیعه ۱۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه شش میلیون تومان یا خانه ۱۱۰ مترمربعی با ۱۵ سال عمر بنا در بزرگمهر با ودیعه ۱۲۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه هفت میلیون تومان در پلتفرم‌های آنلاین آگهی شده‌اند.

اگر مستاجر تمایل به پرداخت اجاره‌ ماهانه کمتری داشته باشد، باید بیش از ۲۰۰ میلیون تومان به مبلغ رهن خود اضافه کند زیرا بررسی آگهی‌های رهن و اجاره در طول پاییز نشان می‌دهد خانه ویلایی‌ زیادی با رهن ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای اجاره آگهی شده‌اند. مستاجران درصورت اجاره این املاک باید یک تا سه میلیون تومان اجاره ماهانه بپردازند. خانه ویلایی ۱۶۰ مترمربعی در خیابان تالار با رهن ۳۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه سه میلیون تومان، ۲۲۰ مترمربعی در طوقچی با رهن ۴۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۱۲۰ مترمربعی در خیابان جابر انصاری با رهن ۵۰۰ میلیون تومانی و اجاره یک میلیون تومانی و ۲۷۰ مترمربعی در خانه اصفهان با ودیعه ۴۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی ازجمله خانه ویلایی‌ها اقتصادی اصفهان به شمار می‌روند. املاک استیجاره‌ای در این رده قیمتی قدیمی بوده و حیاط بزرگی برای آن‌ها احداث نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =