قارچ

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران ضمن اشاره به میزان تولید قارچ خوراکی اعلام کرد: امسال نزدیک به ۱۸۰ هزار تن قارچ خوراکی تولید می‌شود که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش تولید تجربه خواهد شد.

به گزارش ایراسین، محمدحسن افشار در این زمینه گفت: این افزایش تولید اگرچه امتیازی برای کشور جهت رونق اقتصادی بخصوص در بخش صادراتی است اما قیمت‌ پایین قارچ در بازار می‌تواند مشکلات عمده‌ای برای تولید کنندگان ایجاد کند درحالی که می‌دانیم بازارهای صادراتی امتیازی هستند که می‌توانیم از آنها استفاده بهینه داشته باشیم.

افشار در ادامه افزود: اکنون قیمت تمام شده هرکیلوگرم قارچ تقریبا ۱۲ هزار تومان است که با سود قانونی می‌توانند این محصول را به قیمت ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه کنند اما به دلیل مازاد تولید در بازار هم اکنون هر کیلوگرم قارچ ۱۰ هزار و پانصد تومان فروخته می‌شود که ادامه چنین روندی می‌تواند به حذف تولید کنندگان و کاهش تولید در آینده منجر شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: درصورتی که فرهنگ خوراک مردم  تغییر کند و موانع صادراتی نیز از پیش پای تولیدکنندگان برداشته شود بدون تردید وضعیت متفاوت خواهد شد به این دلیل قیمت‌ قارچ صادراتی می‌تواند گردش اقتصادی مناسبی ایجاد کند، اما به دلیل مازاد تولید هم اکنون انجمن درحال جمع آوری قارچ مازاد از بازار است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران در ادامه به خبرنگار ما گفت: البته افزایش قیمت گوشت باعث شده طی ماه‌های اخیر افزای ده درصدی مصرف قارچ به عنوان جایگزین مناسب تجربه شده باشد اما هنوز هم با مازاد تولید قابل توجهی روبرو هستیم که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم به این ترتیب که یا صنایع تبدیلی را توسعه دهیم یا اینکه صادرات را گسترش دهیم یا بطور کلی فرهنگ تغذیه کشور را متناسب با تولید این محصول تغییر دهیم.

به گفته افشار، ۲۰ تا ۳۰ درصد قارچ تولیدی کشور در فست فودها و رستوران ها مصرف می‌شود،   حدود ۶۰ درصد آن، مصرف خانگی دارد و ۲۰ درصد نیز صادر می‌شود، درحالی که با درنظر گرفتن بازارهای موجود اطراف ایران می‌توانیم سهم بالاتری برای صادرات قارچ خوراکی درنظر بگیریم و ارز آوری بالایی برای اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

افشار درباره قیمت قارچ در بازارهای بین المللی گفت: با توجه به قیمت‌های بین المللی هم اکنون قارچ خوراکی کیلویی ۵/۲ دلار به طور متوسط است که اگر با نرخ آزاد آن را محاسبه کنیم نزدیک به  کیلویی ۲۶ هزار تومان برای قارچ ایران می‌توانیم متصور باشیم که با درنظرگرفتن قیمت داخلی ارزش افزوده بالایی است و باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

این مقام صنفی بازارهای همسایه را بسیار مناسب معرفی کرد و افزود: عراق، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و روسیه جزو اصلی‌ترین بازارهای صادراتی این کالا هستند و باتوجه به مشکلات روسیه با اتحادیه اروپا اکنون فرصت خوبی است که برای سهم بالاتر بازار قارچ خوراکی در این کشور برنامه‌ریزی کنیم به این ترتیب که درصورت ورود منطقی به بازار روسیه تمام مازاد تولید قارچ ایران در این کشورخریدار خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =