شهرام موحدی

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این که خشک‌سالی‌های اخیر به شدت به حوزه پرورش دام و طیور استان ضربه می‌زند، گفت: خشکی زاینده‌رود زیان جدی به صنعت دام و طیور اصفهان وارد می‌کند و این خشک‌سالی احتمال شیوع بیماری‌های دامی را به شدت افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شهرام موحدی امروز(دوشنبه، ۱۹ مهرماه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تقریباً تا ۴ سال دیگر، سابقه تأسیس سازمان دامپزشکی در ایران به یک قرن خواهد رسید که نشان از اهمیت این سازمان در بحث امنیت غذایی دارد؛ تقریباً ۶۰ درصد بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است، همچنین هزار و ۸۰۰ عامل عفونی در ایجاد بیماری‌های مشترک نقش دارند و ۷۵ درصد بیماری‌های جدید انسانی مانند کرونا منشاً حیوانی دارند.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد گوشت‌های استحصالی استان برای جلوگیری از بروز بیماری قبل از ورود به بازار تحت فرآیند پیش سرد قرار می‌گیرد؛ یکی از عوامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان، ترشحات گوشت‌های استحصالی است که با مصرف گوشت در زمان کشتار و بدون طی مراحل پیش سرد از قسمت انتهایی چشم یا از طریق زخم روی پوست به انسان منتقل می‌شود؛ با توجه به اعمال فرایند پیش سرد و اقدامات بهداشتی متناسب، طی 2 سال گذشته هیچ مورد فوتی به این دلیل در استان اصفهان ثبت نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان درباره بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: در سال ۹۵ و ۹۶ طوفانی از این نوع آنفلوآنزا در کشور رخ داد و اقدامات بسیاری برای مقابله با این بیماری انجام شد، قرنطینه و معدوم‌سازی طیور بیمار، افزایش شدید نظارت‌ها و انجام اقدامات پیش‌گیرانه سخت از جمله این اقدامات بودند. در نتیجه انجام این اقدمات طی سال‌های گذشته هیچ‌گونه مورد تلفاتی به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در قطب مهم تولید مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار و بوقلمون نداشتیم. البته به این معنی از بین رفتن این ویروس نیست بلکه به معنی انجام درست اقدامات پیشگیرانه است. باید توجه داشت ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به دلیل ساختار ژنتیکی خود بسیار مسری‌تر از بیماری کرونا است.

موحدی ادامه داد: یکی از معضلات ما کمبود نهاده‌ها است که باعث می‌شود برخی مرغ‌داری‌ها برای تأمین نهاده‌های خود اقدام به خرید نهاده از مرغ‌داری دیگری کند. این مسأله باعث ورود آلودگی‌های مبدأ به مرغ‌داری مقصد و در نهایت بیماری مرغ‌ها شود؛ در بحث جوجه یک‌روزه هم به دلیل کمبود جوجه، ناچار هستیم مرغ‌های مادر(که جوجه‌های یک‌روزه را به وجود می‌آورند) با سن بالا را برای ادامه تولید جوجه یک‌روزه نگه داریم؛ بدیهی است وقتی مادر پیر باشد، جوجه تولیدشده هم از کیفیت مناسب برخوردار نیست؛ مقاومت کمتری نسبت به بیماری‌ها دارد و همین امر احتمال بروز بیماری در جمعیت طیور را افزایش می‌دهد.

وی گفت: در حوزه بیماری هاری نیز اداره کل دامپزشکی استان اصفهان سطح واکسیناسیون سگ‌ها را افزایش داده و حدود ۱۵ هزار سگ گله و صاحب‌دار طی یک سال اخیر در برابر این بیماری واکسینه شده‌اند؛ باید توجه داشت که واکسیناسیون سگ‌ها به هیچ عنوان ساده نیست و جراحات متعددی را می‌تواند به دام‌پزشک واکسینه‌کننده وارد کند؛ بر این اساس مسئولان مجری واکسیناسیون، گاه تا ۳۰ بخیه به دلیل حمله سگ را تجربه می‌کنند. با این حال تعداد کانون‌های این بیماری طی سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و بنابراین هاری به نوعی تحت کنترل است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک در اصفهان شیوع نیافته است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان درباره بیماری مهم دامی طاعون نشخوارکنندگان کوچک که خبر انتشار آن در استان البرز اخیراً تحت عنوان شیوع بیماری طاعون در فضای مجازی دست به دست شد، گفت: بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار رأس دام در این حوزه واکسینه شده‌اند؛ در حوزه‌های بیماری بروسلوز یا تب مالت ۶۰۰ هزار رأس و سیاه‌زخم یا شاربن بیش از یک میلیون رأس و در حوزه بیماری تب برفکی بیش از یک میلیون رأس واکسیناسیون انجام شده است. به طور کل در سال بیش از ۱۴ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در استان انجام می‌شود.

موحدی درباره کاهش مستمر تلفات بیماری‌های دام و طیور گفت: استان اصفهان پرتراکم‌ترین استان کشور از لحاظ واحد پرورش طیور است و همین مسأله کنترل بیماری‌ها در میان این جمعیت‌های حیوانی را به شدت دشوار می‌کند. در همین خصوص اقدامات بسیاری از جمله نمونه‌برداری‌های سرمی و مولکولی انجام شده است. ماحصل این اقدامات استفاده بیش از ۶۰۰ میلیون دوز واکسن طیور در استان اصفهان خواهد بود.

آسیب جدی خشک‌سالی زاینده‌رود به صنعت پروش دام و طیور

وی با بیان این که خشک‌سالی‌های اخیر به شدت باعث آسیب به حوزه پرورش دام و طیور استان ضربه می‌زند، گفت: در زمان‌های خشک‌سالی کیفیت آب مرغ‌داری‌ها مناسب نیست و گاه مرغ‌دارها ناچار به تأمین آب از منابع دیگر با تانکر می‌شوند که کیفیت و سختی آب را تقریباً از کنترل خارج می‌کند؛ به علاوه تانکری که اقدام به تأمین آب برای یک مرغ‌داری می‌کند ناچار است به سایر مرغ‌داری‌ها هم ورود پیدا کند که همین مسأله احتمال انتقال بیماری از یک مرغ‌داری به مرغ‌داری دیگر را افزایش می‌دهد. به علاوه بوته‌زارها، گون‌ها و علوفه‌های صحرا وجود ندارد و بنابراین با یک باد عوامل بیماری‌زا می‌توان به مرغ‌داری‌ها ورود پیدا کرده و باعث بیماری جمعیت طیور شود، از سوی دیگر پرندگان آزادپرواز مانند کلاغ هم از صحرا به سمت مرغ‌داری‌ها حرکت می‌کنند که مجدداً احتمال بروز بیماری را افزایش می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به خشکی زاینده‌رود گفت: در شرایطی که زاینده‌رود جاری باشد، پرندگان آزادپرواز این منبع برای تأمین مورد نیاز خود استفاده می‌کنند اما زمانی که این رودخانه خشک باشد همین پرنده‌ها ناچار به استفاده از آبگیرها، حوضچه‌های کشاورزی و مرغ‌داری‌ها می‌شوند و بنابراین انتشار بیماری‌های مربوط به این حوزه به شدت افزایش می‌یابد.

موحدی تصریح کرد: در شرایطی که زاینده‌رود جاری باشد، پرندگان مهاجری که از سمت سیبری به ایران و سپس اصفهان وارد می‌شوند به دلیل جریانات هوایی ناشی از زاینده‌رود نهایتاً اطراف این رودخانه فرود می‌آیند اما با خشکی زاینده‌رود، مدفوع این پرندگان مانند یک بمب ویروسی در همه‌جا پخش می‌شود.

وی با بیان این که در یک سال گذشته بیش از ۱۱۹ هزار مجوز حمل فراورده‌های دامی در حوزه قرنطینه صادر شده است، اظهار کرد: در یک سال گذشته تنها از طریق صادرات فرآورده‌های خام دامی از استان اصفهان، ۳۴ میلیون دلار ارز برای کشور تأمین شده است. این مقدار بسیار قابل توجه است زیرا از بسیاری از محصولاتی که پیشتر معدوم می‌شد ارز حاصل شده و در کنار آن اشتغال‌زایی هم انجام می‌شود.

خروج بیش از ۱۷۱ تن لاشه از مسیر توزیع

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: همه کشتارگاه‌های دام و طیور استان زیر نظر اداره دامپزشکی و تحت نظارت دام‌پزشکان هستند، به همین دلیل سال گذشته موفق شدیم از ورود بیش از  ۱۷۱ هزار کیلوگرم لاشه دام نامناسب به سفره مردم جلوگیری کنیم.

موحدی درباره حیوانات خانگی هم اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۷۸ درمانگاه دام‌پزشکی و ۱۱۸ داروخانه دام‌پزشکی در استان اصفهان وجود دارد؛ پزشکان مستقر در این کلینیک‌ها متخصص بیماری‌های دام کوچک دارند، با این حال علی‌رغم همه مسائل بهداشتی نگهداری حیوانات خانگی توصیه نمی‌شود؛ نگهداری حیوانات خانگی یکی از عوامل بروز آلرژی میان افراد است.

کشتار مرغ‌های مادر در سن تولید صحت ندارد

وی در پاسخ به خبرنگار ایراسین درباره کشتار دام‌های مولد نیز اظهار کرد: مرغ‌های مادر هم تا سن مشخصی قادر به تولید مثل هستند و طبیعی است پس از این زمان کشته شوند اما تاکنون کشتار مرغ مادر در سن تولید ثبت نشده است. به علاوه اگرچه ترانزیت دام در استان اصفهان وجود دارد اما تاکنون صادرات دام زنده در استان نداشتیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ایراسین درباره مبدأ هزینه واکسیناسیون دام و طیور نیز اظهار کرد: هر سال سازمان دام‌پزشکی بر اساس میان اعتباری که از سمت دولت دریافت می‌کند و همچنین اولویت‌های استراتژیک مبارزه با نوع بیماری، واکسن از داخل یا خارج از کشور تأمین می‌شود. بدیهی است زمانی که میزان اعتبارات موجود در این حوزه کم باشد، دام‌داران مجبور هستند خود هزینه انجام واکسیناسیون را تأمین کنند. با این حال هزینه واکسن‌های بیماری‌های تب مالت، بروسلوز، سیاه‌زخم و یا انجام تست‌های سل کاملاً رایگان است اما واکسن بیماری تب برفکی دو گروه شد که تنها برای دام‌های عشایر به صورت رایگان تأمین شد اما دام‌داری‌های صنعتی مجبور به پرداخت هزینه واکسیناسیون شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =