بهرام شکوری

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: با بسترسازی مناسب دولت برای فعالیت‌های معدنی، تولید محصول و فروش در بازار داخلی، دغدغه‌ای برای تامین مواد اولیه صنعت فولاد در کشور نخواهیم داشت.

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در خصوص ورود سنگ آهن به بورس کالا اظهار کرد: ورود محصولات زنجیره فولاد به بازار بورس، کار خوبی است و برای کشف قیمت، بازار بورس یک گزینه مناسب است.

وی افزود: باید در نظر داشت که مجموعه سنگ آهن، با توجه به هزینه‌های حمل و نقل بیشتر، در کارخانه‌های کنستانتره‌ نزدیک به معادن فروش می‌رود لذا اگر مجموعه‌های سنگ آهن جهت عقد قرارداد و خرید محصول با کارخانه‌های کنسانتره ای اطراف خود بتوانند پیش روند، رویه‌ای مناسب است.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران بیان کرد: متاسفانه سرمایه گذاران در بخش معدن به عنوان اولین بخش زنجیره فولاد که شامل قسمت اکتشاف، دانه بندی و فرآوری محصول می‌باشد، با وضع عوارضی تحت عنوان خام فروشی تنبیه می‌شوند در نتیجه رغبت کمتری برای سرمایه گذاری در اول زنجیره که تولید سنگ آهن است اتفاق افتاده است و این دغدغه اولیه تولیدکنندگان فولادی است.

شکوری در پاسخ به خبرنگار ایراسین در خصوص وضعیت ذخایر معدنی گفت: از لحاظ ذخیره مواد معدنی و منابعی که با توسعه اکتشافات به آن می‌رسیم، با توجه به مصرف سرانه مشکلی نداریم.

وی افزود: کشور در افق سال ۱۴۰۴ و با تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، می‌تواند بیش از هفده میلیون تن صادرات فولاد انجام دهد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران بیان کرد: سنگ آهن موجود در کشور تا بیش از ۳۵ سال تولید فولاد جواب‌گو خواهد بود.

شکوری ادامه داد: برای تحقق صادرات می‌توانیم واحدهای تولیدی فولاد را در سواحل جنوبی ایجاد کنیم و آن‌ها را توسعه دهیم و مواد اولیه لازم را از خارج از کشور وارد کنیم.

وی افزود: با مدیریت و برنامه ریزی مناسب می‌توانیم با توسعه صنایع فولادی در جنوب کشور از طریق تامین مواد اولیه و بهره بردن از آب خلیج فارس، اهداف صادراتی را محقق کرد و وضعیت مناسبی برای کشور ایجاد کنیم.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران بیان کرد: شرکت‌های بزرگ بایستی در زنجیره پایین دست خود سرمایه گذاری کنند و به سمت تولید محصولاتی مانند ورق‌های هاردوکس،آلیاژ و محصولات های‌تک بروند در نتیجه باعث ایجاد ارزش افزوده بیشتر شوند و زنجیره تولید را به سمت کالاهای مصرفی نهایی هدایت کنند.

شکوری گفت: دولت جهت حمایت جدی از سرمایه گذاران بخش معدن، نبایست تحت عنوان خام فروشی، بخش خصوصی را تنبیه کند و جریمه اضافی بر ایشان تحمیل کند.

وی تصریح کرد: با بسترسازی مناسب دولت برای فعالیت‌های معدنی، تولید محصول و فروش در بازار داخلی، دغدغه‌ای برای تامین مواد اولیه صنعت فولاد در کشور نخواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =