آزمایشگاه ارزیابی‌ الکترومغناطیسی تجهیزات بزرگ صنعتی

یک شرکت دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به طراحی و ساخت آزمایشگاهی به منظور ارزیابی الکترومغناطیسی تجهیزات بزرگ صنعتی و انواع خودرو از سبک تا مافوق سنگین شده است. با ساخت این آزمایشگاه، سالانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

به گزارش ایراسین یک شرکت دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به طراحی و ساخت آزمایشگاهی به منظور ارزیابی الکترومغناطیسی تجهیزات بزرگ صنعتی و انواع خودرو از سبک تا مافوق سنگین شده است. با ساخت این آزمایشگاه، سالانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

پروژه طراحی و ساخت این چمبر EMC به ابعاد ۱۶ متردر ۲۶ متر به ارتفاع ۹ متر با اتاق کنترل و آمپلی فایر شیلد شده با متعلقات و تجهیزات اندازه‌گیری بالغ بر ۵/۴ میلیون یورو هزینه در بر داشته است.

این آزمایشگاه امروز دوشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱ با حضور اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد و آقامیری معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمودیان مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی افتتاح شد.

مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک که تا امروز وظیفه ارزیابی محصولات ICT ، صنعتی، پزشکی را برعهده داشته موفق به ساخت و تجهیز زیرساختی برای ارزیابی‌های الکترومغناطیسی انواع خودرو از سواری تا مافوق سنگین و تجهیزات ICT، پزشکی و صنعتی شده است.

ویدا سینا، مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک گفت: مرکز ما شرکتی دانش‌بنیان است که به جهت ارتقاء سطح فناوری ملی و فرایندهای زیرساخت و تولید ایجاد شده که هدف از ایجاد آن، انجام خدمات و کارهایی است که تاکنون در کشور اجرایی نمی‌شد.

وی درباره سازوکار زیرساختی که این مرکز تولید کرده است، افزود: تا پیش از این امکان تست تجهیزاتی مانند خودروهای سواری، خودروهای سنگین، تجهیزات پزشکی سنگین و دیگر فناوری‌هایی که وزنی زیاد یا حجمی بزرگ دارند، وجود نداشت، به همین دلیل برای ارزیابی‌ها و دریافت استاندارد به خارج از کشور ارسال می‌شدند و میلیون‌ها دلار ارز کشور بابت این کار صرف می‌شد.

سینا ادامه داد: این کار هر سال باید انجام می‌شد و در بسیاری مواقع شرایط به گونه‌ای بود که هزینه حمل و نقل این تجهیزات به یک کشور دیگر چنان بالا می‌رفت که ارجاع آن محصول ارزیابی‌شده به داخل کشور دیگر صرفه اقتصادی نداشت و می بایستی معدوم می شد.

رییس مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک بیان کرد: ما در سال ۹۴ و به درخواست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت، مطالعات مقدماتی بر روی چنین طرحی را آغاز کردیم و قرار شد کشور یک آزمایشگاه ارزیابی تولیدات صنعتی داشته باشد تا ارزیابی‌ها در داخل خود کشور انجام گیرد و ما نیز اقدامات لازم را به انجام رساندیم.

وی با اشاره به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از راه‌اندازی این آزمایشگاه تصریح کرد: در این پروژه ملی صندوق نوآوری بالغ از ۳۶۶ میلیارد ریال به شکل تسهیلات حمایت کرد. در دوره تحریم تماس‌های بسیاری با دکتر وحدت، رییس صندوق نوآوری گرفتیم و ایشان و مجموعه صندوق نوآوری نیز نهایت همکاری را با ما داشتند.

سینا اظهار کرد: این پروژه از نظر فنی منحصربه‌فرد بوده و برای اولین بار در کشور ایجاد می‌شود. در این پروژه تست تشعشات الکترومغناطیسی به انجام می‌رسد. این تست بر این مبناست که هر تجهیز الکترونیکی یکسری تشعشات از خود ساطع می‌کند که بر وسایل دیگر تاثیر می‌گذارد. برای مثال امروز خودروها همه الکترونیکی هستند. ممکن است ایربک ماشین از کار بیفتد یا ترمز آن دچار مشکل شود یا اتفاقاتی از این دست؛ بخش اعظم چنین اختلالاتی به علت تشعشات الکترومغناطیسی است. همین مسئله را در تجهیزات پزشکی می‌توان دید که برای مثال یک دستگاه بر دستگاه دیگر تاثیرات الکترومغناطیسی می‌گذارد و دستگاه دوم طیف اطلاعات خود را به اشتباه صادر می‌کند که این مسئله در نهایت موجب تصمیم‌گیری اشتباه پزشک می‌شود. در همه صنایع دیگر و کارکرد آن‌ها می‌توان مثال‌هایی از این دست پیدا کرد.

وی افزود: تا پیش از این سازمان ملی استاندارد برای ارزیابی این اختلالات و اصلاح آن‌ها صنایع مختلف را مکلف می‌کرد که به خارج از کشور بروند که این کار علاوه بر هزینه‌های بسیار به سبب تحریم با مشکلات بسیاری همراه بود، خاصه برای صنایعی که تولیدات آن‌ها حجم بسیار بزرگی دارد. با این حال در آزمایشگاهی که در کشور تاسیس کردیم هر صنعت می‌تواند از همین خدمات در سطح فناوری‌های روز بین‌الملل برخوردار شود.

رییس مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک خاطرنشان کرد: چنین مجموعه‌ای نه‌تنها در ایران که در کل منطقه وجود ندارد و همه کشورهای منطقه از آن بی‌بهره‌اند. امروزه همه صنایع در عرصه‌های مختلف می‌توانند از این آزمایشگاه استفاده کنند اما برنامه بلندمدت ما این است که چنین خدماتی را به کشورهایی که از این فناوری برخوردار نیستند ارائه دهیم چرا که هزینه تمام‌شده این ارزیابی در ایران بسیار ارزان‌تر از همین کار در کشورهای اروپایی و آمریکاست.

به گفته ویدا سینا، پروژه طراحی و ساخت این چمبر EMC به ابعاد ۱۶ متردر ۲۶ متر به ارتفاع ۹ متر با اتاق کنترل و آمپلی فایر شیلد شده با متعلقات و تجهیزات اندازه‌گیری بالغ بر ۵/۴ میلیون یورو و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.

وی تاکید کرد: ما در کنار تولیدکنندگان ایستاده‌ایم و اشکالات همه فناوری‌های آن‌ها را در زمینه الکترومغناطیسی ردیابی می‌کنیم و بنا داریم این خدمات را نه پس از تولید انبوه تولیدکنندگان، که در زمان طراحی محصول به آن‌ها ارائه دهیم.

رییس مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک همچنین گفت که در این مرکز ۱۲۵ کارشناس در حال فعالیت هستند و در حوزه‌های مختلف، ارزیابی‌های فنی و استاندارد را انجام می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =