• ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
  • کد خبر: 17896
  • readingTime: ۴ دقیقه

ایراسین بررسی کرد؛

پشت پرده تصمیم جنجالی بایننس برای اجباری کردن احراز هویت کاربران چیست؟

چرا صرافی بایننس راه استفاده ایرانیان از خدمات ارزهای دیجیتال خود را بست؟
صرافی بایننس

صرافی بایننس بزرگترین صرافی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال در اقدامی ناگهانی احراز هویت سطح ۲ را برای همه کاربران خود اجباری کرد. این تصمیم به منزله خروج ایرنیان و کاربرانی است که تاکنون به صورت غیرمستقیم از این پلتفرم استفاده می‌کردند. اما چرا بایننس چنین تصمیم ناگهانی را اتخاذ و از منافع خود چشم پوشی کرده است؟

به گزارش خبرنگار ایراسین، صرافی معروف بایننس که برترین و بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان به شمار می‌رود، پیشتر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که احراز هویت سطح ۲ را برای همه کاربران خود اجباری خواهد کرد. بر این اساس کاربران برای ادامه فعالیت خود به احراز هویتی نیاز دارند که برای دستیابی به آن به ارسال مدارک هویتی و همچنین تصویر چهره نیاز بوده و بنابراین می‌توان گفت عملا استفاده از بایننس برای کاربران ایرانی به پایان رسیده است.

در اطلاعیه بایننس آمده است:« صرافی بایننس در پرتو تکامل استانداردهای جهانی و افزایش محافظت از کاربران و ایجاد محیط امن برای همه  تغییرات زیر را اعمال خواهد کرد:

لازم است همه کاربران جدید برای دسترسی به محصولات و خدمات بایننس از جمله سپرده گذاری ارزهای رمزنگاری شده، معاملات و برداشت ها، به سرعت احراز هویت سطح intermediate (سطح ۲) را انجام دهند.

کاربران فعلی که هنوز احراز هویت سطح intermediate را تکمیل نکرده اند، حساب آنها به طور موقت به حالت "فقط امکان برداشت" تغییر می کند. در این حالت خدمات ارائه شده به آنها فقط و فقط محدود به برداشت، لغو سفارش، و بستن پوزیشن می شود. 

این امر به منظور به حداقل رساندن اختلال در تجربه کاربران، از هم اکنون به صورت مرحله ای آغاز شده و  تا ۲۰۲۱-۱۰-۱۹ تکمیل خواهد شد. جزئیات بیشتر مستقیماً اطلاع رسانی خواهند شد.

پس از تکمیل احراز هویت سطح ۲ ، کاربران می توانند دسترسی کامل به محصولات و خدمات Binance را از سر بگیرند.

بایننس به شدت به کاربران توصیه می کند تا احراز هویت سطح ۲ خود را فوراً تکمیل کنند تا از تأخیر در روند تأیید و محدودیت دسترسی آنها جلوگیری شود.»

بر اساس این اطلاعیه کاربران فعلی این صرافی ارزهای دیجیتال که هنوز احراز هویت خود را انجام نداده اند تا دو ماه آینده (۲۷ مهر ۱۴۰۰) تا زمان انجام احراز هویت تنها مجاز به برداشت خواهند بود. پس از این مدت در صورتی که فرآیند احراز هویت به صورت کامل انجام نشده باشد، کلیه خدمات قابل ارائه به مشتریان لغو خواهد شد.

دوره فعالیت در صرافی بایننس برای ایرانی‌ها به پایان رسید

آنچه در این میان مسلم است، درآمدی است که به دلیل فعالیت ایرانیان و سایر افراد ممنوع المعامله به جیب این صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال روانه می‌شود. بر اساس برخی برآوردها، تا پیش از دستور العمل جدید بایننس، تقریبا یک میلیون کاربر تنها از ایران در این صرافی مشغول به فعالیت بودند.

اگرچه به دلیل استفاده مردم ایران یا سایر کشورهای ممنوع المعامله در بایننس از VPN، نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد این کاربران ارائه کرد اما با فرض صحیح بودن فعالیت یک میلیون حساب کاربری منتسب به ایرانی ها در بایننس و همچنین با فرض پرداخت روزانه یک دلار برای کارمزد انجام معاملات به بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان، این شرکت روزانه یک میلیون دلار تنها از کاربران ایرانی درآمد کسب خواهد کرد که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

به همین دلیل در نگاه اول این اقدام بایننس بسیار عجیب و در تضاد با منافع این شرکت به نظر می‌رسد. در همین خصوص آرمان باباگل، کارشناس، تحلیلگر و فعال بازار ارزهای دیجیتال در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره تصمیم ناگهانی بایننس برای الزامی کردن احراز هویت کاربران که عملا باعث خروج کاربران ایرانی از این صرافی می‌شود، اظهار کرد: این تصمیم بایننس تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده است که در این حوزه می‌توان به چند مسئله قانونی بین المللی اشاره کرد.

وی افزود: بایننس یک شرکت معتبر و قانونی ثبت شده در کشور سنگاپور، چین و چند کشور دیگر است و تنها مسئله‌ای که برای این شرکت مانند هر شرکت دیگر اهمیت دارد کسب سود است بنابراین این شرکت به شخصه مشکلی با حضور ایرانی‌ها ندارد؛ مقدار بسیار زیادی از معاملات و سودی که این شرکت به دست می‌آورد ناشی از حضور فعال ایرانی‌ها است.

این کارشناس ارزهای دیجیتال گفت: اگرچه آمار رسمی از حضور ایرانیان در بایننس تا پیش از اجباری شدن احراز هویت برای مشتریان در دست نیست اما برآورد می‌شود نزدیک به یک میلیون ایرانی در این سایت فعال باشند. اگر این افراد تنها یک تراکنش در روز انجام داده و برای هر تراکنش هم فقط یک دلار به عنوان کارمزد پرداخت کنند، روزانه یک میلیون دلار تنها از طریق کاربران ایرانی به جیب این شرکت روانه می‌شود.

پشت پرده تصمیم جنجالی بایننس برای اجباری کردن احراز هویت کاربران چیست؟

باباگل تصریح کرد: با اینکه مبلغ قابل توجهی از سوی این نوع کاربران عاید صرافی بایننس می‌شود اما فعالیت قانونی این شرکت در کشورهای مختلف تابع قوانین همان کشور است. آنچه باعث می‌شود این صرافی از منافع خود عقب نشینی کند، قوانین مالی بین المللی جهانی مانند قوانین مبارزه با پولشویی، قوانین FATF و سایر قوانینی است که توسط کشورهایی که صرافی بایننس درآن‌ها مشغول به فعالیت است، ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در واقع سازمان تجارت جهانی کشورهای عضو خود را ملزم به رعایت قوانین مالی جهانی می‌کند و در غیر این صورت عضویت آن‌ها را تعلیق یا حذف می‌کند. بنابراین این کشورها علی رغم درآمدی که از طریق فعالیت شرکت‌های نظیر بایننس به دست می‌آورد، برای جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصاد ملی خود صرافی بایننس را ملزم به پذیرش قوانین موجود می‌کند.

این فعال بازار ارزهای دیجیتال اظهار کرد: در چنین شرایطی شرکت بایننس هم برای جلوگیری از توقف یا محدودیت‌های گسترده فعالیت خود اقدام به مسدودسازی حساب های کاربری بر اساس قوانین موجود می‌کند.

بر اساس آخرین داده های بازار ارزهای دیجیتال، ارزش صرافی بایننس که با اختلاف در صدر جایگاه برترین صرافی های ارزهای دیجیتال در جهان قرار گرفته است، بیش از ۱۰۸ میلیارد و ۸۲۶ میلیون دلار (در لحظه تنظیم این گزارش) است.

در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که یک صرافی فعال در حوزه رمزارزها که به دلیل نوع خدمات و بازاری که در اختیار دارد، صدر برترین صرافی فعال در حوزه رمزارزها را از آن خود کرده، بخواهد از درآمد چند میلیون دلاری خود برای حفظ ارزش صد میلیارد دلاری خود چشم پوشی کند. باید توجه داشت که فعالیت قانونی بایننس در کشورهای مختلف می تواند زمینه را برای رشد بیشتر ارزش دارایی های این شرکت و کسب سهم بازار بیشتر نسبت به رقبا فراهم کند.

گزارش از: محمد رضائی فرد؛ خبرنگار ایراسین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =