بازار ارز

فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی می گوید: وقوع رخدادهای اخیر در منطقه به رها شدن فنر دلار از کانال ۴۹ هزار تومان کمک کرد ولی این افزایش قیمت را نمی‌توان تنها ناشی از مسائل خاورمیانه دانست و ممنوعیت معاملات ارزی در عراق نیز بر رشد قیمت دلار تاثیرگذار بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی از هفته‌ گذشته تحت تاثیر طوفان الاقصی آغاز شد تا نرخ دلار از کانال ۴۹ هزار تومان با سرعت به حوالی ۵۳ هزار تومان برسد. ولی روند صعودی قیمت دلار در هفته آخر مهرماه با انتشار خبر عدم مداخله ایران در طوفان الاقصی متوقف شد و روند نزولی جای روند صعودی را گرفت. با این حال قیمت دلار در بازار آزاد معاملاتی به کانالی که با آن هفته قبل را آغاز کرده بود؛ بازنگشت. روز گذشته قیمت دلار به روند کاهشی خود ادامه داد و با ریتم نزولی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی همراه بود تا خریداران چند روز قبل دلار چهره‌های غم‌بار به خود گیرند و با نگاهی نگران ریزش قیمت‌ دلار در بازار آزاد را در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های اینترنتی دنبال کنند.

خریداران هفته قبل تا تاریکی روز در خیابان سپه حضور داشتند ولی این خیابان در هفته جاری خلوت ‌شده و شمار زیادی از معامله‌گران بازار را رها کرده‌اند. درمقابل دلال‌های ارزی آینده بازار را ترسناک توصیف می‌کنند و مدعی‌اند ریزش دلار به معنای عقب‌نشینی و خیز آن برای صعودی قدرتمند است. در این میان بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار روند طبیعی خود را طی می‌کند و قیمت دلار هفته گذشته به دلیل بُعد روانی جنگ روند شارپی پیدا کرد که با تخلیه هیجان معامله‌گران، ارزپاشی بانک مرکزی و عدم مداخله ایران در منطقه قیمت دلار روند نزولی به خود گرفت. فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی با اشاره به روند افزایشی قیمت دلار طی هفته گذشته به خبرنگار ایراسین گفت: وقوع رخدادهای اخیر در منطقه به رها شدن فنر دلار از کانال ۴۹ هزار تومان کمک کرد ولی این افزایش قیمت را نمی‌توان تنها ناشی از مسائل خاورمیانه دانست و ممنوعیت معاملات ارزی در عراق نیز بر رشد قیمت دلار تاثیرگذار بود.

آقا بزرگی در ادامه توضیح داد: ما به راحتی در عراق ورود و خروج می‌کنیم و بخش عمده‌ای از منابع ارزی ما از طریق این کشور وصول می‌شود. درنتیجه طبیعی است زمانی که این کشور ممنوعیتی در راستای معاملات دلار اعمال کند، قیمت دلار در کشور ما افزایش پیدا کند. ازطرفی ارز مانند بسیاری از بازارها، یک بازار شفاف دارد و جزئیات یا روند خود را به وضوح نشان می‌دهد.

صعودی قیمت دلار مهار شد؟

از دید برخی کارشناسان اقتصادی قیمت دلار هفته گذشته به سمت ارزش ذاتی خود حرکت کرد و مجدد با کوچک‌ترین محرکی از خبر سیاسی گرفته تا اقتصادی، فنر قیمت دلار رها خواهد شد. آقابزرگی درباره آینده بازار دلار بیان داشت: اکنون ما دلار را با نرخ حوالی ۵۰ هزار تومان در بازار مشاهده می‌کنیم ولی هر دلار عملیاتی قیمتی بیش از ۵۰ هزار تومان دارد. به نظر بنده نرخ موثر دلار برای واردات کالاهای اساسی، لوکس، الکترونیک، خودرو و... حدود ۶۵ هزار تومان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =