• ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
  • کد خبر: 34830
  • readingTime: ۱ دقیقه
نادربذرافشان

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: نمی‌توان بازار طلا را پیش‌بینی کرد زیرا ما همیشه بحث اونس جهانی را داریم. ولی اگر نقش محوری بانک مرکزی را در نظر بگیریم، بازار طلا می‌تواند به ثبات نسبی و آرامش برسد.

به گزارش ایراسین، هم‌زمان با صعود دلار به کانال ۶۰ هزار تومان در بازار آزاد، بازار طلا و سکه نیز صعودی شد تا محدوده دو میلیون تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار شکسته شود. ولی هنوز دو هفته از شکست این محدوده نگذشته بود که عقب‌نشینی دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باعث شد تا قیمت طلا و سکه در سراشیبی نزول قرار گیرد.

دیروز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱، قیمت سکه بهار آزادی ۶۰۰ هزار تومان ریخت و در لحظه نگارش این گزارش سکه تمام طرح جدید باقیمت ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع‌سکه پس از سکه تمام بهار بیشترین سهم از کاهش قیمت را داشت و با ریزش ۲۰۰ هزارتومانی باقیمت ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید. نیم‌سکه نیز ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد و به قیمت ۱۶ میلیون تومان رسید. بهای هر مثقال طلا ۱۸ عیار نیز با بیش از ۷۰ هزار تومان کاهش قیمت به حدود دو میلیون و ۲۵۷ هزار تومان کاهش یافت. برخی از طلافروشان و معامله‌گران معتقدند این روند نزولی در پی کاهش قیمت دلار رخ‌داده است و همبستگی شدید بین قیمت طلا و سکه وجود دارد. ولی آیا در روزهای آینده بازار طلا و سکه نزولی است؟

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سؤال به خبرنگار ایراسین گفت: «بازار طلا را نمی‌توان پیش‌بینی کرد زیرا ما همیشه بحث اونس جهانی را داریم. البته اونس جهانی در روزهای گذشته نوسان خاصی نداشته است بلکه با کاهش نیز همراه بوده است.»

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: علت اصلی صعودی شدن طلا در روزهای گذشته نوسانات بازار ارز بود که اگر بازار ارز توسط بانک مرکزی مدیریت شود، بر بازار طلا تأثیرگذار است.

بذرافشان معتقد است ثبات بازار طلا در سال ۱۴۰۱ به دو اقدام بانک مرکزی بستگی دارد و دراین‌باره توضیح داد:با توجه به اینکه به‌روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات آن بیشتر می‌شود. ولی اگر نقش محوری بانک مرکزی در بازار ارز را در نظر بگیریم و از سوی دیگر عرضه سکه یک و نیم‌سکه در بازار افزایش یابد، بازار طلا می‌تواند به ثبات نسبی و آرامش برسد.

معامله‌گران بر این باورند در حال حاضر بازار دلار در بلاتکلیفی قرار دارد و باید منتظر نتیجه مذاکرات سفر گروسی به تهران بود. همچنین نشست شورای حکام در پیش است و باید دید نتیجه این نیست‌ها چه تأثیری بر سرنوشت بازار فلز زرد خواهد گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =