روبرت گوئرین

فیفا در ۲۱ مِی ۱۹۰۴ توسط هفت اتحادیه ملی بلژیک، دانمارک، فرانسه، هلند، اسپانیا، سوئد و سوئیس تأسیس شد. تولد فیفا نتیجه افزایش تعداد بازی‌های بین‌المللی پس از طلوع قرن بیستم بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) که در سال ۱۹۰۴ برای ایجاد اتحاد بین اتحادیه‌های ملی فوتبال تأسیس شد، دارای ۲۰۹ عضو است و مسلماً معتبرترین سازمان ورزشی در جهان است.

فیفا در ۲۱ مِی ۱۹۰۴ توسط هفت اتحادیه ملی بلژیک، دانمارک، فرانسه، هلند، اسپانیا، سوئد و سوئیس برای ترویج بازی فوتبال انجمنی، تقویت روابط دوستانه در بین اتحادیه‌های ملی، کنفدراسیون‌ها و مسئولان و بازیکنان آن‌ها، با ترویج برگزاری مسابقات فوتبال در همه سطوح و کنترل هر نوع فوتبال انجمنی با انجام اقداماتی که لازم تشخیص داده می‌شود، تاسیس شد.

تولد فیفا نتیجه افزایش تعداد بازی‌های بین‌المللی پس از طلوع قرن بیستم بود. رهبران فوتبال در اروپا احساس کردند که چنین رقابت گسترده‌ای نیاز به یک هیئت حاکمه دارد و تحت رهبری رابرت گورین، روزنامه‌نگار فرانسوی، هفت عضو موسس در پاریس گرد هم آمدند تا آینده این ورزش را شکل دهند. گورین، اولین رئیس فیفا، از سال ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۶ ریاست این سازمان را بر عهده داشت. هفت مرد دیگر نیز به عنوان رئیس فیفا خدمت کردند، از جمله ژول ریمه به مدت ۳۳ سال از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۵۴.

در حال حاضر، جانی اینفانتینو ایتالیایی به عنوان رئیس فیفا فعالیت می‌کند. او در کنگره فوق‌العاده سال ۲۰۱۶ که در پی اتهامات فساد علیه بسیاری از مقامات فیفا برگزار شده بود انتخاب شد، و سپ بلاتر رئیس سابق فیفا کناره‌گیری کرد و سپس از حضور در فیفا توسط کمیته اخلاق محروم شد.

اولین رئیس فیفا

رابرت گورین (متولد ۲۸ آوریل ۱۸۷۶) اولین رئیس‌ و یکی از بنیان‌گذاران فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) بود. گورین که روزنامه‌نگار روزنامه «لو متین» بود، از طریق نقش خود به عنوان دبیر دپارتمان فوتبال اتحادیه ورزشکاران فرانسه، فعالانه در فوتبال شرکت داشت. او نمایندگان هفت کشور اول را برای امضای قانون تاسیس فیفا و موافقت با اولین اساسنامه فیفا گرد هم آورد. در ۲۳ می ۱۹۰۴، گورین که در آن زمان فقط ۲۸ سال داشت، در کنگره افتتاحیه فیفا به عنوان رئیس انتخاب شد و به مدت دو سال در سمت خود باقی ماند.

رابرت گوئرین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =