طلا

بلومبرگ در چشم‌انداز خود از سال ۲۰۲۳ عنوان کرد: طلا می‌تواند بهترین عملکرد کالایی را در سال ۲۰۲۳ داشته باشد چرا که بانک‌های مرکزی پس از چرخه‌های انقباضی سیاست‌های پولی که از ابتدای سال ۲۰۲۲ حاکم شده بود و قیمت طلا را محدود کرد، در سال آینده سیاست‌های پولی را تسهیل خواهند کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایمپاسکو، مایک مک‌گلون استراتژیست ارشد کلان بلومبرگ بر این باور است که «مساله اصلی ما حرکت به سمت یک تنظیم مجدد تورم زدایی جهانی است که سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی را به سمت کاهش قیمت‌ها سوق خواهد داد.»

طلا که پایه قیمتی مناسبی بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار در هر اونس تشکیل داده است، ناشی از تهاجمی‌ترین و انقباضی‌ترین سیاست‌های پولی است که فدرال رزرو در ۴۰ سال گذشته در پیش گرفته است. مک گلون همچنین خاطرنشان کرد: این روند احتمالا به زودی به پایان می‌رسد و منجر به کاهش ارزش و شاخص دلار آمریکا در آینده خواهد شد.

مک گلون تصریح کرد: اختلاف فزاینده‌ای در قیمت طلا به دلار آمریکا در مقابل قیمت طلا به یورو و ین وجود دارد که می‌تواند به عنوان یک علامت مثبت برای این فلز گرانبها تلقی شود.

نابرابری قیمت طلا به دلار و یورو در حال نزدیک شدن به سطوحی است که پایه پایداری برای قیمت‌ها را در سال ۱۹۹۹ ایجاد کرد. کاهش حدود ۵ درصدی در سال ۲۰۲۲ که تا ۲۸ نوامبر به وقوع پیوست، منجر به این شد که قیمت دلاری طلا اختلافی ۵ و ۱۵ درصدی در مقایسه با قیمت‌ها به یورو و ین داشته باشد.» تشدید سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو برای رسیدگی به تورم و افزایش قیمت دارایی‌ها در حالی که سایر بخش‌های جهان در تلاش برای عقب‌نشینی است، روند حدود دو دهه پیش را منعکس می‌کند.

خطر بزرگ طلا، بهبود غیرمنتظره رشد اقتصادی است که احتمالا توسط چین آغاز می‌شود. مک گلون خاطرنشان کرد که این مساله برای فلزات صنعتی دارای اهمیت است اما برای طلا اینگونه نیست.

همچنین بر اساس این پیش‌بینی چشم‌انداز کلی برای فلزات صنعتی در سال ۲۰۲۳ چندان مطلوب نیست.

مک گلون در این باره توضیح داد: همراه با کاهش بازار سهام در سال ۲۰۲۲، مس و فلزات صنعتی منعکس کننده خطرات کاهش رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۳ هستند. افزایش تورم در سال ۲۰۲۲، به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین با جهش قیمت کامودیتی‌ها تشدید شد، همین مساله سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی را تسریع کرد که ممکن است منجر به رکود پایدارتری در اقتصاد جهانی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =