تاریخچه جام جهانی فوتبال

ایراسین در گزارشی اختصاصی به بررسی تاریخچه جام‌جهانی فوتبال از پیش از پیدایش آن تا امروز می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، جام جهانی که از سال ۱۹۳۰ آغاز شد بعد از سه دوره به دلیل جنگ جهانی متوقف شد. در سالهای ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ جام جهانی فوتبال برگزار نشد و جهان از سال ۱۹۵۰ به بعد به طور مرتب هر ۴ سال شاهد بزرگترین رویداد فوتبالی بوده است.

اولین دهه بعد از جنگ؛ دهه ۱۹۵۰

بریتانیا برای اولین بار در جام‌جهانی ۱۹۵۰ به میزبانی برزیل حاضر شد. تیم‌های بریتانیایی در سال ۱۹۲۰ از فیفا خارج شده بودند؛ زیرا دوست نداشتند با کشورهایی که با آنها درگیر جنگ بودند بازی کنند و دلیل دوم هم اعتراض به نفوذ خارجی‌ها در فوتبال بود. اما در سال ۱۹۴۶ مجددا به فیفا پیوستند.

اروگوئه هم که دو جام‌جهانی قبلی را تحریم کرده بود، در این دوره شرکت کرد و با شکست دادن برزیل میزبان با نتیجه ۲–۱ برای دومین بار قهرمان جهان شد.

سوئیس میزبان جام‌جهانی ۱۹۵۴ بود و این تورنمنت برای اولین بار از تلویزیون پخش شد. آلمان غربی در فینال مجارستان را با نتیجه ۳-۲ شکست داد و قهرمان شد. این مسابقه به «معجزه برن» مشهور است زیرا آلمان شکست ۲-۰ را جبران کرد و با گل «هلموت ران» به پیروزی رسید.

تاریخچه جام جهانی فوتبال/ قسمت دوم: سال‌های پس از جنگ جهانی دوم
آلمان غربی قهرمان جام جهانی ۱۹۵۴

جام‌جهانی ۱۹۵۸ به میزبانی سوئد برگزار شد و برزیل با قهرمانی تبدیل به اولین تیمی شد که جام قهرمانی جهان را در خارج از قاره خود بالای سر می‌برد (تا به امروز فقط ۴ تیم این کار را انجام داده‌اند: برزیل در ۱۹۵۸، ۱۹۷۰، ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲، آرژانتین در سال ۱۹۸۶، اسپانیا در سال ۲۰۱۰ و آلمان در سال ۲۰۱۴).

پله افسانه‌ای در این دوره ظهور کرد و در فینال هم دو گل به ثمر رساند.

تاریخچه جام جهانی فوتبال/ قسمت دوم: سال‌های پس از جنگ جهانی دوم
پله در جام جهانی ۱۹۵۸

دهه ۱۹۶۰

شیلی میزبان جام‌جهانی ۱۹۶۲ بود و بدشانسی بزرگش این بود که دو سال قبل از مسابقات، بزرگ‌ترین زلزله جهان به بزرگی ۹.۵ ریشتر در شیلی رخ داد و مسئولان مجبور به بازسازی زیرساخت‌ها شدند.

این تورنمنت شاهد تاکتیک‌های بیش از حد دفاعی و خشونت‌آمیز تیم‌ها بود. و اوج خشونت در بازی بین ایتالیا و شیلی اتفاق افتاد که به «نبرد سانتیاگو» مشهور شد. در طول بازی بازیکنان هر دو تیم سعی می‍‌کردند که به عمد به رقیب آسیب برسانند. شیلی با نتیجه ۲-۰ پیروز شد و در انتهای بازی تیم ملی ایتالیا با کمک پلیس توانست از ورزشگاه خارج شود.

برزیل در فینال چکسلواکی را با نتیجه ۳-۱ شکست داد و برای دومین بار متوالی جام ژول ریمه را بالای سر برد.

تاریخچه جام جهانی فوتبال/ قسمت دوم: سال‌های پس از جنگ جهانی دوم
نبرد سانتیاگو در جام جهانی ۱۹۶۲

در جام‌جهانی ۱۹۶۶ که به میزبانی انگلستان برگزار شد، یک سرقت عجیب اتفاق افتاد. جام در آستانه مسابقات دزدیده شد و یک هفته بعد سگی به نام «پیکلس» آن را در پرچین‌ها پیدا کرد.

کره شمالی تبدیل به اولین تیم آسیایی شد که به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید. انگلیس قهرمان این تورنمنت شد و «جف هرست» اولین و تنها بازیکنی شد که تا به امروز در فینال جام‌جهانی هت‌تریک کرده است.

این گزارش ادامه دارد ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =