بازار خودرو

مشاهدات میدانی از بازار آزاد خودروهای مونتاژی چینی از اختلاف قیمت بالای این چهارچرخ‌ها با کارخانه باوجود افزایش رسمی نرخ کارخانه‌ای حکایت می‌کند. همچنین شماری از مالکان، اتومبیل‌های چینی دست دوم خود را با قیمتی بالاتر از بهای کارخانه‌ای مدل ۱۴۰۲ برای فروش آگهی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت کارخانه‌ای خودروهای مونتاژی چینی در بهار ۱۴۰۲ افزایش یافت. درپی افزایش رسمی، بهای این اتومبیل‌ها در بازار آزاد نیز چند برابر بیشتر از نرخ کارخانه‌ای بالا رفت. بررسی آگهی‌های منتشر شده در سایت‌های آنلاین خرید و فروش خودرو نشان می‌دهد اتومبیل‌های چینی کارکرده مدل ۱۴۰۰ به بعد قیمتی بالاتر از مدل صفرکیلومتر در کارخانه دارد. با این‌وجود اختلاف قیمت تولیدات مدیران‌خودرو و کرمان موتور با بازار آزاد و بازار خودروهای کارکرده به چه میزان است؟

مدیران‌خودرو

شرکت مدیران‌خودرو قیمت تولیدات خود را در سال جاری افزایش داد تا فروش رسمی محصولات این شرکت با قیمت جدید صورت گیرد. بر این اساس ارزان‌ترین خودروی مدل ۱۴۰۲ این شرکت ام‌وی‌ام X۲۲ پرو IE توربو با قیمت ۸۷۰ میلیون تومان است و عنوان گران‌ترین خودروی این شرکت نیز به تیگو ۸ پرومکس با قیمت جدید دو میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد میزان تفاوت قیمت خودروها در نمایندگی‌های مدیران‌خودرو با بازار آزاد به حوالی ۹۰۰ میلیون تومان می‌رسد که تیگو ۸ پرومکس با اختلاف ۸۳۰میلیون تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو و چری آریزو ۶پرو با حدود ۳۰۰ میلیون تومان به ترتیب بیشترین و کم‌ترین اختلاف را دارند. همچنین باید به اختلاف قیمت مدل صفرکیلومتر این خودروهای مونتاژی با بازار کارکرده‌ها اشاره کرد که با وجود تولید سال ۱۴۰۰، قیمت آن‌ها چند صد میلیون تومان بالاتر از نرخ کارخانه است؛ برای نمونه چری آریزو ۵ در کارخانه یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت خورده ولی مدل ۱۴۰۰ با ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد با بهای یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون تومان آگهی شده است. میزان اختلاف قیمت سایر خودروهای مدیران‌خودرو در نمایندگی با بازار آزاد و کارکرده به قرار جدول زیر است:

مدل قیمت نمایندگی (تومان) قیمت  بازار آزاد (تومان) حداقل قیمت مدل‌های کارکرده (تومان)
ام‌وی‌ام X۲۲  ۸۷۰ میلیون یک میلیارد و ۱۴۵ میلیون ۹۰۰ میلیون
چری‌آریزو۵  یک میلیارد و ۵۵ میلیون یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون
ام‌وی‌ام X۵۵  یک میلیارد و ۲۵۱ میلیون یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یک میلیارد و ۳۸۵ میلیون
آریزو۶ پرو یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون
تیگو۷ پرو یک میلیارد و ۶۶۷ میلیون دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون
تیگو ۸ پرو دو میلیارد و ۲۶۹ میلیون سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون دو میلیارد و ۹۵۰ میلیون

کرمان موتور

کرمان موتور نیز مانند مدیران‌خودرو قیمت تولیدات خود را در سال جاری بروزرسانی کرد. تولیدات ۱۴۰۲ این شرکت باوجود افزایش قیمت از بازار آزاد و بازار کارکرده‌های مدل ۱۴۰۰ به بعد کم‌تر است. اکنون جک J۴ جدید با قیمت ۷۸۵ میلیون تومان و و کی‌ام‌سی K۷ با بهای یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان به ترتیب ارزان‌ترین و گران‌ترین خودروهای مونتاژی این شرکت به شمار می‌رود. اگرچه اتومبیل‌های مدل ۱۴۰۲ کرمان موتورو در سایت‌های آنلاین حداقل ۹۳۰ و حداکثر دو میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان آگهی شده‌اند. براساس مشاهدات میدانی مدل ۱۴۰۰ به قبل بعضی از خودروهای کرمان‌موتور در بازار کارکرده‌ها با قیمت پایینی برای فروش آگهی می‌شوند. اختلاف قیمت محصولات فعلی این گروه خودروسازی با بازار آزاد و کارکرده‌ها به شرح جدول زیر است:

مدل قیمت نمایندگی (تومان) قیمت بازار آزاد (تومان) حداقل قیمت مدل‌های کارکرده (تومان)
جک J۴ ۸۷۰ میلیون ۹۳۰ میلیون ۷۵۰ میلیون
جک S۳ ۹۵۵ میلیون یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون ۹۴۰ میلیون
جک S۵ یک میلیارد و ۵۴۵ میلیون یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون یک میلیارد
کی‌ام‌سی T۸ یک میلیارد و ۶۵۰میلیون یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون
کی‌ام‌سی J۷ یک میلیارد و۷۵۰ میلیون دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون
کی‌ام‌سی K۷ دو میلیارد و ۸۵۰میلیون دو میلیارد و ۴۲۵ میلیون دو میلیارد و ۱۰۰میلیون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =