مهراد عباد

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: برای عبور از بحران انرژی مجموعه ای از اقدامات در سطح خرد و کلان موردنیاز است.

مهراد عباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به محدودیت‌های انرژی به ویژه در سال‌های اخیر اظهار کرد: چالش کمبود گاز به ویژه در پاییز و زمستان در سنوات اخیر رخ داده است و به علت کمبود گاز از سوخت مازوت (نفت کوره) به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌شد.

وی افزود: بر اساس اعلام وزارت نفت، تنها در بخش گاز، با ۲۵ درصد کمبود مواجه هستیم که متأسفانه برای جبران آن تحرکی صورت نگرفته است و امسال صنایع با کمبود گاز و برق در پاییز و زمستان روبرو هستند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری بر روی میدان‌های گاز و نفت انجام نشده است و ماشین‌آلات تولید دچار فرسودگی شدند و همچنین عدم امکان استفاده از فناوری و فنّاوری‌های نوین باعث شده که ایران برای تأمین گاز مورد نیاز خود دچار مشکل باشد و بخش عمده گاز تولیدی به مصرف داخلی برسد.

وی تصریح کرد: ایران برای حفظ سطح کنونی تولید، به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری نیاز دارد و با توجه به عدم فرهنگ‌سازی صحیح مصرف بهینه انرژی و اعتیاد به مصرف انرژی در کشور چاره‌اندیشی کوتاه‌مدت برای رفع این معضل دور از انتظار است.

عباد گفت: با توجه به عنصر بالای گوگرد در مازوت تولیدی کشور امکان صادرات نفت کوره فراهم نیست و برای جبران نیاز داخلی گاز، مورداستفاده قرار گرفته می‌شود که با پایداری جوی آلودگی کلان‌شهرها را موجب می‌شود. بنابراین نیاز است در کنار پویش‌های مصرف بهینه انرژی در بخش خانگی سعی شود با واردات گاز مانع از بهره‌گیری از سوخت مازوت شد.

وی اضافه کرد: اصلاح تنظیم‌کننده گازی منازل و جلوگیری از نشت گاز، از دیگر اقدامات کوتاه مدت برای صرفه‌جویی در مصرف گاز است. نیاز است که به طرح‌های پژوهشی مانند مایع سازی گازها، توسعه انرژی‌های جدید، در دولت‌های گذشته که در مرکز پژوهشکده صنعت نفت برای عبور از این بحران یاری رسان باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران با اشاره به فشار مضاعف کمبود انرژی به صنایع کشور گفت: شاید نیاز باشد در سطح کلان وزارت انرژی شکل بگیرد تا به طور ویژه مباحث مربوط به انرژی رفع شود و برای عبور از بحران انرژی مجموعه‌ای از اقدامات در سطح خرد و کلان موردنیاز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =