ربع سکه

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا می‌گوید: قالب ضربی ربع سکه‌های بورسی با سکه‌های چند سال قبل متفاوت است و شماری از همکاران ما به دلیل تفاوت و شبهه‌ناک بودن این سکه‌ها از تعویض یا خرید آن‌ها خودداری می‌کردند. همچنین قیمت این ربع سکه‌ها به دلیل تفاوت قالب با دیگر سکه‌ها در بازار کم‌تر بوده و این مسئله هنوز درخصوص بعضی از ربع سکه‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بانک مرکزی در پی افزایش قیمت سکه و تلاش برای کنترل قیمت‌ها، از شنبه ۲۴ دی ‌ماه ۱۴۰۱ تصمیم به عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا گرفت. ربع سکه‌های بورسی در ابتدای عرضه حوالی هفت میلیون تومان قیمت داشتند. در مقابل قیمت ربع سکه طلا در بازار آزاد در اواسط بهمن سال گذشته حوالی ۹ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان بود، بدین ترتیب خریداران ربع سکه از بانک مرکزی بیش از دو میلیون تومان سود می‌کردند. اگرچه قیمت ربع سکه در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسید. بانک مرکزی پس از اتمام زمان فروش ربع سکه‌های بورسی از تحویل آن‌ها به هر خریدار با مراجعه به خزانه معرفی‌شده خبر داد. ولی گزارش‌های میدانی پس از تحویل این سکه‌ها نشان می‌دهد طلافروشان ربع سکه‌های بورسی را با قیمتی پایین‌تر از دیگر ربع سکه‌ها خریداری می‌کنند و گاهی فروشندگان باید ربع سکه بورسی خود را با اختلاف قیمت یک میلیون تومان کم‌تر از نرخ ربع سکه در بازار آزاد بفروشند. دراین میان برخی از طلافروشان نیز به دلیل تفاوت ربع سکه‌های بورسی با دیگر سکه‌ها از خرید آن‌ها خودداری می‌کنند. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره علت این موضوع به خبرنگار ایراسین توضیح می‌دهد: مقداری در ضرب بانکی ربع سکه‌های بورسی ثبت نام‌ شده در شب عید، مشکل پیش آمده بود. درواقع در ضرب این سکه‌های بورسی درمقایسه با سکه‌های قدیمی شبهه وجود داشت که تاحدودی این مشکل برطرف شده است.

بذرافشان در ادامه بیان می‌دارد: قالب ضربی ربع سکه‌های بورسی با سکه‌های چند سال قبل متفاوت است و شماری از همکاران ما به دلیل تفاوت و شبهه‌ناک بودن این سکه‌ها از تعویض یا خرید آن‌ها خودداری می‌کردند. مذاکرات متعددی در رابطه با این موضوع صورت گرفته که امکان جابه‌جایی و تغییر قالب ایجاد شده تا مشکل معامله این ربع سکه‌ها برطرف شود. اکنون شبهه این سکه‌های بورسی تا حدودی رفع شده است.

رئیس اتحادیه طلا در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تفاوت قیمت ربع سکه‌های بورسی با سکه‌های دیگر خبر می‌دهد و می‌گوید: همکاران ما با توجه به وجود ابهامات و عدم شباهت حدودی ربع سکه‌های بورسی با ربع سکه‌های دیگر، این سکه‌ها را با قیمت پایین‌تری خریداری می‌کردند. در واقع قیمت این ربع سکه به دلیل تفاوت قالب با دیگر سکه‌ها در بازار کم‌تر بوده و این مسئله هنوز درخصوص بعضی از ربع سکه‌ها وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =