نشست خبری «چالش‌ها و فرصت‌های اشتغالزایی و کارآفرینی در صنعت برق و الکترونیک»

نشست خبری «چالش‌ها و فرصت‌های اشتغالزایی و کارآفرینی در صنعت برق و الکترونیک» امروز در حاشیه یازدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت برق اصفهان برگزار و بر پتانسیل بالای ایران در تربیت نیروی انسانی متخصص و صادرات خدمات فنی_مهندسی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، امروز (چهارشنبه؛ ۲۱ مهرماه) نشست خبری «چالش‌ها و فرصت‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی در صنعت برق و الکترونیک» هم‌زمان با یازدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت برق اصفهان برگزار شد.

سید محسن پورسعید، رئیس انجمن همگن برق و الکترونیک استان اصفهان، در این نشست با بیان اینکه صنعت برق جزو صنایع مادر محسوب می‌شود، گفت: با گذر زمان و پیشرفت در عرصه فنّاوری، نیاز ما به انرژی برق بیشتر می‌شود. اگرچه پیش‌تر از متخصصان سایر کشورها نظیر آلمان و آمریکا در کشور استفاده می‌شد اما اکنون صنعت برق در ایران خودکفا شده است.

وی افزود: متأسفانه درگذشته مسیر برای فعالیت یک فرد خلاق ایرانی در کشور بسته بود و به همین دلیل این افراد برای انجام فعالیت‌های خود مجبور به انجام آن در سایر کشورها بودند اما اکنون در زمانه‌ای قرار داریم که امکان حرکت برای ما وجود دارد و می‌توانیم اقداماتی را انجام دهیم که پیش‌تر قادر به انجام آن‌ها نبودیم.

رئیس انجمن همگن برق و الکترونیک استان اصفهان ادامه داد: با این حال متأسفانه جوانان ایرانی مسیر پیشرفت خود را در آن‌سوی مرزها می‌بینند و این بزرگ‌ترین زیانی است که به ایران وارد می‌شود. امیدواریم این جوانان که به امید پیشرفت از کشور خارج می‌شوند، پس از کسب تخصص‌های بالاتر به کشور بازگردند؛ ما برای پیشرفت به این جوانان نیاز داریم. خروج جوانان مستعد از کشور بزرگ‌ترین چالش ایران است.

پورسعید ادامه داد: در حال حاضر فرصت‌های مختلفی برای کارآفرینی در حوزه برق وجود دارد. اگر یک فرد ایرانی خودباوری و اعتماد به نفس داشته باشد و موقعیت احتمال موفقیت مناسبی برای کارآفرینی دارد.

حسین فرهادی، مدیرعامل مجموعه آموزشی ماهر محور موفقیت، نیز در این نشست اظهار کرد: حفظ نیروی انسانی در کشور بسیار حائز اهمیت است اما متأسفانه امید جوانان در حال از بین رفتن است. به‌علاوه بسیاری از جوانان به دنبال کسب موفقیت‌های یک‌شبه یا اصطلاحاً آسانسوری هستند.

وی افزود: متأسفانه نظام آموزشی غلط هم از دیگر چالش‌هایی است که در حوزه صنعت برق و به‌طورکلی در کشور با آن مواجه هستیم. برای مثال در حوزه مهندسی، تولید مدرک مهندسی سطح بسیار بالاتری از تریبت مهندس دارد. به بیان دیگر ما در ایران به جای تربیت مهندس، مدرک مهندسی تولید می‌کنیم. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بعضاً موارد پایه و ابتدایی را هم نمی‌دانند. ما در جامعه افراد مستعد بسیاری داریم که با یک هدایت درست می‌توانند پیشرفت کنند بنابراین باید به آن‌ها توجه کرد.

این فعال صنعت برق خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از صادرات ما صادرات نیروی انسانی است در حالی که بابت آن پولی هم نمی‌گیریم! اگرچه صادرات مهندس و توهم فروشی از چالش‌های منابع انسانی در حوزه برق محسوب می‌شود، اما چالش‌های دیگری مانند سطح درآمدی (ناشی از شیوه غلط قیمت‌گذاری) و عدم بهره‌مندی بسیاری از متخصصین و فارغ‌التحصیلان این حوزه از مهارت‌های عمومی مانند نحوه ورود به پروژه‌ها و مذاکرات تجاری نیز از دیگر چالش‌های نیروی انسانی در حوزه صنعت برق محسوب می‌شود.

وی افزود: متأسفانه اوج صنعت برق در کشور به اخبار ماینرهای استخراج رمزارز محدود شده در صورتی که بسیاری از صنایع کشور به این صنعت وابسته است و بنابراین صنعت برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

لزوم ایجاد تحول جدی در حوزه آموزش نیروی انسانی متخصص

حسن فرهادی، هم بنیان‌گذار مجموعه آموزشی ماهر محور موفقیت، نیز در این نشست با اشاره به نظام آموزشی نامناسب در حوزه تربیت نیروی انسانی کارآمد در حوزه برق اظهار کرد: دانشگاه‌ها افراد را برای گذشته آماده می‌کنند نه آینده بنابراین باید یک تحول بسیار اساسی در دانشگاه‌های ما انجام شود. یکی از فرصت‌های موجود میان ناامیدی است که میان افراد وجود دارد. پیش‌تر که امکان ورود خارجی‌ها به راحتی به کشور وجود داشت امکان پیشرفت دشوارتر بود اما در حال حاضر فرصت مناسبی برای پیشرفت در کشور به وجود آمده است.

وی افزود: حوزه صنعت برق یک حوزه عملیاتی و نه تئوری است بنابراین دانشجویان و افرادی که تمایل به ورود به این حوزه دارند باید با فعالیت در صنایع و انجام فعالیت‌های عملی تجربه لازم را پیدا کنند. به‌علاوه تمرکزگرایی یکی از نکات مهمی است که باید مورد توجه افراد و فعالان این صنعت قرار گیرد تا بتوانند از تخصص لازم بهره‌مند شوند.

این فعال صنعت برق گفت: زبان مشترک کل دنیا صنعت است بنابراین اگر تخصص محور رفتار کنیم اتفاقات خوبی پیش رو خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایراسین مبنی بر راهکارهای لازم برای توسعه صادرات خدمات فنی_مهندسی نیز اظهار کرد: صادرات خدمات تقریباً مشابه صادرات کالا است. در واقع برای صادرات خدمات هم نیاز به استانداردهای مشخصی است. یک شخص ماهر و حرفه‌ای باید در سه حوزه مهارت داشته باشد تا بتواند در رقابت پیروز شود.

این فعال صنعت برق افزود: یکی از این سه حوزه، شخصیت و رفتار است. ممکن است موفق به کسب تخصص در یک حوزه خاص شویم اما تا از نظر شخصیت و رفتار به استانداردهای لازم دست پیدا نکنیم، نمی‌توانیم خدمات مناسبی را به مشتریان ارائه دهیم.

تولید محتوای حرفه‌ای؛ یکی از راهکارهای مؤثر بازاریابی در سطح بین‌المللی

فرهادی ادامه داد: حوزه دیگر تعهد است که متأسفانه ما در ایران از منظر ضعیف بوده و به بیان دیگر خوش قول نیستیم. در واقع ما همیشه درگیر زیاده گویی هستیم و بنابراین همین عدم تعهد باعث می‌شود از بازار جهانی اخراج شده یا از پیشرفت‌های جا بمانیم. سومین حوزه هم تخصص است، اگر نمره فرد در این سه حوزه از ۷۰ (از ۱۰۰) کمتر باشد، حرفه‌ای نیست و نمی‌تواند در بازار جهانی رقابت کند.

وی تصریح کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی دشواری‌های کمتری نسبت به صادرات کالا دارد و بنابراین به راحتی می‌توان در آن فعالیت کرد. البته تولید محتوا یکی از بهترین راهکارها برای فعالیت در حوزه خدمات است اما چند درصد از مهندسان در این فضا فعال هستند؟ در حوزه برق فرصت‌های خوبی برای صادرات خدمات وجود دارد؛ صادرات مشاور، تعمیرات تخصصی، ارائه آموزش، تأمین‌کنندگی و... از جمله این مورد محسوب می‌شود.

نبود بازاریاب تخصصی حوزه صنعت؛ معضل جدی صنعت

این فعال صنعت برق ادامه داد: به‌علاوه افراد باید برای بازاریابی و نیازسنجی به‌قصد صادرات خدمات به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه سفر کنند در حالی که چندان شاهد آن نیستیم.

سید محسن پورسعید، رئیس انجمن همگن برق و الکترونیک استان اصفهان، نیز در پاسخ به این سوال گفت: متأسفانه یکی از مشکلات اصلی ایران در حوزه صنعت، نبود بازاریاب تخصصی حوزه صنعت به ویژه در حوزه بین‌المللی است. ما به متخصصانی نیاز داریم که در کشورهای دیگر اقدام به بازاریابی کرده و پروژه‌های مناسب را برای فعالان صنعت در ایران کسب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =