چهاردهمین دوره جایزه استیلی در مجمع عمومی worldsteel 2023 در شانگهای چین

چهاردهمین دوره جایزه استیلی انجمن جهانی فولاد برگزار شد و شرکت فولاد مبارکه برای نخستین بار توانست در میان نامزدهای نهایی بخش جایزه «مدیریت تعالی در پایداری» قرار گیرد. طی فرآیند ارزیابی در این بخش ۵ پروژه برتر از شرکت‌های پوسکو، بائو استیل، JSW و TERNIUM AND TENARIS و شرکت فولاد مبارکه در لیست پایانی پروژه‌های انجمن جهانی فولاد قرار گرفتند و نهایتا پروژه شرکت پوسکو برنده این جایزه شد. ایراسین این پروژه‌ها را در این گزارش بررسی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شرکت فولاد مبارکه در سال جاری برای نخستین بار در جمع فولادسازان بزرگ جهان به‌عنوان نامزد نهایی در بخش جایزه «مدیریت تعالی در پایداری» معرفی شد. باتوجه به سیاست‌ها و اقدامات استراتژیک این شرکت در پروژه «مدیریت بازچرخانی آب و استفاده از پساب‌های شهری جوامع محلی» و تاثیر این پروژه در مدیریت پایدار منابع آبی و ایجاد ارزش مشترک با جامعه، به عنوان یکی از ۵ پروژه برتر این دوره در بین نامزدهای دریافت این جایزه قرار گرفت. طی فرآیند ارزیابی در این بخش، ابتدا ۲۳ پروژه از طرف شرکت‌های مختلف فولادساز ارائه شده است و در مرحله ارزیابی اولیه ۱۱ پروژه از بین شرکت‌کنندگان انتخاب و به مرحله بعدی راه یافتند که پس از ارزیابی مجدد، تنها ۵ پروژه برتر از پوسکو، بائو استیل، JSw، TERNIUM AND TENARIS و شرکت‌ فولاد مبارکه به مرحله نهایی راه یافت و در لیست پایانی پروژه‌های انجمن جهانی فولاد در بخش پایداری قرار گرفتند.

پوسکو با پروژه تولید کود سیلیکات سرباره با آهن

در بخش مدیریت تعالی در پایداری جایزه سال ۲۰۲۳ به شرکت پوسکو (POSCO) به عنوان یک شرکت فولادساز کره‌ای تعلق گرفت. این شرکت که با تولید معادل حدود ۴۲ میلیون تن فولادخام در رتبه پنجم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفت توانست با پروژه تولید کود سیلیکات سرباره آهن و استفاده از سرباره کوره بلند جهت کاهش انتشار متان در برنج کاری جایزه چهاردهمین جایزه استیلی انجمن جهانی در بخش مدیریت تعالی در پایداری را بدست آورد.

سرباره از عناصر اصلی کود سیلیکات در صنعت کشاورزی به حساب می‌آید. این شرکت علاوه بر اینکه با تولید کود سیلیکات سرباره با آهن چالش‌های زیادی درعرضه برنج‌کاری کشور خود را مهار کرده است؛ توانسته است با تولید و توسعه این کود به مزیت دوگانه بازیافت محصولات جانبی فولادسازی و جلوگیری از افزایش آن دست یافت. همچنین این کود غنی شده با آهن انتشار متان را تا ۳۳ درصد کاهش می‌دهد و با هدف به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه به سایر کشورها صادر خواهد شد.

بائو استیل با پروژه تصفیه زباله‌های جامد و خطرناک در کوره اجاق دوار سبز

شرکت بائواستیل که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان است با پروژه تصفیه مشترک زباله‌های جامد و خطرناک در کارخانه آهن و فولاد از طریق کوره اجاق دوار سبز در جایگاه نامزد دوم در بخش جایزه «مدیریت تعالی در پایداری» قرار گرفت.

چین سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن گرد و غبار متالورژی آهن و فولاد تولید می‌کند؛ در پروژه تصفیه زباله‌های جامد و خطرناک این کارخانه ۹ خط تولید مجهز به بزرگ‌ترین خط تولید کوره اجاق دوار در جهان با ظرفیت پردازش تجمعی ۲ میلیون تن در سال راه‌اندازی شده است. با کمک خطوط این پروژه ضایعات کارخانه‌های فولادی از کارخانه خارج نمی شوند و به طور موثر به خط تولید باز می‌گردد.

JSW با پروژه تزریق زباله‌های پلاستیکی در کوره بلند

شرکت فولادی JSW با پروژه تزریق زباله‌های پلاستیکی در کوره بلند نامزد سوم بخش «مدیریت تعالی در پایداری» در چهاردهمین دوره استیلی شد.

کشور هند نزدیک به ۹.۴ میلیون تن در سال زباله پلاستیکی تولید می‌کند، یعنی بالغ بر ۲۶هزار تن در روز که از این میزان ۵.۶ میلیون تن در سال به زباله‌های پلاستیکی قابل بازیافت اختصاص دارد. درمقابل سالانه ۳.۸ میلیون تن زباله پلاستیکی به محل دفن می‌رسند که باعث آلودگی قابل توجه خاک و آب می‌شود. شرکت فولادی JSW پس از آزمایش‌های متعددی موفق به تزریق زباله‌های پلاستیکی در کوره بلند شد تا ردپای کربن در صنایع را کاهش دهد.

فولادمبارکه با پروژه مدیریت بازچرخانی آب و استفاده از پساب‌های شهری جوامع محلی

شرکت فولاد مبارکه در سال جاری برای نخستین بار به‌عنوان چهارمین نامزد نهایی در بخش جایزه «مدیریت تعالی در پایداری» با پروژه «مدیریت بازچرخانی آب و استفاده از پساب‌های شهری جوامع محلی» معرفی شد. در سال های اخیر مدیریت مصرف آب به یک مسئله حیاتی و حائز اهمیت در سراسر جهان تبدیل شده است. درحال حاضر آب به ویژه در نواحی مرکزی ایران یک منبع ضروری به شمار می‌آید چراکه تغییرات آب‌وهوایی در این مناطق سبب خشکسالی‌های پی‌درپی در سال‌های متمادی شده است. از این‌رو مسئله توسعه پایدار در این کشور بیش از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد تاجایی که افراد بومی ساکن در این مناطق به اهمیت آب آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند و نگران چشم‌انداز آینده خود و منابع محدود آبی هستند. از سوی دیگر بررسی‌ها از حضور صنایع مختلف در نواحی مرکزی ایران حکایت می‌کند؛ به‌صورتی که علاوه‌بر اقوام ساکن در این نواحی، صنایع زیادی ازجمله صنایع فولادی نیز در شمار مصرف‌کنندگان آب در این مناطق قرار می‌گیرند. از آنجایی که شرکت‌های فولادی برای بقا و انجام فعالیت‌های خود به شدت به آب متکی هستند، ایجاد تعادل بین مصرف این منبع ارزشمند توسط جوامع محلی و صنایع فعال در این مناطق بسیار مهم است.

شرکت فولاد مبارکه، به عنوان یک شرکت مسئولیت‌پذیر در راستای ایفای فلسفه مدیریتی خود یعنی خلق آینده‌ای بهتر و باتوجه به نگرانی‌های موجود در حوزه مدیریت مصرف آب، همواره به دنبال رویکردهای نوین بوده تا قدمی موثر برای ایجاد آینده‌ای درخشان برای کشور و مردم خود بردارد. فعالان در این صنعت بزرگ همواره نیازهای آبی خود را با درنظرگرفتن نیازها و انتظارات محلی تامین کرده‌اند و فولادمبارکه از طریق رویکرد مدیریت پایدار آب آینده بهتری را برای تمامی افراد و دست اندرکاران تضمین می‌کند.

شرکت فولاد مبارکه برای دستیابی به این هدف، مدیریت پایدار آب را با ایجاد ارزش مشترک با جوامع محلی، توسعه و اجرا می‌کند. براین اساس تمرکز فولاد مبارکه بر برنامه‌ای جهت تامین آب با استفاده از فاضلاب صنعتی و شهری و بازیافت آن است تا با اتخاذ این برنامه به صورت موثر به موضوع مدیریت پایدار آب رسیدگی کند. طبق جزئیات این برنامه، مدیریت پایدار آب از طریق توسعه و بهسازی سیستم فاضلاب شهرهای همجوار با شرکت و انتقال و تصفیه فاضلاب آن‌ها برای استفاده در فرآیند تولید صنایع صورت می‌گیرد. اقدامات شرکت فولاد مبارکه در این حوزه شامل بازیافت و تصفیه مجدد فاضلاب صنعتی، ذخیره باقی‌مانده آب حاصل از تصفیه شده فاضلاب و آب باران برای استفاده در شرایط کمبود آب می‌شود. همچنین از دیگر اقدامات این شرکت در حوزه مدیریت آب باید به طراحی و اجرای سیستم نظارت و کنترل شبکه توزیع آب هوشمند (اسکادا: کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده‌ها) برای مدیریت مصرف آب، استفاده از آب با کیفیت پایین (آب RO) برای فرآیندهایی که به آب با کیفیت بالا نیاز ندارند و درنهایت استفاده از آب دمنده برای خنک کردن سرباره‌ها می‌شود.

ERNIUM AND TENARIS با برنامه تقویت زنجیره ارزش

جایگاه نامزد پنجم بخش «مدیریت تعالی در پایداری» در چهاردهمین دوره استیلی به شرکت TERNIUM AND TENARIS با برنامه ProPymes یا همان برنامه تقویت زنجیره ارزش شرکت اختصاص گرفت. ProPymes طی دو سال گذشته بر توسعه قابلیت‌ زنجیره‌های تامین شرکت تمرکز کرده و محور پایداری کلیدی محیط زیست، صنعت ۴ و آموزش فنی باکیفیت را تقویت می‌کند که جهت دستیابی به این اهداف، دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. ارتباط و اهمیت ProPymes در سه رویکرد پایداری بود:

• اقتصادی: با تقویت و بهبود رقابت پذیری زنجیره ارزش

•اجتماعی: از طریق مشتریان و تامین‌کنندگان خود با توانمندسازی مدارس فنی محلی در هر منطقه‌

•محیط زیست: ارتقا و هدایت یکپارچه عملکرد زیست محیطی صنعت فولاد

درمجموع این شرکت با بکارگیری برنامه تقویت زنجیره ارزش باعث ترویج توسعه زیرساخت صنعتی قوی محلی در بازارهای کلیدی و افزایش و بهبود تقاضا برای فولاد می‌شود.

شایان ذکر است، ProPymes یک برنامه تکراری است که در سال ۲۰۰۲ در آرژانتین راه اندازی شد.
دستاوردهای این برنامه را می‌توانید از طرق لینکدین، فیسبوک، توییتر و اینستاگرام، صفحه وب ProPymes و... مشاهده کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =