سیگار

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات کشور گفت: ۱۴.۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دخانیات مصرف می‌کنند که از این تعداد ۲۵.۸۸ درصد مردان و ۴.۴۴ درصد زنان هستند.

به گزارش ایراسین، محمد رضا مسجدی روز جمعه در یک نشست خبری که محل جمعیت برگزار شد، افزود: مصرف سیگار از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ در بین گروه سنی (بالای ۱۸ سال) در زنان ۱۷.۲ درصد و در مردان ۰.۵۴ درصد کاهش داشته و بطور کلی ۷.۴۴ درصد کاهش داشته اما مصرف قلیان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال، در زنان ۵۷.۶ درصد و مردان ۱۷.۸درصد افزایش داشته و حدود ۲۸ درصد افزایش در گروه سنی بالای ۱۸ سال گزارش شده است.

وی اظهار داشت: سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران، بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ و میر در ایران در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

مسجدی تصریح کرد: مصرف دخانیات، سالیانه موجب مرگ بیش از هشت میلیون نفر در جهان می شود، هفت میلیون نفر به علت مصرف مستقیم و ۱.۲ میلیون نفر به خاطر مواجهه با دود دست دوم فوت می‌ کنند. تا سال ۲۰۳۰ این آمار به ۱۰ میلیون مرگ خواهد رسید که هفت میلیون این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

به گفته وی، دود ناشی از مصرف دخانیات سالانه باعث بیش از ۱.۲ میلیون مرگ زودرس می‌شود که از این تعداد ۶۵ هزار کودک در سال بر اثر بیماری‌های ناشی از دود غیرمستقیم دخانیات، جان خود را از دست می‌دهند. صنایع دخانی با تولید سالانه ۸۴ مگاتن گاز گلخانه ای، باعث بر هم زدن تعادل آب و هوا در کره زمین می شوند و علاوه بر هدر دادن منابع محیط زیست به اکوسیستم آسیب می رسانند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات کشور افزود: سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می رود. ۶۰۰ میلیون درخت برای تولید سیگار بریده می شوند تا ۶ هزار میلیارد سیگار تولید شود که همین کار سبب کاهش هوای سالم می شود.

مسجدی خاطرنشان کرد: ته سیگار، فراوان‌ترین نوع زباله‌های پلاستیکی در جهان است که سالانه ۷۶۷ تن زباله سمی تولید می‌کند. حدود ۴.۵ تریلیون فیلتر سیگار در سال، سطح شهرها، پارک ها، سواحل و رودخانه های ما را پر می کند و باعث آلودگی آب و خاک می شود.

وی اظهار داشت: پنج درصد از کل جنگل زدایی ها در جهان به دلیل کشت توتون است. یک فرد سیگاری در صورت ترک، به طور متوسط می تواند تا ۷۴ لیتر آب در روز ذخیره کند. هر ساله در جهان، ۲۲ میلیارد مترمکعب آب در صنایع دخانی مصرف می شود و سالانه ۲۵ میلیون تن زباله از چرخه تولید تنباکو به جا می ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =