• ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
  • کد خبر: 41413
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام کرد کاهش عرضه جهانی به دنبال کاهش تولید اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس و همچنین افزایش تقاضای جهانی می‌تواند قیمت نفت را در ادامه سال جاری میلادی بالاتر ببرد.

به گزارش ایراسین به نقل از تسنیم، آژانس بین‌المللی انرژی در روز جمعه اعلام کرد کاهش عرضه اوپک پلاس ذخایر جهانی نفت را در ادامه سال جاری میلادی پایین آورده و احتمالاً قیمت را باز هم بالاتر می‌برد.
کاهش عرضه جهانی به دنبال کاهش تولید اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس و همچنین افزایش تقاضای جهانی باعث بالا رفتن قیمت نفت شده است. نفت برنت در روز پنجشنبه به بالاتر از ۸۸ دلار در هر بشکه رسید که بیشترین رقم از ماه ژانویه را نشان می‌داد.
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد اهداف فعلی ائتلاف اوپک پلاس به دست آمده است. ذخایر نفتی ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سه ماهه سوم سال جاری میلادی و ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم کاهش پیدا می‌کند و احتمالاً قیمت نفت را بالاتر خواهد برد.
این آژانس در گزارش ماهانه خود از بازار نفت آورده است:«کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس همزمان شده با بهبود حساسیت‌های اقتصاد کلان و اوج تقاضای جهانی برای نفت».

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس کاهش تولید را از اواخر ۲۰۲۲ جهت حمایت از بازار نفت آغاز کردند و حالا آن را تا ۲۰۲۴ هم تمدید کرده‌اند.
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد عرضه جهانی نفت در ماه ژوئیه ۹۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته که بخش زیادی از آن مربوط به کاهش تولید عربستان می‌شود. اما صادرات نفت روسیه روی حدود ۷.۳ میلیون بشکه در ژوئیه ثابت بوده است.

این آژانس پیش بینی می‌کند رشد تقاضا در سال آینده میلادی تا یک میلیون بشکه در روز کند شود که مهمترین عوامل آن شرایط بی‌ثبات اقتصاد کلان، آرام شدن روند بهبودی از بحران کرونا و ادامه استفاده از خودروهای برقی خواهد بود.
پیش بینی آژانس بین المللی انرژی از تقاضای جهانی ۱۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه گذشته پایین آمده و مطابق با پیش‌بینی اوپک نیست. اوپک در روز پنجشنبه اعلام کرد تقاضا برای نفت ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۴ رشد خواهد داشت.
پیش‌بینی اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در مورد تقاضا در ۲۰۲۳ تفاوت چندانی با هم ندارند.
این آژانس انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی ۲.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که نتیجه رشد سفرهای هوایی در تابستان، افزایش استفاده از نفت برای تولید برق و همچنین بالا رفتن فعالیت‌های پتروشیمی در چین خواهد بود.
آژانس بین المللی انرژی تخمین می‌زند متوسط تقاضا در سال جاری میلادی برابر با ۱۰۲.۲ میلیون بشکه در روز باشد و بیشتر رشد تقاضا مربوط به چین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =