تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی گفت: کارفرمایان بر اساس قانون باید لیست دستمزد و مزایای واقعی کارگران را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند. در صورت عدم ارسال لیست واقعی، در آینده حق بیمه به روز از این افراد گرفته می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، علیرضا حسینی مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی، اظهار داشت: برخی از مزایای کارگران از جمله حق عائله مندی، اولاد، بازخرید ایام مرخصی و عیدی مشمول بیمه تامین اجتماعی نمی‌باشد و بقیه مزایا از جمله حق شیفت و اضافه کار مشمول حق بیمه بوده و باید با لیست دستمزد به سازمان تامین اجتماعی ارسال شود.

وی ادامه داد: برخی از کارفرمایان، از ارسال لیست مزایا و اضافه کار به سازمان تامین اجتماعی خودداری کرده و این مهم را به ۲ سال آخر فعالیت کارگران و هنگام بازنشستگی موکول می‌کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی تعهدات سازمان تامین اجتماعی را ۲ نوع کوتاه مدت و بلند مدت عنوان کرد و گفت: در تعهدات کوتاه مدت، هنگام اخراج کارگران پرداخت بیمه بیکاری بر اساس میانگین ۹۰ روز آخر دستمزد کارگران محاسبه می‌شود و ارسال لیست دستمزد واقعی این افراد نقش مهمی در پرداخت بیمه بیکاری و کمک هزینه ازدواج به همراه دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است، برای پرداخت حقوق بازنشستگی علاوه بر میانگین دستمزد ۲ سال آخر، ضریب افزایش حقوق در پنج سال آخر نیز تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در برنامه هفتم توسعه برای تاثیر ضریب افزایش دستمزد در پرداخت حقوق بازنشستگی، نیاز است کارفرمایان نسبت به پرداخت دستمزد واقعی کارگران به سازمان تامین اجتماعی اقدام کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: کارگران از روز نخست اشتغال به کار، مشمول ماده ۱۴۸ قانون کار بوده و کارفرمایان مکلف به ارسال حق بیمه و دستمزد واقعی این افراد به سازمان تامین اجتماعی هستند.

حسینی افزود: عدم ارسال لیست دستمزد واقعی کارگران به سازمان تامین اجتماعی افزایش شکایت به اداره کار و افزایش تعداد بازنشستگان با حداقل دستمزد را به همراه دارد.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۶۰ درصد بازنشستگاه سازمان تامین اجتماعی به دلیل عدم ارسال لیست دستمزد واقعی توسط کارفرمایان و دریافت حداقل حقوق در مدت ۲ سال آخر خدمت، اکنون حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: کارگران می‌توانند با مراجعه به سامانه تامین اجتماعی دستمزد و عنوان شغلی خود را مشاهده کرده و در صورت عدم ارسال لیست دستمزد واقعی این افراد به سازمان تامین اجتماعی، با پیوست مستندات از جمله قرارداد و پرینت بانکی به شعبه‌های این سازمان در سراسر استان مراجعه کنند.

حسینی گفت: کارفرمایان در صورتی که دستمزد واقعی کارگران را به سازمان تامین اجتماعی ارسال نکنند، در صورت اثبات بدهکار تشخیص داده شده و حق بیمه به نرخ روز از آنان گرفته می شود.

۹۷۹ هزار و ۹۲۲ نفر از جمعیت استان مرکزی تحت پوشش اداره کل سازمان تامین اجتماعی استان این استان قرار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =