• ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
  • کد خبر: 38947
  • readingTime: ۳ دقیقه
طلافروشی

این هفته قیمت دلار لیدر بازارها بود؛ اسکناس آمریکایی که خود درگیر نوسانات کاهشی و افزایشی شده بود، قیمت بازار طلا را هم با خود بالا و پایین می‌کشید. این افت و خیز در آخرین معاملات روز چهارشنبه به نفع کاهشی‌های بازار تمام شد اما آیا این روند در هفته آینده نیز پایدار خواهد بود؟

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت نیوز، این هفته فرمان بازارها به دست دلار بود. قیمت دلار طی چند روز به کانال ۴۷ هزار تومانی سقوط کرد و قیمت طلا و سکه را هم با خود پایین آورد. با این حال در ادامه هفته قیمت دلار دوباره افزایشی شد و به این ترتیب، طلا و سکه که چشم به فرمان دلار دارند نیز رشد قیمت را تجربه کردند.

حرکت طلا به سمت ارزندگی

مجتبی دیبا، دیگر کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه طلا و سکه کماکان وابستگی خود را به دلار حفظ کرده است گفت: «در روزهای جاری اگر شاهد این بودیم که کاهش قیمت طلا و سکه شتاب بیشتری نسبت به دلار دارد این به علت حبابی است که در طلا نسبت به دلار وجود دارد.»

وی توضیح داد: «اگر بخواهیم سکه تمام را متر و معیار قرار دهیم این قطعه در زمان‌های افزایش قیمت با دلار ۶۷ هزار تومانی مبادله می‌شد. هر چه سکه‌ها کوچکتر می‌شوند حباب‌ها بزرگتر می‌شود. در روزها و هفته‌های اخیر نیز این حباب بود که مقداری تخلیه شد.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت طلا و سکه به سمت ارزندگی یا نقاط تعادلی خود در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: «در صورتی که اخبار مثبتی روانه بازار ارز شود قیمت سکه امامی کانال ۲۵ میلیون تومانی را نیز خواهد دید در غیر این صورت روند قیمت‌ها به سمت قله‌های قبلی حرکت می‌کند.»

وی با اشاره به قیمت انس‌ جهانی طلا خاطرنشان کرد: «ریتم طلای جهانی در صورتی که موضوع بدهی‌های دولت آمریکا به شکل جدی‌تری مطرح شود تا ۱۹۰۰ و حتی محدوده ۱۸۴۵ را نیز خواهد دید.»

دیبا با اشاره به اینکه در مورد انس طلا مقداری موضوع نرخ بهره آمریکا و تورمی که دست از سر اقتصادهای بزرگ دنیا بر نمی‌دارد، مهم و تاثیرگذار است، ادامه داد: «فعلا نگاه اصلی اقتصاد اول دنیا روی برطرف کردن موضوع بدهی‌های دولتی خود است. اگر بتوانند به سلامت از این خوان عبور کنند موضوع بعدی افزایش نرخ بهره بانکی خواهد بود.»

وی روند قیمت انس‌ جهانی طلا را تا پایان سال میلادی افزایشی توصیف کرد و گفت: «بسیاری از کارشناسان اقتصادی محدوده دو هزار و ۵۰۰ دلاری را برای طلای جهانی پیش‌بینی می‌کنند.»

بازگشت آرامش به بازار فلزات گران‌بها

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است روند قیمت‌ها در روزهای آینده باثبات است و شاهد تغییرات شارپی چندانی در بازار فلز زرد نخواهیم بود. نادر بذرافشان درباره کاهش قیمت سکه در روزهای گذشته گفت: «بازار داخلی طلا و سکه در ابتدای سال روند باثباتی داشت و نوساناتی در حدود یک تا سه درصد را شاهد بودیم. از حدود ۲۰ روز پیش به دلیل کاهش تقاضا و ثبت نام خودرو رکود در بازارهای داخلی تشدید شد.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به دلایل ریزش قیمت در بازار فلز گرانبها اشاره کرد و افزود: « نوسانات و کاهش قیمت ارز، کاهش محدود انس جهانی، افت تقاضا در بازارهای داخلی، اخبار مساعد سیاسی و اقتصادی، اخبار مثبت مربوط به مذاکرات برجام و آزادی ارزهای بلوکه شده، بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و باعث روند کاهشی چشمگیری در قیمت طلا و سکه شد.» وی معتقد است فاکتور طلای جهانی تاثیر چندانی بر بازار داخلی کشور ندارد.

بذرافشان ابراز کرد: «کاهش قیمت در بازار طلا و سکه از پیش‌بینی‌های کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بیشتر بوده است. در حال حاضر مقداری ثبات به بازار برگشته و شرایط مطلوبی است. به اعتقاد من تا پایان هفته کاهش یا نوسان افزایشی خاصی در این بازار نخواهیم داشت و نهایتا ممکن است بین یک تا سه درصد بازار نوسان داشته باشد.»

این فعال بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: «اکنون شرایط، مطلوب خریداران است و مردم نباید منتظر کاهش یا افزایش خاصی باشند.»

وی به تشریح وضعیت خرید و فروش در بازار فلز گرانبها پرداخت و گفت: «ابتدای سال ماه رمضان بود و کاهش تقاضا وجود داشت. در ماه شوال مقداری روند تقاضا بهتر شد. بعد ثبت‌نام خودرو شروع شد و مردم فروشنده بودند. در دو هفته گذشته شرایط خبرهای سیاسی و اقتصادی و موضوع برجام بازار را تحت تاثیر قرار داد و مقداری تقاضا در بازار کاهش پیدا کرد.»

بذرافشان افزود: «در حال حاضر تقاضا به حداقل رسیده است. باید توجه داشت در التهابات کاهشی و افزایشی در بازارهای داخلی فلز گرانبها، مقداری بازار از ثبات خارج می‌شود. به نظر می‌رسد مردم منتظر ثبات هستند.»

وی تاکید کرد: «با توجه به ریزشی بودن بازار کاهش تقاضا بیشتر شده است؛ اما می‌توان با اطمینان گفت که مردم منتظر تغییرات خاصی در روند قیمت‌ها نباشند. با توجه به اینکه در یک هفته‌ گذشته کاهش در بازار فلز زرد چشمگیر بوده است. با شرایط باثباتی که وجود دارد فعلا افزایش قیمت خاصی نخواهیم داشت.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =