اقتصاد دانش بنیان

مدیرعامل سابق صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان گفت: سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ استان اصفهان مانند پالایشگاه نفت، فولاد مبارکه و نیروگاه‌ها، شهرداری، استانداری و.. باید این قدم را بردارند و در قالب ودیعه‌گذاری بلندمدت پیش صندوق همکاری کنند تا بتوان از محل آن برای شرکت‌های دانش‌بنیان تامین مالی کرد.

احمد ورد مدیرعامل سابق صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: وظیفه صندوق های پژوهش و فناوری تامین مالی نوآوری است و صندوق های استانی نهاد مادر تامین نوآوری استان است. البته اسم فراتر از توان هاست و قرار است با این نام گذاری به این جایگاه برسیم.

وی گفت: وظیفه صندوق، تامین مالی همه حوزه های نوآوری از جمله استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق است و البته که ماموریت صندوق فراتر از چیزی است که در حال انجام است.

مدیرعامل سابق صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان افزود: در تهران، که نهادهای متعددی وجود دارد و اکوسیستم نوآوری تقریبا کامل است و صندوق‌ها، شرکت‌های سرمایه کذاری خطرپذیر، فضاهای اشتراکی، رسانه ها و رویدادهای متعدد وجود دارد؛ ۹ المان وجود دارد که تهران تقریبا همه این المان ها را دارد و هر کدام را متعدد پس یک اکوسیستم کامل محسوب شود و در نتیجه وظیفه صندوق هاب پژوهش و فناوری در تهران با اصفهان و دیگر شهرستان ها متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در زمان مدیریت بنده ماموریت دیگری هم برای صندوق متصور شدیم و آن ماموریت شکل کیری نهاد های نوآورانه بود چرا که انجایی که در تهران با توجه به وجود همه المان ها به تامین مالی میپردازند اما ما قدمی به عقب برداشتیم و درامورات دیگری مانند تاسیس فضاهای کار اشتراکی و شتاب دهنده ها همکاری کردیم که در تهران این مساله کم تر دغدغه است. و شکل گیری نهاد های نوآوری در اصفهان را یکی از ماموریت های خود دانستیم

ورد تصریح کرد: برای این اقدامات منابع مالی کافی نداشتیم و با نهاد های مختلف نظیر شهرداری، بنیاد برکت، حوزه هنری، بنیاد نخبگان، دانشگاه ها و... مشارکت کردیم و از منابع آن ها بهره گرفیم؛

وی تأکید کرد: برای اینکه اکوسیستم نوآوری کار کند، این اکوسیستم باید تکمیل شود. می‌توانیم آن را با اکوسیستم محیط زیست مقایسه کنیم اگر در اکوسیستم باران نبارد، خاک یا بذر نباشد و بالا و پایین زنجیره تکمیل نباشد آن اکوسیستم کار نمیکند. پس باید تکمیل باشد و تا تکمیل نباشد خوب کار نمیکند .و گام اول ما تکمیل این زنجیره بود

مدیرعامل سابق صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان عنوان کرد: افتتاح چند شتاب‌دهنده و چند شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه از اقدامات ما در شش سال گذشته بود و همیشه سعی کردیم سرمایه در گردش این صنعت را افزایش دهیم

وی توضیح داد: سهام‌دارانی بودند که مشارکت کردند و سهام آن ها حفظ شد و سهام دارانی که شرکت نکردند و مجبور شدیم سهام داران جدید اضافه کنیم اما همیشه این فرایند را طی کردبم که سرمایه خود را حفظ کنیم و با مجموعه ها و سرمایه گذارانی که باعث تکمیل و بلوغ این اکوسیستم میشدند همکاری کردیم و البته جذب حداکثر منایبع از نهاد های بالا دستی مانند صندوق نوآوری و معاونت علمی ریاست جمهوری و توانستیم حداکثر منابع را از پایتخت جذب کنیم و در حد توان هم خوب بود و همیشه چند برابر سرمایه مان پتانسیل ارائه خدمات مالی در اصفهان را ایجاد کردیم.

ورد عنوان کرد: با توجه به اینکه یکسال اخیر منابع بودجه مورد نیاز به صندوق به خاطر تغییر دولت به اخلال خورده بود و عقب افتاده بود آن طور که میخواستیم رشد رخ نداد؛ سال گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشتیم اما پیش بینی ما رشد چند برابری در ۱۴۰۰ بود و البته که در تعویض دولت طبیعی است.

وی متذکر شد: وقتی اعضا تکمیل شدند و نهاد های حداقلی را راه انداختیم بنا این شد که برنامه ای استراتژیک داشته باشیم و به موضوعات مهم تر بپردازیم. پتانسیل اصفهان بالاست و بر این قضیه تمرکز کردیم و در حوزه صنایع خلاق به ویژه هنر، یک نهاد تخصصی به نام کاما تشکیل دادیم که البته این شتاب دهنده علاوه بر هنر در حوزه رسانه هم فعال خواهد بود که در چندماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل سابق صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان توضیح داد: موضوع دیگر بحث هوش مصنوعی است که یک استراترژی ملی است و ما برای این یک استراتژی داریم، هم مطالعات عمیق برای تعیین این استراتژی راه اندازی شد و هم مجموعه بزرگی را تجهیز کردیم که به زودی افتتاح خواهد شد که امیدوارم بتواند در مجمووعه ای تخصصی به عنوان هاب اصفهان بتواند فعالیت کند و پتانسیل های موجود در استان را تجمیع کند و آنجا هماهنگی و هم افزایی و سرمایه گذاری و آموزش اتفاق بیفتد و در این گام به جای نهاد های عام تر نهاد های تخصصی را مد نظر قرار دادیم.

وی یادآور شد: در اصفهان هنوز منابع کافی وجود ندارد و اصفهان ظرفیت پذیرش بیش از ۱۰ برابر این منابع را دارد که سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ استان اصفهان مانند پالایشگاه نفت، فولاد مبارکه و نیروگاه‌ها، شهرداری، استانداری و.. باید این قدم را بردارند و در قالب ودیعه‌گذاری بلندمدت پیش صندوق همکاری کنند تا بتوان از محل آن برای شرکت‌های دانش‌بنیان تامین مالی کرد.

ورد گفت: این فرایندی اقناعی و مطالبه‌گری قوی میخواهد که امیداورم به کمک رسانه ها این اتفاق بیفتد و این نهاد ها وظیفه و تکلیف خود بدانند که در این حوزه فعالیت کنند و قدم پیس بکذارند. صندوق همیشه پذیرای حمایت صنایع و نهاد هاست و این با حمایت رسانه های تخصصی انجام میشود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =