• ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
  • کد خبر: 36262
  • readingTime: ۵ دقیقه
بدون زباله

Zero Waste Life چیست؟ اصطلاح «ضایعات صفر» به تازگی به طور فزاینده‌ای رایج شده است، اما به چه معناست؟ زندگی بدون زباله یک تغییر سبک زندگی است که برای حذف زباله‌ها استفاده می‌شود. این به معنای استفاده مجدد، بازیافت، کمپوست سازی مواد آلی و امتناع از خرید محصولات به صورت بسته‌بندی و اقلام یکبار مصرف در صورت امکان است.

پایگاه خبری ایراسین- مهنور گیتی‌فر: در حالی که شیوه‌های اجتماعی تا حد زیادی به افزایش سریع تغییرات آب و هوایی کمک کرده است، به حداقل رساندن زباله‌های ارسال شده به محل‌های دفن زباله که به محیط‌زیست آسیب می‌زند می‌تواند به خنثی کردن برخی از آسیب‌ها کمک کند. یکی از روش‌های کاهش ردپای کربنی که ما به جا می‌گذاریم، به صفر رساندن زباله است.

«جنبش صفر زباله» یک سبک زندگی دوستدار محیط زیست است که هدف آن کاهش میزان زباله‌هایی است که یک فرد به صورت روزانه تولید می‌کند. هدف اصلی این سبک زندگی، تعهد به ارسال کمترین زباله به محل دفن زباله است. در حالی که ایجاد زباله صفر غیرممکن است، راه‌های زیادی برای کاهش مصرف وجود دارد که می‌تواند به نفع کره زمین باشد. افراد حاضر در این جنبش سعی می‌کنند تا دیگران را به بازیافت و استفاده مجدد از محصولات و کالاها ترغیب کنند. یعنی به جای خرید اقلام یکبار مصرف که محل‌های دفن زباله را اشباع می‌کند، سعی کنند به بازیافت و استفاده مجدد از محصولات روی بیاورند تا به تغییراتِ کمتر آب و هوا در جهان کمک کنند.

اتخاذ یک سبک زندگی بدون زباله می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا باید در حین یادگیری این سبک زندگی، پیوسته تمرین مصرف آگاهانه داشته باشید تا رفتارهای بیهوده و پرمصرف را فراموش کنید. با ایجاد تغییرات تدریجی کوچک، مانند درست کردن یک توده کمپوست، بازیافت، تغییر کاربری محصولات چندبار مصرف به جای خرید اقلام یکبار مصرف جدید، می‌توانید سفر بدون زباله خود را آغاز کنید.

هدف از سبک زندگی بدون اتلاف چیست؟

هدف اصلی سبک زندگی بدون زباله کاهش میزان زباله‌های ارسالی به محل‌های دفن زباله است که به تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین کمک می‌کند. این سبک زندگی تأثیر منفی ما را بر اکوسیستم کاهش داده و زندگی پایدار، تنوع زیستی و تعادل سالم و سازنده موجودات را تشویق می‌کند. به صفر رساندن زباله می‌تواند عمر بسیاری از مواد قابل استفاده مجدد و بازیافتی را افزایش دهد، منابع محدود را حفظ کند، میزان زباله‌های ارسالی به محل‌های دفن زباله و تعداد انتشار کربن را در جو کاهش دهد.

۹ نکته برای گذار به سبک زندگی بدون اتلاف

زندگی بدون زباله فرآیندی است که یک شبه اتفاق نمی‌افتد، اما با برداشتن چند قدم کوچک در یک زمان، می‌توانیم چرخه سریع مصرف و دفع خود را کاهش دهیم. در زیر نکاتی برای جلوگیری از ضایعات آورده شده است:

۱. مواد یکبار مصرف را حذف کنید. پلاستیک‌های یکبار مصرف یا کالاهای کاغذی مانند ظروف، نی، دستمال کاغذی و بطری‌های پلاستیکی به زباله‌ها و آلودگی‌های سیاره ما کمک می‌کنند. از اقلام قابل استفاده مجدد خود مانند کارد و چنگال فلزی یا دستمال‌های پارچه‌ای استفاده کنید تا میزان کاغذ و زباله‌های پلاستیکی را که با هر وعده غذایی تولید می‌کنید کاهش دهید. به جای خرید بطری‌های پلاستیکی جدید از فروشگاه مواد غذایی، بطری آب قابل استفاده مجدد خود را (مانند قمقمه فولادی ضد زنگ یا بطری ورزشی) در دسترس داشته باشید.

۲. زباله‌های خود را یادداشت کنید. اگرچه ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما بررسی میزان زباله‌های تولیدی می‌تواند به شما کمک کند که بدانید زباله‌های شما از کجا می‌آیند. درک عادات تولید زباله‌ به شما ایده می‌دهد که چه اقداماتی را باید اصلاح کنید تا تولید زباله خود را کاهش دهید. برای مثال، اگر بیشتر ضایعات شما ضایعات مواد غذایی است، باید اقداماتی را برای تغییر عادات خرید خود انجام دهید تا فقط چیزی را بخرید که به طور منطقی می‌توانید مصرف کنید.

۳. بازیافت فرآیندی است که در آن مواد استفاده شده به محصولات جدید تبدیل می‌شوند. راه‌های زیادی برای بازیافت وجود دارد، از تغییر کاربری اشیاء قدیمی تا ارسال مواد مستعمل به تاسیسات. بازیافت نیاز ما به برداشت منابع را کاهش می‌دهد، به صرفه‌جویی در انرژی، به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش جنگل زدایی در طول زمان کمک می‌کند.

۴. در کشورهای توسعه‌یافته بحث خرید لباس‌های دست دوم، به جای خرید لباس‌های جدید، مد روز و فست‌مد که گاهی در محل دفن زباله جمع می‌شوند، راهی برای استفاده مجدد از کالاهای موجود است. در کشور ما این امر مورد پسند نیست و چند سالی است که اپلیکیشن‌هایی مثل «کمدا» برای خرید و فروش لباس افراد ایجاد شده که همچنان مورد استقبال قرار نگرفته است. با این حال می‌توانید لباس، وسایل منزل و مبلمان را در مغازه‌های دست‌فروشی یا پلت‌فرم‌های آنلاین خرید و فروش وسایل بیابید.

۵. از وسایل خانه به بهترین شکل استفاده کنید. بسیاری از وسایل خانگی معمولی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش ضایعات از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، شیشه‌های سس مایونز یا مربا، ظروف و گلدان‌های عالی برای نگهداری مواد غذایی می‌سازند. شما می‌توانید یک ملحفه تخت قدیمی را به یک دستمال کاغذی قابل استفاده مجدد تبدیل کنید. از کیسه‌های پارچه‌ای برای حمل محصولات سوپرمارکتی استفاده کنید، بنابراین مجبور نیستید از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف فروشگاه استفاده کنید.

۶. بسیاری از ضایعات غذایی که تولید می‌کنیم، مانند پوست تخم‌مرغ یا پوست میوه، مواد قابل کمپوست هستند. وقتی پسماندهای غذا را در محل دفن زباله رها شود متان در هوای آزاد منتشر می‌شود و این برای سلامتی انسان مضر است. حال اگر این ضایعات غذا را در شرایط مناسب و به مرور به کمپوست تبدیل کنیم و سپس در باغچه خانگی استفاده کنیم در نهایت عامل رشد مواد غذایی ارگانیک شده‌ایم. از طبیعت برای طبیعت استفاده می‌کنیم. اگر یک باغچه خانگی دارید، کمپوست می‌تواند جایگزین کودهای فروشگاهی که اغلب با استفاده از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند، شود.

۷. غذاهای تازه بخرید. غذاهای فرآوری شده اغلب در بسته‌های پلاستیکی بسته‌بندی می‌شوند که برای محیط‌زیست مضر است. خرید بیشتر غذاهای تازه، در صورت امکان، راهی عالی برای استفاده کمتر از پلاستیک است. میوه‌ها و سبزیجات تازه به طور کلی در پلاستیک محصور نمی‌شوند و می‌توانید به جای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی که فروشگاه‌های مواد غذایی و بازارهای میوه و تره‌بار در اختیار شما قرار می‌دهند از جعبه‌های قابل استفاده مجدد، استفاده کنید. حتی میخواهید گوشت بخرید، می‌توانید ظروف خود را به قصابی یا اغذیه فروشی بیاورید و ضایعات پلاستیکی و کاغذی را کاهش دهید.

۸. از باتری‌های قابل شارژ استفاده کنید. اگر از وسایل الکترونیکی با باتری‌های یکبار مصرف استفاده می‌کنید، سعی کنید به نسخه‌های قابل شارژ تغییر دهید. باتری‌های قابل شارژ به شما کمک می‌کنند تا در هزینه بسته‌بندی باتری صرفه جویی کنید و میزان بسته‌بندی‌های پلاستیکی و باتری‌های خالی را که در نهایت باعث مسمومیت زمین در محل‌های دفن زباله می‌شوند، کاهش دهید.

۹. با جامعه بدون زباله ارتباط برقرار کنید. اغلب جوامع در سراسر جهان سبک زندگی خود را با موفقیت برای به صفر رساندن زباله تطبیق داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =