• ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
  • کد خبر: 37964
  • readingTime: ۲ دقیقه
قیمت نفت

قیمت نفت برنت پس از ریزش از سطح ۸۸ دلار در سطح ۷۱ دلار با افزایش تقاضا همراه شد تا به کانال ۷۵ دلار وارد شود و اکنون با پمپاژ اخبار مثبت مانند افزایش تقاضای فصلی برای بنزین، تحلیلگران انتظار دارند روند نزولی قیمت نفت به پایان برسد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ریزش قیمت نفت از سطح ۸۸ دلار که ماه گذشته آغاز شده بود در طول دو هفته‌ گذشته در محدوده ۷۱ دلار با افزایش تقاضا کنترل شد و خریداران موفق شدند قیمت نفت را در کانال ۷۵ دلار به ثبات برسانند. از طرفی انتشار اخبار مثبت مختلف مانند کاهش عرضه اوپک پلاس، افزایش تقاضای فصلی بنزین و خرید نفت توسط وزارت انرژی آمریکا برای تکمیل ذخایر استراتژیک باعث شد تا چشم‌انداز فعالان بازار به آینده قیمت نفت روشن باشد. اگرچه تا اعلام داده‌های اقتصادی چین و موضوع افزایش بدهی‌های آمریکا نباید به بازار نفت خوش‌بین بود. از طرفی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، دولت ایران قیمت هر بشکه نفت را حدود ۸۵ دلار پیش‌بینی کرده‌ است در نتیجه رشد قیمت نفت به نفع لایحه بودجه خواهد بود.

تقاضای فصلی بنزین

داده‌های اقتصادی آمریکا از افزایش تقاضای فصلی برای مصرف بنزین خبر می‌دهد. هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس NS در این‌باره گفت: با کمک افزایش تقاضای فصلی بنزین در ایالات متحده که از هفته آینده آغاز خواهد شد، قیمت نفت در حال ثبات است. در طول یک ماه گذشته اخبار ناشی از کاهش مصرف بنزین، باعث تا کاهش قیمت نفت سرعت بگیرد ولی دقیقا در روزهایی که نفت به کف قیمتی ۷۱ دلار رسید اخبار افزایش مصرف بنزین باعث خوش‌بینی به آینده قیمت نفت شد. البته پیک مصرف بنزین فصلی است و به زودی پایان خواهد یافت.

کاهش عرضه اوپک پلاس

کشورهای عضو اوپک پلاس ماه گذشته تصمیم گرفتند تولید نفت خود را روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهند و این تصمیم از ماه جاری اجرایی خواهد شد. گلدمن ساکس در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت: بازار نفت منتظر کسری پایدار عرضه نفت از ژوئن است، زیرا کاهش تولید اوپک پلاس به طور کامل محقق می شود و تقاضا بیشتر خواهد شد.

ماه گذشته در زمان اعلام خبر کاهش تولید اوپک پلاس قیمت جهانی نفت با جهش ۶ دلاری از ۷۹ دلار به ازای هر بشکه تا ۸۵ دلار افزایش یافت و حالا با نزدیک شدن به موعد مقرر فعالان بازار منتظر کاهش چشم‌گیر عرضه‌ نفت هستند.

ذخایر استراتژیک آمریکا

وزارت انرژی آمریکا هفته ‌گذشته از خرید نفت برای تکمیل ذخایر استراتژیک این کشور خبر داد. آمریکا در طول یک سال گذشته با هدف کنترل قیمت نفت بخش بزرگی از ذخایر استراتژیک خود را به فروش رساند به صورتی که اکنون ذخایر نفت آمریکا به پایین‌ترین حد در طول چند دهه‌ اخیر رسیده‌ است. خرید نفت توسط وزارت انرژی آمریکا در کانال قیمتی ۷۰ دلار نشان می‌دهد آنها به دنبال کاهش قیمت به کمتر از ۷۰ دلار نیستند و این مسئله با واکنش مثبت فعالان بازار همراه بود.

آینده نفت چه خواهد شد؟

افزایش سقف بدهی‌های آمریکا و داده‌های اقتصادی چین دو متغیر مهم در بازار نفت طی روزهای آتی خواهند بود. هر کدام از این دو خبر به تنهایی قدرت تغییر روند قیمتی نفت را دارد، برای مثال اگر نتیجه داده‌های اقتصادی چین حاکی از شتاب رشد اقتصادی و افزایش تقاضا برای نفت باشد، شاید نفت خیلی سریع کانال ۸۰ دلار را پس بگیرد در غیر این صورت از دست رفتن کانال ۷۰ دلار محتمل خواهد بود. اکنون نفت ۸۵ دلاری پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ایران اگرچه دور از دسترس به نظر می‌رسد ولی این دو خبر به تنهایی قادرند نفت را به بالاتر از ۸۵ دلار برسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =