تاریخچه جام جهانی فوتبال

ایراسین در گزارشی اختصاصی به بررسی تاریخچه جام‌جهانی فوتبال از پیش از پیدایش آن تا امروز می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، جام جهانی دهه هفتاد جذابیت‌های زیادی داشت، از سیو جادویی گوردون بنکس گرفته تا بایکوت جام جهانی ۷۸ توسط کرویف.

دهه ۱۹۷۰

جام‌جهانی ۱۹۷۰ به میزبانی مکزیک برگزار شد. مشهورترین بازی گروهی در این تورنمنت بازی بین انگلیس و برزیل بود که دروازه‌بان انگلیس «گوردون بنکس» ضربه سر استثنائی «پله» را مهار کرد. اتفاق ماندگار دیگر در این تورنمنت بازی بین ایتالیا و آلمان غربی در مرحله نیمه‌نهایی بود که ۵ گل در وقت اضافه به ثمر رسید و «فرانتس بکن‌باوئر» با دست شکسته بازی می‌کرد زیرا آلمان تمام تعویض‌های مجاز خود را انجام داده بود و دیگر نمی‌توانست بکن‌باوئر را تعویض کند. ایتالیا با نتیجه ۴-۳ پیروز شد اما در فینال با نتیجه ۴-۱ از برزیل باخت، و برزیل به دلیل اینکه ۳ بار قهرمان جهان شده جام «ژول ریمه» را برای همیشه از آن خود کرد.

تاریخچه جام جهانی فوتبال/ قسمت سوم: از پایان جام ژول ریمه تا قهرمانی با گل دست خدا
برزیل قهرمان جام‌جهانی ۱۹۷۰

برای جام‌جهانی ۱۹۷۴ به میزبانی آلمان غربی جام جدیدی ساختند. فرمت جام‌جهانی در این دوره از مسابقات تغییر کرد و در آن دو تیم برتر از چهار گروه قبلی به دو گروه چهار تیمی تقسیم شدند و برنده هر گروه در فینال با هم بازی کردند. آلمان غربی با شکست ۲-۱ هلند در فینال قهرمان شد.

حرف و حدیث‌ها در مورد جام‌جهانی ۱۹۷۸ بسیار زیاد بود. دو سال قبل از تورنمت در آرژانتین که میزبان این رقابت‌ها بود، کودتای نظامی رخ داده بود. ادعاهایی مطرح شد مبنی بر اینکه «یوهان کرایف» به دلیل اعتقادات سیاسی در این تورنمنت شرکت نکرده، اما خودش ۳۰ سال بعد این ادعا را رد کرد.

آرژانتین در فینال ۳-۱ پیروز شد و هلندی‌ها برای دومین بار متوالی نایب قهرمان شدند.

تاریخچه جام جهانی فوتبال/ قسمت سوم: از پایان جام ژول ریمه تا قهرمانی با گل دست خدا
آلمان قهرمان جام‌جهانی ۱۹۷۴

دهه ۱۹۸۰

تعداد تیم‌ها در جام‌جهانی ۱۹۸۲ به میزبانی اسپانیا بیشتر شد و ۲۴ تیم در این تورنمنت شرکت کردند: شش گروه چهار تیمی که دو تیم برتر هر گروه به دور دوم صعود کردند و در آنجا به چهار گروه سه تیمی تقسیم شدند. برندگان هر گروه هم به مرحله نیمه نهایی راه یافتند. در مرحله گروهی، مجارستان با نتیجه ۱۰–۱ السالوادور را شکست داد، و هنوز تیمی در جام جهانی نتوانسته در یک بازی ۱۰ بار گل بزند. ایتالیا قهرمان شد و کاپیتان ایتالیا «دینو زوف» رکورد مسن‌ترین بازیکن قهرمان تاریخ جام‌جهانی را از آن خود کرد.

تاریخچه جام جهانی فوتبال/ قسمت سوم: از پایان جام ژول ریمه تا قهرمانی با گل دست خدا
ایتالیا قهرمان جام‌جهانی ۱۹۸۲

جام‌جهانی ۱۹۸۶ قرار بود به میزبانی کلمبیا برگزار شود اما کلمبیا انصراف داد و مکزیک برای دومین بار میزبانی رقابت‌ها را بر عهده گرفت و تبدیل به اولین کشوری شد که دو بار جام‌جهانی را در کشورش برگزار می‌کرد. قالب مسابقات دوباره تغییر کرد و دور حذفی جایگزین دور دوم گروهی شد.

رکورد زودترین اخراج در این جام‌جهانی ثبت شد و «خوزه باتیستا» از اروگوئه بعد از گذشت تنها ۵۶ ثانیه از بازی مقابل اسکاتلند از زمین اخراج شد. اما مهم‌ترین بازی این تورنمنت رقابت بین انگلیس و آرژانتین در مرحله یک‌چهارم نهایی بود که مارادونا دو گل جنجالی به ثمر رساند. گل اول معروف به «دست خدا» که مارادونا به وضوح با دست وارد دروازه انگلیس کرد و داور خطای فاحش او را نادیده گرفت و گل دوم به خاطر حرکت تماشایی مارادونا و به ثمر رساندن گلی استثنائی به «گل قرن» مشهور شد. آرژانتین با درخشش مارادونا در نهایت قهرمان این دوره شد و در فینال آلمان غربی را با نتیجه ۳-۲ شکست داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =