اهرم

صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال به تازگی امکان استفاده‌ از معاملات اهرمی را به خدمات خود افزوده‌اند، این خدمت پیش از این در صرافی‌های خارجی وجود داشت و ریسک بالایی دارد، زیرا معامله‌گران بسیاری مدعی‌اند تمام سرمایه‌ خود را در مدت کوتاهی با معاملات اهرمی از دست داده‌اند. محمد میرزایی، کارشناس بازار رمزارزها در این‌باره گفت: زیان ناشی از معاملات اهرمی به دلیل عدم آگاهی است، زیرا اهرم ابزار کنترل ریسک است نه افزایش ریسک.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال به تازگی از ابزار معاملات اهرمی رونمایی کرده‌اند. با توجه به تحریم ایرانی‌ها توسط صرافی‌های معتبری مانند بایننس، اضافه‌شدن معاملات اهرمی در صرافی‌های داخلی بسیاری از مشکلات فعالان بازارهای مالی را برطرف خواهد کرد ولی گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد کاربران بسیاری مدعی‌اند بخش عمده سرمایه خود را با معاملات اهرمی از دست داده‌اند.

معامله‌گران با استفاده از اهرم، قدرت خرید یا فروش خود را تا چند برابر افزایش می‌دهند و به همین ترتیب سود و زیان احتمالی آنها افزایش پیدا می‌کند. برای مثال یک معامله‌گر می‌تواند قدرت خرید یا فروش ۱۰۰۰ دلاری را با اهرم ۱۰۰ به ۱۰۰ هزار دلار تبدیل کند. در نگاه اول معامله‌گر با ۵ درصد سود، سرمایه‌ خود را ۵ برابر می‌کند ولی در مقابل فقط با ۱ درصد ضرر کل سرمایه خود را از دست می‌دهد. با این حساب آیا اضافه شدن معاملات اهرمی به صرافی‌های داخلی اتفاق خوبی است؟ محمد میرزایی کارشناس بازار رمزارزها با تایید این مسئله که معامله‌گران زیادی با استفاده اشتباه از اهرم، سرمایه خود را از دست می‌دهند به خبرنگار ایراسین گفت: معاملات اهرمی ابزاری برای کنترل ریسک معامله‌گران است ولی متاسفانه برخی از آن‌ برای افزایش ریسک استفاده می‌کنند و منجر به از دست رفتن بخش عمده سرمایه‌ می‌شود.

این کارشناس عقیده دارد با توجه به تحریم ایرانیان توسط صرافی‌های بین‌المللی اضافه شدن معاملات اهرمی در صرافی‌های داخلی ضریب‌ امنیت را برای معامله‌گران افزایش می‌دهد ولی سطح پایین‌ آگاهی بعضی از کاربران می‌تواند منجر به ضررهای سنگینی شود. میرزایی دراین‌باره گفت: اهرم برای افزایش مارجین یا سرمایه فرد معامله‌گر نیست بلکه باید با استفاده از آن ریسک را کاهش دهیم. میرزایی با تاکید بر اینکه هر معامله یک حد زیان و حد سود دارد با بیان یک مثال در این‌باره گفت: اگر ۱۰۰ هزار دلار پول داشته باشیم و حدضرر مورد نظر ما نیم درصد برابر با ۵۰۰ دلار باشد وقتی وارد معامله اهرمی می‌شویم نباید حد ضرر ما بیشتر از ۵۰۰ دلار باشد. میرزایی افزود: گاهی حد ضرر ما عدد بسیار کوچکی می‌شود مثلا ۴۰ دلار، در این صورت یا باید حجم را تغییر دهیم و یا می‌توانیم از اهرم کمک بگیریم.

این کارشناس بازار رمزارزها عقیده دارد افراد زیادی در بازارهای مالی دانش استفاده از اهرم را ندارند در نتیجه استفاده‌ نادرستی از آن می‌کنند. استفاده نادرست از اهرم در معاملات منجر به لیکوییدی یا کال مارجینی خواهد شد و حتی سرمایه چند میلیارد تومانی شاید در چند دقیقه صفر شود. میرزایی در این‌باره گفت: عدم آگاهی معامله‌گران باعث می‌شود تا ابزار خوبی مانند اهرم زیان‌های سنگینی‌ به معامله‌گران وارد کند. اهرم ابزار کنترل ریسک است نه افزایش ریسک.

معاملات اهرمی به اشکال مختلفی در صرافی‌های خارجی انجام می‌شود ولی به تازگی چند صرافی داخلی این معاملات را به میز خدمات خود اضافه کرده‌اند. البته صرافی‌های داخلی برای استفاده از اهرم سخت‌گیر هستند و ابتدا از معامله‌گر گواهی انتقال ریسک می‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =