احمد معتمدی

احمد معتمدی: دانشگاه های ایران امروز در زمینه مهارت فارغ التحصیلان دچار مشکل هستند و ایجاد مدارس کسب و کار می تواند این خلاء را رفع کند.

به گزارش ایراسین، در نشست امضاء تفاهم نامه مشترک تاسیس مدرسه کسب و کار که بین دانشگاه امیرکبیر و اتاق بازرگانی تهران انجام شد، احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر، ضمن اشاره به اینکه تاسیس چنین مدرسه ای برای نخستین بار در کشور اجرا خواهد شد، گفت: برای راه اندازی این مدرسه کار فشرده چند ماهه انجام شده است. برای اولین بار است که در کشور در دانشگاه معتبر، این مدرسه راه می افتد.

معتمدی در ادامه گفت: دانشگاه امیر کبیر بر اساس برنامه راهبردی خود چند هدف اصلی دارد که یکی از این اهداف تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم است. این نوع دانشگاه ها در عرصه اقتصادی نقش مهم دارند و صرفا کار علمی نمی کنند.

وی با تشریح دانشگاه نسل سوم در دنیا، افزود: در دنیا نسل سوم دانشگاهی است که در آن به روی کسانی که نوآوری دارند باز و رشد اقتصادی برای آن مهم است. این دانشگاه از کسانی استقلال می کند که آمادگی آموزش دارند. یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم ارتباط آن با صنعت و تمام افرادی است که آمادگی آموزش دادن به هر کسی را دارد و  این موضوع  به معنای آن نیست که ضوابطی وجود نداشته باشد بلکه هر کسی که خلاقیت و پتانسیل این ارتباط را دار، می‌تواند به این دانشگاه ورود کند.

معتمدی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیر کبیر اقدامات زیادی برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم انجام داده است، گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به بازنگری در عملکرد و برنامه‌های این دانشگاه اشاره کرد که انجام این تغییرات کار دشواری بود و از این مرحله عبور کردیم و یک قدم برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم نزدیک‌تر هستیم. در همین زمینه در دوره کارشناسی فاز اول بازنگری را به اتمام رسانده ایم و در حال برنامه ریزی برای بازنگری آموزشی در مقطع ارشد و دکتری هستیم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به تاسیس پارک علم و فناوری، گفت: یکی از برنامه‌هایی که پیش رو داریم کمک به کارآفرینی دانشجویان است. ایجاد پارک علم و فناوری حرکتی به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کار آفرینی محسوب می‌شود؛ یکی از اقدامات مهم ما مهارت افزایی است که در سطوح مختلف انجام می‌شود و شاید بالاترین سطح آن ایجاد مدارس کسب و کار باشد. دانشگاه های ایران امروز در زمینه مهارت فارغ التحصیلان دچار مشکل هستند و ایجاد مدارس کسب و کار می تواند این خلاء را رفع کند.

معتمدی با تاکید بر اینکه مهمترین اقدام مدیریت طراحی ساختار مدرسه کسب و کار است، تصریح کرد: ورودی‌های کلاس مدرسه مشترک کسب و کار افراد معمولی نیستند بلکه کسانی هستند که شرایط اولیه را در این زمینه دارا می باشند و امیدوار هستیم با اقدامات انجام شده بتوانیم عملکرد مناسبی را در این دانشگاه شاهد باشیم؛ یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت موضوع و طراحی ساختار خاصی است که بتواند به اجرای طرح مدرسه کسب و کار کمک کند.

وی در ادامه افزود: برای هم راستا شدن با نیازهای کشور شورای راهبردی طراحی شد تا از عملکرد مناسب طرح اطمینان پیدا کنیم همچنین در نظر داریم از دانشگاه‌ها و واحدهای مشابه در سراسر دنیا استفاده کنیم؛ در حال حاضر در برخی موارد دانش کافی در کشور ما وجود ندارد و تعامل با برخی دانشگاه‌های مطرح دنیا می‌تواند به سرعت رشد مدرسه کسب و کار کمک کند.

معتمدی ابراز امیدواری کرد تا در ترم دوم شاهد آغاز فعالیت مدرسه کسب و کار باشیم، گفت: حدود ۱۲ قرارداد با چند دانشگاه معتبر و فعال از سراسر دنیا، به خصوص در حوزه مدیریت، منعقد شده است که امیدواریم فعالیت‌هایی شبیه به مدرسه کسب و کار در سایر دانشگاه‌های کشور تکرار شود و تا با برنامه ریزی‌های انجام شده در ترم دوم سال تحصیلی آینده شاهد آغاز این فعالیت باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =