• ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
  • کد خبر: 42493
  • readingTime: ۱ دقیقه
گاز

شرکت بریتیش پترولیوم در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ایران با تولید ۲۵۹.۴ میلیارد مترمکعب گاز در سال ۲۰۲۳ جایگاه سوم تولید گاز در جهان را در اختیار دارد که از سال ۲۰۱۵ این جایگاه را حفظ کرده است.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم در گزارش «مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۳»، میزان تولید گاز ایران تا پایان سال ۲۰۲۲ را ۲۵۹.۴ میلیارد مترمکعب برآورد کرده که نسبت به سال ۲۰۲۱ از افزایش ۱.۱ درصدی برخوردار شده است.

تولید گاز ایران از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۲ رشد ۵.۲ درصدی داشته است که چهارمین افزایش تولید طی این بازه ۱۰ ساله به شمار می‌رود. بیشترین رشد تولید در این بازه برای چین با افزایش ۱۰.۱ درصدی بوده است.

در عین حال، سهم ایران از کل تولید گاز جهان در سال گذشته میلادی ۶.۴ درصد بوده است.

ایران سومین تولیدکننده گاز در جهان است

براساس این گزارش، تولید گاز ایران در سال ۲۰۲۱ نیز نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش ۳.۱درصدی را داشته است؛ ایران در سال ۲۰۱۵ با کنار زدن قطر سومین کشور تولیدکننده گاز در جهان شده بود و هنوز سومین تولیدکننده گاز در جهان به شمار می‌رود.

قطر بر اساس این گزارش در حال حاضر، ششمین کشور تولیدکننده گاز در جهان است.

آمریکا با تولید ۹۷۸.۶ میلیارمترمکعب گاز بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز جهان شناخته شده و روسیه با ۶۱۸.۴ میلیارد مترمکعب در رتبه دوم قرار دارد. چین با تولید ۲۲۱.۸ میلیارد مترمکعب پس از ایران در رتبه چهارم قرار دارد.

کانادا با تولید ۱۸۵ میلیاردمترمکعب گاز پنجمین و قطر با تولید ۱۷۸.۴ میلیارد مترمکعب گاز ششمین تولیدکننده گاز در جهان هستند.

پس از این کشورها به ترتیب، استرالیا، نروژ، عربستان و الجزایر رتبه‌های هفتم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش تولید گاز جهان نیز در سال ۲۰۲۳ کاهش داشته و به طور متوسط به ۴۰۴۳.۸ میلیارد مترمکعب رسیده است. تولید جهانی گاز در این سال نسبت به رقم ۴۰۵۳.۴ میلیارد مترمکعبی سال پیش از آن ۹.۶ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.

شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اکتشاف و استخراج نفت در جهان، هفتاد و دومین گزارش خود موسوم به گزارش مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۳ را منتشر کرده است.

این گزارش از معتبرترین گزارش‌های بخش انرژی جهان است که از دهه ۱۹۶۰ و به طور سالانه توسط این شرکت منتشر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =