• ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
  • کد خبر: 41686
  • readingTime: ۲ دقیقه
اشتغال

بر اساس آمارها با همراهی دولت و بخش خصوصی اشتغال تمام‌وقت و ۴۴ ساعت به بالا در هفته به ۱۷ درصد رسیده و برنامه اشتغال دولت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۴ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، ثبت رکورد کاهش نرخ بیکاری در ۲۰ سال اخیر و افزایش تعداد کل شاغلان نشانگر بهبود چشمگیر نرخ بیکاری و تحقق سیاست تحولی دولت سیزدهم و نتایج تمام‌شماری سامانه‌های اشتغال از ثبت اشتغال بیش از یک میلیون نفر در سال گذشته حکایت دارد. طبق آمارها نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور کاهشی و تک رقمی شده و در ۱۸ استان زیر ۸ درصد بوده است.

طی یکسال گذشته بیش از ۷۲۰ هزار فرصت شغلی ماندگار ایجاد شد و وعده رئیس جمهور برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی تحقق یافت. در حال حاضر نیز نرخ مشارکت اقتصادی رو به افزایش است، به نحوی که در بهار ۱۴۰۲ نرخ مشارکت اقتصادی به عدد ۴۱.۲ درصد رسید و بررسی خالص اشتغال ایجاد شده در بهار امسال نیز نشان داد که از مجموع ۷۲۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل به طور خالص ۳۹۳ هزار نفر در بخش خدمات و ۳۳۳ هزار نفر در بخش صنعت جذب شده‌اند.

معاون اشتغال وزیر کار با اشاره به پیشرفت برنامه اشتغالزایی دولت در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد اشتغال تمام وقت و ۴۴ ساعت در هفته را ۱۷ درصد اعلام کرد.

آنطور که محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار درباره جزئیات تحقق اهداف برنامه اشتغال در کشور گفته اشتغال ۴۴ ساعت به بالا یعنی تمام وقت در هفته به ۱۷ درصد رسیده که نشان از پویایی بازار کار دارد.

به گفته وی در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل برنامه اشتغالزایی دولت ۴ درصد جلوتر است که اصلی‌ترین دلیل این میزان پیشرفت اجرایی شدن تعهد دستگاه‌های اجرایی مربوط در این زمینه بوده است.

معاون اشتغال وزارت کار می‌گوید: بر اساس آخرین گزارش از سامانه ملی رصد اشتغال در چهار ماهه نخست امسال میزان عملکرد دستگاه‌هایی که در برنامه اشتغالزایی دولت متعهد به ایجاد یا حمایت از اشتغال شده بودند به ۲۴ درصد رسیده در حالی که این میزان در سال گذشته در همین بازه زمانی ۱۹.۵ درصد بوده که نشان می‏‌دهد برنامه اشتغالزایی سال ۱۴۰۲ از سال گذشته ۴ درصد جلوتر است.

طبق گزارش اخیر مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کل در بهار امسال نسبت به بهار سال ۱۴۰۱ به عدد ۸.۲ درصد رسیده و کاهش یک درصدی را نشان می‌دهد. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی به صورت همزمان سه دهم درصد افزایش پیدا کرده و نرخ اشتغال ناقص هم از ۹.۷ درصد به ۸.۳ درصد رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که جمعیت بیکار در کشور از مرز دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به دو میلیون و ۱۶۴ هزار نفر کاهش یافته و جمعیت شاغل و فعال افزایش پیدا کرده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سال ۱۴۰۲ تعهد ایجاد بیش از یک میلیون و ۸۸ هزار فرصت شغلی را هدفگذاری کرده و با ایجاد سامانه‌های اشتغال، بازار کار کشور و وضعیت بیکاران، جویندگان کار و کارفرمایان متقاضی نیروی کار را لحظه به لحظه رصد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =