واکسن کرونا

تزریق دوز چهارم کرونا برای کنترل شیوع پیک هفتم کرونا امری ضروری است و مردم باید در خصوص اهمیت این موضوع اطلاعات بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تزریق دوز چهارم کرونا یکی از اصلی ترین راهکارهای پیشگیری از شیوع کرونا در موج هفتم است، از این رو افراد زیادی در خصوص تزریق این دوز از واکسن کرونا دچار سرگردانی هستند.

در ادامه سوالات بسیاری از کاربران را جمع بندی کرده و پاسخ های آنان را در ادامه آورده ایم.

آیا باید از واکسن خاصی در تزریق دوز چهارم واکسن ‌استفاده شود ؟

همه انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون قابلیت استفاده بعنوان نوبت یادآور را دارند. لذا به همه افرادیکه بیش از ۶ ماه از نوبت قبلی شان گذشته است توصیه می شود یک نوبت واکسن دریافت کنند. دریافت یک نوبت یادآور از هر نوع واکسن، مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

نوع واکسن دوزهای قبلی با دوره چهارم ارتباط دارد یعنی چه واکسنی زدیم الان باید چه واکسنی بزنیم ؟

حسب پاسخ سوال بالا ذکر شد که مهم دریافت یک نوبت یادآور مهمتر از چه نوع واکسنی، است.

اگر کسی تاکنون واکسن نزده می تواند دوز چهارم را بزند یا صرفا برای افرادی است که دوز اول دوم و سوم را زده اند ؟

کسی که تاکنون واکسن کووید-۱۹ نزده است بیشترین خطر ابتلا را دارد لذا این فرد باید در اسرع وقت مراجعه و واکسن نوبت اول را دریافت و سپس یک ماه بعد نوبت دوم را دریافت نماید..

چقدر واکسن های ایرانی قابل اعتماد از نظر کیفیت و اثر گذاری هستند ؟

همه واکسن های تولید داخل مراحل مطالعات بالینی را منطبق با استانداردهای بین المللی و داخلی طی کرده اند و نتایج بسیار مناسبی در مقایسه با واکسن های وارداتی داشته اند. علاوه بر این مقایسه وضعیت ابتلا در کشور خودمان و کشورهای اروپایی نشاندهنده یکسان بودن نتیجه واکسیناسیون در کاهش موارد بستری و مرگ ناشی از بیماری است در حالیکه واکسن های متفاوتی استفاده شده اند.

برخی می گویند صرفا باید واکسن کرونا که ماهیت پروتئینی دارد بزنیم بقیه اثر ندارند این درست است ؟

همه انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون قابلیت استفاده بعنوان نوبت یادآور را دارند. لذا به همه افرادیکه بیش از ۶ ماه از نوبت قبلی شان گذشته است توصیه می شود یک نوبت واکسن دریافت کنند. دریافت یک نوبت یادآور از هر نوع واکسن، مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

آیا با زدن واکسن در برابر کرونا مصون می شویم و دیگر کرونا نمی گیریم ؟

مهمترین فایده و دلیل واکسن کووید-۱۹ این است که به فرم شدید بیماری که منجر به بستری و یا عوارض شدید و مرگ ناشی از آن می شود جلوگیری نماید لذا امکان ابتلا به بیماری همچنان وجود دارد حتی امکان ابتلا به فرم شدید بیماری نیز وجود خواهد داشت ولی احتمال این واقعه در افراد کامل واکسن زده بسیار کمتر از افراد واکسن نزده است.

احتمال اثرات جانبی ناشی از زدن و اکسن روی بدن چه میزان است ؟

در کشورهای مختلف دنیا بیش از ۳ میلیارد واکسن کووید-۱۹ تزریق شده و در کشور خودمان نیز بیش از ۱۵۰ میلیون تزریق واکسن کرونا داشته ایم. خوشبختانه عوارض جانبی واکسن ها عموما خفیف و قابل تحمل بوده اند. مهمترین عوارض جانبی درد محل تزریق و بی حالی و ضعف یا خستگی هستند که در طی ۲ یا ۳ روز بر طرف می شوند که در مقابل درد و رنج ناشی از بیماری کووید-۱۹ و عوارض شدید آن کاملا قابل قبول است.

تفاوت واکسن استرازینکا با واکسن های ایرانی درچیست ؟

واکسن های کووید-۱۹ با تکنولوژی های مختلف تولید شده اند در تولید واکسن آسترازنکا از ویروس آدنوویروس شامپانزه (که در انسان بیماریزایی ندارد) بعنوان حامل برای انتقال جزء آنتی ژنی ویروس کووید-۱۹ استفاده شده است و اصطلاحا بر مینای وکتور ساخته شده. واکسن های دیگر با تکنولوژی های مختلف مانند تکثیر ویروس و سپس غیرفعال سازی آن( واکسن ویروس غیرفعالی شده)، استفاده از بخشی از ژنوم ویروس کووید-۱۹ بعنوان آنتی ژن و تکثیر در خطوط سلولی (واکسن پروتئین نوترکیب) و یا بخشی از زنجیره ژنومی ویروس (RNA) و تولید واکسن (واکسن های زنتیکی) انجام شده است.

تزریق واکسن چهارم برای چه دوره ای می باشد ؟ ایا تا پایان سال باز هم باید واکسن بزنیم ؟

وضعیت بیماری کرونا در سطح دنیا و در داخل کشور بدقت رصد می شود و بر اساس آخرین اطلاعات علمی در خصوص تزریق واکسن کووید-۱۹ تصمیم گیری می شود لذا اینکه آیا یاداور دیگری هم نیز خواهد بود یا خیر بستگی به شرایط و اطلاعات و یافته های جدید در ماهها آینده خواهد داشت. برخی از محققین معتقدند که احتمالا برای تداوم ایمنی علیه ویروس کووید-۱۹ نیاز به تداوم واکسیناسیون به صورت سالیانه خواهیم بود.

برای تزریق و اکسن دوز چهارم محدودیت سنی وجود دارد ؟

تمام افراد بالای ۱۸ سال که ۶ ماه از نوبت قبلی آنها گذشته است توصیه به دریافت یک نوبت یادآور می شوند. افرادیکه در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال هستند اگر دچار بیماریهای مضعف سیستم ایمنی باشند و یا بیماریهای زمینه ای شدید داشته باشند نیز در صورت گذشت ۶ ماه از آخرین نوبت کاندید دریافت نوبت یادآور واکسن هستند. زیر ۱۲ سال در حال حاضر نیازی به دریافت نوبت یادآور ندارند.

بیماران خاص و افراد مبتلا به سرطان چه نوع واکسنی استفاده کنند ؟

همه انواع واکسن موجود قابل استفاده است.

کسی که سرما خورده و یا کرونا دارد هم می تواند واکسن بزند ؟

افرادی که مبتلا به بیماری کرونا هستند توصیه می شود حداقل یک ماه بعد از بهبودی صبر کنند و سپس واکسن بزنند.

برای زدن واکسن باید ناشتا باشیم یا بعد ازان دستورالعمل خاصی باید رعایت شود ؟

برای دریافت واکسن نیازی به ناشتا بودن نیست. بعد از دریافت واکسن توصیه می شود بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مرکز واکسیناسیون حضور داشته باشند. افرادیکه سابقه ضعف شدید بعد از هر گونه تزریق و یا گرفتن نمونه خون دارند بایستی به کارکنان بهداشتی تزریق کننده واکسن اطلاع داده و بعد از تزریق نیز دقایقی در حالت استراحت و دراز کش قرار گیرند. صرف صبحانه قبل از مراجعه برای دریافت واکسن توصیه می شود. مصرف مایعات بیشتر در روز اول و دوم بعد از دریافت واکسن مفید است.

گفتنی است همه اطلاعات درج شده در بالا از سوی اداره کل ارتباطات و روابط بین الملل وزارت بهداشت تائید شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =