روزنامه‌نگار

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نقشی محوری در پیشبرد ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها دارند. روزنامه‌نگاران با تحقیق، اطلاع‌رسانی و پاسخ‌گویی شرکت‌ها در قبال اقدامات خود شفافیت را تضمین، شیوه‌های پایدار را ترویج و رفتار اخلاقی را در شرکت‌ها تشویق می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در دنیای امروز مسئولیت اجتماعی شرکتی به یک جنبه حیاتی از عملیات تجاری تبدیل شده است. مسئولیت اجتماعی شرکتی به تلاش‌های یک شرکت برای رسیدگی به مسائل اجتماعی، زیست‌محیطی و اخلاقی و کمک مثبت به جامعه اشاره دارد. روزنامه‌نگاران با برجسته کردن اقدامات شرکتی، افشای شیوه‌های نامناسب و تأثیرگذاری بر افکار عمومی، نقشی اساسی در ترویج (CSR) ایفا می‌کنند. این مقاله به بررسی اهمیت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتی می‌پردازد و اینکه چگونه می‌توانند رفتار شرکت را برای منافع بیشتر تحت تأثیر قرار دهند.

گره خوردن رسالت خبرنگاری با مسئولیت اجتماعی

بدون تردید نام و رسالت خبرنگاری با مسئولیت اجتماعی گره خورده و این دو مفهوم در ماهیت بسیار به هم نزدیک هستند. انتخاب شغل و رسالت روزنامه‌نگاری و خبرنگاری به دلیل مسئولیت اجتماعی است که فرد نسبت به جامعه و سرنوشت آن دارد و در این راستا ایفای نقش می‌کند.

خبرنگار براساس رسالتی که برعهده دارد در راستای خواسته‌های مردم نسبت به مسئولان مطالبه‌گری می‌کند. این مطالبه‌گری براساس مسئولیت اجتماعی منجر به شفافیت در جامعه می‌شود. رویکردی که مورد درخواست مردم است و مردم همواره به دنبال شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها و شناخت محیط و افرادی هستند که برای جامعه تصمیمات تعیین کننده می‌گیرند.

خبرنگار در راستای مسئولیت اجتماعی تلاش می‌کند نقاط قوت یک جامعه بهتر دیده شده و از سوی دیگر نقاط ضعف مورد بررسی و تجدید نظر قرار بگیرد تا به نقطه قوت تبدیل شود. در نتیجه یکی از رسالت‌های اصلی خبرنگاری شناخت نقاط قوت و ضعف در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و بیان آن در فضای رسانه است.

نکته مهم دیگر درباره ارتباط خبرنگار و مسئولیت اجتماعی ایجاد کانال ارتباطی بین مردم و مسئولان است. بدون تردید در جهان امروز رسانه‌ها و خبرنگاران اهمیت زیادی در راستای انتقال پیام از سوی جامعه به تصمیم‌گیران و بالعکس دارند. به همین دلیل خبرنگاران در متن جامعه حضور داشته و در روند تصمیم‌سازی ایفای نقش می‌کنند.

ارتباط خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با روابط عمومی‌ها نیز حائز اهمیت است. روابط عمومی‌ها به دو بخش خصوصی و دولتی (حاکمیتی) تقسیم می‌شوند. در بخش حاکمیتی روابط عمومی‌ها و خبرنگاران با فعالیت در زمینه فرهنگی و اجتماعی در اعتلای اخلاق، حقوق شهروندی و کرامت انسانی تلاش می‌کنند. این در حالی است که در زمینه بنگاه‌های اقتصادی خبرنگاران و روابط عمومی‌ها باید به شاخص‌هایی که مسئولیت اجتماعی شرکتی مشخص کرده توجه کنند.

به همین دلیل خبرنگار نقش تعیین‌کننده در ترویج و تعمیق مسئولیت اجتماعی دارد تا بتواند مفهوم مسئولیت اجتماعی را در بخش‌های مختلف جامعه مورد توجه قرار بدهد. در چنین شرایطی است که می‌توانیم به داشتن یک جامعه مسئولیت‌پذیر امیدار باشیم. چرا که در چنین شرایطی است که یک مطالبه‌گری استاندارد نسبت به حاکمیت در جامعه به وجود می‌آید و می‌تواند در راستای تحقق مطالبات مردم و مرتفع کردن چالش‌های موجود در جامعه کمک کند. جایی که خبرنگار با مسئولیت اجتماعی که دارد در محوریت این روند قرار دارد و می‌تواند بر ساحت‌های مختلف آن تأثیرگذار باشد.

روزنامه‌نگاران ناظر بر عملکرد کسب و کارها هستند

باید بدانیم که روزنامه‌نگاران به‌عنوان ناظر عمل می‌کنند و کسب‌وکارها را در قبال اقدامات خود پاسخگو می‌دانند. آنها از طریق گزارش‌های تحقیقی، رویه‌های شرکتی را که ممکن است پیامدهای منفی برای اجتماعی یا محیط زیست داشته باشند، آشکار و روشن می‌سازند. روزنامه‌نگاران با نگاه انتقادی به این اقدامات، ضمن آگاهی بخشی به مردم، از طریق افکار عمومی شرکت‌ها را وادار به اتخاذ رویه‌های مسئولانه می‌کنند. بنابراین نقش آنها فراتر از ارائه گزارش و خبر است. آنها با حمایت از مسئولیت اجتماعی شرکتی، کسب و کارها را تشویق می‌کنند تا تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارند.

از طرف دیگر آنها می‌توانند توجه عموم مردم را به شرکت‌هایی جلب کنند که در مسئولیت اجتماعی شرکتی پیشرو هستند و تلاش‌های آنها را برجسته کرده و دیگران را برای پیروی از آن ترغیب کنند. روزنامه‌نگاران با ارائه پوشش جامع و متوازن به ایجاد تصویری مثبت از مشاغل مسئول کمک می‌کنند بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر گذارند و همچنین نقش مهمی در به چالش کشیدن سبزشویی دارند.

تاثیرگذاری روزنامه نگاران بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها

روزنامه‌نگاران می‌توانند از نفوذ خود برای تأثیر مثبت بر رفتار شرکت و ترویج (CSR) به طرق مختلف استفاده کنند. از سویی آنها با ارائه گزارش گسترده در مورد مسائل اجتماعی و زیست محیطی، آگاهی جامعه را افزایش دهند. روزنامه‌نگاران با توجه به این موضوعات، به شرکت‌ها فشار می‌آورند تا به آن‌ها رسیدگی کنند و از پاسخگویی آنها اطمینان حاصل کنند. این می‌تواند منجر به تغییر در استراتژی‌ها و شیوه‌های کسب‌وکار شود و فرهنگ شرکتی مسئولانه‌تر را تقویت کند.

از سویی دیگر روزنامه نگاران می‌توانند فعالانه با شرکت‌ها تعامل داشته باشند و از آنها بخواهند که ابتکارات (CSR) را اتخاذ کنند و شیوه‌های خود را بهبود بخشند. آنها با مصاحبه با سهامداران کلیدی، انجام تحقیقات عمیق و ارائه بینش‌های معتبر، بر فرآیند تصمیم‌گیری در شرکت‌ها تأثیر بگذارند. همچنین با برجسته کردن مزایای (CSR) و تأثیر مثبت آن بر جامعه و نتیجه نهایی این اقدامات، شرکت‌ها را به شفافیت، مسئولیت‌پذیری و پایداری تشویق کنند.

در نهایت روزنامه نگاران با مشاغل و کارشناسان صنعت برای ایجاد دستورالعمل ها و استانداردهایی برای مسئولیت اجتماعی شرکتی همکاری کنند. با تسهیل گفتگو و فراهم کردن بستری برای بحث، ذینفعان بخش‌های مختلف را برای توسعه شیوه‌های پایدار و تشویق همکاری در جهت دستیابی به اهداف جمعی اجتماعی و زیست محیطی گرد هم بیاورند.

در پایان باید گفت خبرنگاران نقش حیاتی در ارتقای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها دارند. توانایی آنها در آشکارسازی فعالیت شرکت‌ها، شکل دادن به ادراک عمومی و تأثیرگذاری بر رفتار شرکت، آنها را قهرمان تغییرات اجتماعی می‌کند. روزنامه‌نگاران با افزایش آگاهی، به چالش کشیدن شیوه‌های فریبنده، و حمایت از شیوه‌های تجاری مسئولانه، نقشی موثری در ایجاد یک محیط تجاری پایدارتر و پاسخگوتر ایفا می‌کنند. کار آنها در نهایت شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا مسئولیت اجتماعی شرکتی را در استراتژی‌های اصلی خود ادغام کنند که منجر به تأثیر مثبت بر جامعه و کل جهان می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =