پلیس

عضو هیأت‌علمی گروه مکانیک دانشگاه اصفهان با بیان این که نقش ترافیک در افزایش آلودگی هوا مؤثر است، گفت: راهکارهای کاهش آلودگی منابع متحرک شامل کاهش تعداد سفر، افزایش سرانه مسافر در هر وسیله نقلیه، کاهش تردد وسیله نقلیه و کاهش میزان انتشار آلودگی هر وسیله نقلیه است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، علیرضا دستان، استاد دانشگاه اصفهان در نشست تخصصی "هوا برای تنفس" با موضوع «کنترل آلودگی هوای اصفهان» که توسط کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست برگزار شد، با ارائه گزارش «بررسی اثر طرح‌های کنترل ترافیک بر آلودگی کلانشهر اصفهان» اظهار کرد: نقش ترافیک در افزایش آلودگی هوا مؤثر است چراکه تعدد خودروها و افزایش تعداد منابع آلاینده در بروز آلودگی هوا مؤثر است؛ تردد با سرعت کم و تولید آلودگی بیشتر به ازای پیمایش یکسان هم در این زمینه مؤثر است.

وی افزود: راهکارهای کاهش آلودگی منابع متحرک شامل کاهش تعداد سفر، افزایش سرانه مسافر در هر وسیله نقلیه، کاهش تردد وسیله نقلیه و کاهش میزان انتشار آلودگی هر وسیله نقلیه است.

استاد دانشگاه اصفهان با بیان این که محدودیت برای عبور و مرور در مناطق خاص با عنوان طرح زوج و فرد مهم است، خاطرنشان کرد: این طرح با هدف کاهش تردد اجرا می‌شود؛ در شهرهای مختلف این طرح اجرا می‌شود و مجوز تردد همه خودروها بر اساس شماره سمت راست پلاک خودرو در روزهای زوج و فرد است و مزایای این طرح کاهش تردد و ایجاد انگیزه برای استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا است.

وی معایب کاهش تردد از طریق طرح زوج و فرد را برشمرد و اذعان داشت: ترغیب به خرید خودرو ارزان قیمت و فرسوده جهت استفاده از پلاک‌های متفاوت به علت تمرکز بر کاهش تردد و نه آلایندگی است.

دستان تأکید کرد: اعمال محدودیت برای مسافربرهای شخصی و کاهش سفرها با سرانه مسافر بالاتر، ترویج فرهنگ تخلف از طریق دستکاری پلاک و نیاز به تجهیزات پایش و نیروی پلیس برای اعمال قانون از معایب عمده کاهش تردد از طریق طرح زوج و فرد است.

عضو هیأت‌علمی گروه مکانیک دانشگاه اصفهان در پایان ابرازداشت: نقش منابع متحرک در آلودگی هوا کلانشهر اصفهان انکارناپذیر است. با اجرای طرح های کنترل ترافیک می‌توان میزان آلودگی منابع متحرک را کنترل کرد. بدوون در نظر گرفتن میزان آلایندگی هر خودرو، کنترل تردد تأثیر چندانی ندارد. باید از تجربه‌های موفق دنیا درس گرفت. نشان دادیم که مثلاً با جایگزینی خودروهای فرسوده و یا روان‌سازی ترافیک به هر شکل ممکن می‌توان انتشار را به نحو چشم‌گیری کاهش داد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =