• ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
  • کد خبر: 36184
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند:

تقاضای سنگین خرید طلا در سقف قیمت

عطش خرید طلا توسط بانک های مرکزی تمامی ندارد
طلا

انس طلا در طول هفته‌های گذشته به سقف قیمتی خود نزدیک شد ولی برخلاف انتظارات باز هم عطش بانک‌های مرکزی جهان به خصوص چینی‌ها برای خرید طلا بیشتر می‌شود. چرا بانک‌ها در بالاترین قیمت تاریخ، طلا می‌خرند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد اقدام مشابه بانک‌ها در گذشته منجر به رشد سرسام‌آور قیمت طلا شد. در واقع همان تقاضایی که سال ۲۰۰۸ منجر به افزایش دو برابری قیمت طلا شد، حالا به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۳ در حال خرید است.

به‌گزارش ایراسین؛ قیمت جهانی انس طلا در یک روند صعودی در سال ۲۰۲۳ به بالاتر از ۲۰۵۰ دلار رسید و جمعه گذشته نیز در کانال ۲ هزار دلار نوسان کرد.

تقاضا سنگین طلا روی سقف قیمتی

براساس نمودار بالا اکنون قیمت انس نزدیک به سقف تاریخی خود از سال ۱۹۷۱ قرار دارد و طی سه سال گذشته بارها از همین محدوده ریزش‌های سنگینی را تجربه کرده‌ است. در طول سه سال گذشته هر بار انس جهانی به کانال ۲ هزار دلار نزدیک شد فروشندگان قیمت را از این کانال پس زدند ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد این‌بار انس حتی در کانال ۲ هزار دلاری خریداران بزرگی دارد.

داده‌های مختلف نشان می‌دهد بانک‌ها به خصوص بانک مرکزی چین در حال بیشترین میزان خرید وانباشت طلا طی سال‌های گذشته بوده‌ و خرید آنها حتی در سقف‌های قیمتی ادامه‌دار است.

تقاضا سنگین طلا روی سقف قیمتی

در طول تاریخ هر بار با افت قیمت طلا در بازارهای جهانی، بانک‌های مرکزی با هدف حمایت از قیمت طلا، حجم خرید خود را افزایش می‌دادند و در سقف‌های قیمتی فروشنده‌بزرگ بازار بودند ولی این‌بار در سال ۲۰۲۳ در حالی‌که قیمت طلا به سقف تاریخی خود نزدیک می‌شود بانک‌های مرکزی بزرگترین خریداران طلا هستند. افزایش خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی از سال ۲۰۲۱ آغاز شد و اکنون در سال ۲۰۲۳ بانک‌های مرکزی بیشترین خرید و انباشت طلا طی تاریخ را انجام داده‌اند.

اطلاعات سایت gold.org نشان می‌دهد در میان خریداران طلا، چین با اختلاف در صدر قرار می‌گیرد و روسیه، هند، قطر و ترکیه نیز خرید سنگینی داشته‌اند. در سال ۲۰۲۲ ترکیه حتی بیشتر از چین طلا خرید و در طول پنج سال گذشت نیز قطر منابع طلای خود را افزایش داده‌است. با این حساب همسایگان شمالی و جنوبی ایران در این سال‌ها در حال افزایش منابع طلای خود بودند و حتی در سقف قیمتی، خریدار طلا هستند.

چین همچنان پرچم‌دار خریداران طلاست. داده‌های بانک جهانی طلا نشان می‌دهد چین به طور قابل توجهی مخازن طلای خود را افزایش داده‌است.

تقاضا سنگین طلا روی سقف قیمتی

براساس نمودار بالا چین یک مرحله پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ منابع طلا خود را افزایش داد، سپس در سال ۲۰۱۵ نیز خرید بیشتری انجام داد و حالا در سال ۲۰۲۳ در سقف قیمتی طلا به فکر افزایش منابع طلا خود افتاده است.

چرا بانک‌های مرکزی طلا می‌خرند؟

افزایش تقاضا برای خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی با تعابیر مختلفی از سوی کارشناسان تحلیل می‌شود. بیشتر کارشناسان عقیده دارند کاهش قدرت دلار تقاضا برای طلا را افزایش داده‌است. رویترز نیز ماه گذشته طی گزارشی مدعی شد بانک‌ها دیگر دلار را یک ذخیره امن نمی‌دانند در نتیجه تقاضا برای طلا افزایش می‌یابد. طی تاریخ همیشه کاهش ارزش دلار منجر به رشد قیمت طلا شده‌است. بعضی از کارشناسان نیز مدعی‌اند احتمال وقوع تنش‌های جدید در جهان دلیل افزایش تقاضا برای خرید طلاست.

خرید بانک‌ها چه تاثیری بر بازار طلا دارد؟

افزایش تقاضا برای خرید طلا توسط بانک‌ها در طول تاریخ بارها اتفاق افتاده‌است و نتیجه آن شکست سقف‌های قیمتی طلا بود. برای مثال سال ۲۰۰۸ نیز انس طلا به سقف قیمتی هزار دلار نزدیک شد ولی تقاضای بانک‌ها افزایش یافت تا چند ماه بعد سقف قیمتی طلا شکسته شده و قیمت طلا تا ۱۹۰۰ دلار افزایش یافت.

اکنون اگر همان چرخه در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ تکرار شود احتمال رشد قیمت انس جهانی طلا تا حدود ۴ هزار دلار وجود دارد. بعضی از تحلیل‌گران عقیده دارند براساس نمودار قیمتی انس طلا، چرخه بعدی افزایش تا ۲۶۰۰ دلار خواهد بود. مسئله اینجاست همان تقاضایی که سال ۲۰۰۸ باعث شکسته شدن سقف قیمتی طلا شد امروز به بازار طلا برگشته و در حال خرید است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =