• ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
  • کد خبر: 39517
  • readingTime: ۱ دقیقه
انس طلا

اختلافات سیاسی در روسیه و اقدامات گروه شبه نظامی واگنر در ابتدای هفته با واکنش مثبت طلا در بازارهای داخلی مواجه‌ شد البته طلا با پایان ماجرای واگنرها به سطوح قیمتی قبلی عقب‌نشینی کرد. کارشناسان عقیده دارند این تحولات در نهایت به نفع بازار جهانی طلاست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته‌ پر خبر روسیه با واکنش صعودی طلا در بازارهای داخلی مواجه شد. اول هفته گروه شبهه نظامی واگنر با پیشروی به‌سوی مسکو، دولت این کشور را تهدید کرد. اگرچه شورش واگنرها کمتر از چند ساعت بعد با مذاکرات داخلی به پایان رسید ولی کارشناسان عقیده‌ دارند تحولات سیاسی روسیه درنهایت به نفع بازار طلاست زیرا با توجه به ریسک پایین سرمایه‌گذاری طلا، هرگونه تنش در سطح جهان تقاضا برای طلا را افزایش می‌دهد. رونا اوکانل، تحلیلگر StoneX گفت: این مجموعه شرایط ژئوپلیتیکی جدید به طلا کمک کرده است و بازگشت چین (از تعطیلات دراگون بوت) به بازار بدون شک باعث افزایش حمایت می‌شود.

در مقابل آغاز جنگ روسیه و اوکراین منجر به رشد تورم در کشورهای بزرگ ازجمله آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا شد و بانک‌های مرکزی نیز برای کنترل تورم با آغاز چرخه انقباضی، نرخ بهره را افزایش دادند. واکنش بازار سهام، رمزارزها و طلا به افزایش نرخ بهره منفی بود. اکنون فعالان بازارهای جهانی تنها مانع رشد قیمت طلا را احتمال افزایش نرخ بهره در جلسات بعدی بانک‌های مرکزی می‌دانند. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: نرخ‌ها باید دوباره افزایش یابند تا تورم به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا کاهش یابد. درنتیجه تا زمانی که لازم باشد این نرخ‌ها در این سطوح حفظ خواهند شد. البته باید در نظر گرفت قیمت جهانی طلا پس از هر مرحله افزایش نرخ بهره به‌خصوص در آمریکا تنها کمتر از یک هفته ریزشی بوده و خیلی سریع به سطوح بالاتر بازگشته است درحالی‌که افزایش مداوم نرخ بهره روند کلی بازارهای سهام و رمزارزها را نزولی کرده‌ است.

واگنرها در بازار داخلی سکه و طلا

شورش واگنرها در روز شنبه آغاز شد و یک‌شنبه به پایان رسید که بازارهای جهانی تعطیل بود ولی واکنش بازار داخلی طلا به این اتفاقات مثبت بود. روز یک‌شنبه قیمت طلای آب‌شده با رشد ۵ درصدی از ۱۰ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد، قیمت سکه امامی نیز بیش از ۶۰۰ هزار تومان رشد کرد. البته یک روز بعد با پایان ماجرای واگنر طلای آب‌شده و سکه خیلی زود عقب‌نشینی کردند و به کانال‌های قیمتی قبل از یکشنبه بازگشتند ولی نرخ دلار در بازار غیررسمی به محدوده قبل از ماجرای واگنرها بازنگشت. روز شنبه نرخ دلار در بازار غیررسمی حدود ۴۸ هزار تومان بود، روز یکشنبه تا ۵۱ هزار تومان افزایش پیدا کرد و پس‌ازآن در محدوده ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان نوسان می‌کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =