بورس بازار سرمایه بازار سهام

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران گفت: بازار بورس در حال حاضر ابهام بسیاری دارد. از آنجا که بازارهای موازی بازدهی‌های بهتری نسبت به بازار بورس دارند، بازار بورس روند نزولی به خود گرفته و بنابراین هر روز از تعداد سرمایه‌گذاران این بازار کاسته می‌شود.

محمد مهدی زارع‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره علت کاهش پی‌درپی شاخص کل بورس، اظهار کرد: ابهام بسیاری در بازار بورس وجود دارد. برای مثال در گروه پالایشی سود چند برابر شده است اما سهامی مثل شاوان یا شبندر صف فروش هستند و این در حالی است که p/e این سهام کمتر از ۴ است.

وی افزود: البته افراد در حال مقایسه بازار بورس با سایر بازارها هم هستند. نرخ بهره در بازار بین بانکی هر روز بالاتر می‌رود زیرا سیاست دولت این است که به جای بازار سرمایه، تورم را از طریق بازار پول کنترل کند. بر همین پول بیشتری به سمت بازار پول هدایت می‌شود. بازار مسکن رشد شارپی عجیبی داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از سوی دیگر قیمت‌ها در بازار جهانی به دنبال رکود ناشی از کنترل تورم در حال کاهش است. به علاوه قیمت‌ها در بازار سرمایه به راحتی کاهش می‌یابد اما در بازارهای دیگری مثل خودرو قیمت‌ها اینچنین با کاهش مواجه نمی‌شود.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: ابهام موجود در بازار باعث شده تا سرمایه‌گذاران از این بازار فراری شوند.

وی تصریح کرد: دولت برای کنترل تورم به قیمت‌گذاری دستوری رو آورده است. سال‌ها است که در کشورهای مختلف قیمت‌گذاری دستوری منسوخ شده است.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران گفت: قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود شرکت تولیدکننده و فروشنده زیان‌ده شوند و به همین دلیل تعداد افرادی که به بازار وارد می‌شدند هر روز کمتر می‌شود.

زارع‌پور در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در بازار بورس گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؟ گفت: روند فعلی بازار بورس نمی‌تواند ادامه‌دار باشد. با قیمت‌گذاری دستوری شرکت‌ها زیان‌ده می‌شوند و این زیان‌ده شدن باعث بیکار شدن بخشی از پرسنل شرکت، ایجاد رکود در اقتصاد و در نهایت تعطیلی شرکت تولیدی می‌شود.

وی افزود: در نتیجه این تعطیلی، عرضه محصولات در بازار کم می‌شود و با روی کار آمدن دلال‌ها قیمت‌ها عجیب و غریبی را در بازار شاهد خواهیم بود؛ در واقع باعث تورم عرضه می‌شود. ما تجربه اتفاقات مشابه را در سال‌های اخیر داشته‌ایم.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی با توجه به متغیرهایی که وجود دارد، شرکت‌هایی باید برای سرمایه‌گذاری انتخاب شود که دولت دخالت کمتری در آن‌ها داشته باشد و p/e آینده‌نگر خوبی نیز داشته باشند. در بازاری که شرکتی مثل فولاد مبارکه با p/e آینده‌نگر حدود ۳.۵ معامله می‌شود، شرکتی با p/e آینده‌نگر ۶ دارای ریسک است.

زارع‌پور افزود: تا زمانی که نقدینگی وارد بازار نشود و حجم معاملات تغییری نکند صبر بهترین استراتژی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =