ابراهیم جمیلی

رئیس خانه اقتصاد ایران: شرایط کشور شرایط بسیار سختی است و هر وزیری که برای وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب و وارد عمل شود باید این موضوع را مد نظر قرار دهد که حل مشکلات بدون برنامه ممکن نخواهد بود. در این میان آقای فاطمی امین و سابقه فعالیتهایشان در وزارت صمت، نشان میدهد که ایشان روی ۳ بخش صنعت، معدن و تجارت دارای شناخت هستند، اما توصیه می‌شود با توجه به شناخت از ۳ حوزه یادشده برنامه ریزی کامل جهت بهبود شرایط انجام شود.

ابراهیم جمیلی در گفت وگو با ایراسین درخصوص انتظاراتی که از وزیر صمت جدید وجود دارد، اظهار کرد: نخستین موضوعی که وزیر جدید صمت باید مدنظر قرار دهد این است که مدیران و معاونانش از بدنه وزارت صمت انتخاب شوند؛ زیرا اگر افرادی که خارج از بدنه این وزارتخانه، وارد کار شوند و قرار باشد با امور آشنایی پیدا کنند، مدت زمان مفیدی برای رفع مشکلات و چالش ها را از دست داده ایم؛ چراکه اکنون ما در ۳ بخش صنعت، معدن و تجارت مشکلاتی را پیش رو داریم و تنظیم بازار و تهیه یکسری اقلام که با معیشت مردم مرتبط است نیز در کنار موضوعات اصلی مسئولیت ها را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه نباید سطح توقع را بالا برد در ادامه افزود: پیشنهاد می‌شود که وزیر محترم صمت کارهای خود را به صورت هفتگی گزارش دهد؛ برای مثال اعلام کند در یک هفته چه تعداد از مشکلات رفع شده اند.

رئیس خانه اقتصاد ایران ادامه داد: مشکلات به صورت کامل در ۳ بخش صنعت، معدن و تجارت، همچنین مسائل جانبی و وابسته به آن شناخته شده است؛ از سویی دیگر راهکارها برای حل مشکلات وجود دارد که قبلا مطالعات روی آنها انجام گرفته، با این حال برای انجام آن مشکل داریم. برای مثال یک کالا بعد از ورود به کشور در گمرک باقی می ماند و این درحالی است که همان کالا ماده اولیه مورد نیاز یک کارخانه است و روند تولید اینگونه با مشکل مواجه می‌شود.

ارتباط بین صنعتگران و مسئولان بهبود یابد

جمیلی افزود: در حوزه صادرات نیز مشکلاتی وجود دارد که برای رفع آن می‌توان تصمیمات جدید گرفت. برای مثال حمایت از صنایع داخلی نیز باید یک بازه زمانی مشخص داشته باشد چراکه این موضوع در کشورهای در حال توسعه نیز به همین شکل اجرایی شده؛ یعنی اگر قرار است از یک صنعت حمایت تعرفه ای انجام شود، این اقدام برای ۵ سال تعریف می شود. از سوی دیگر سیاست‌های تشویقی باید به صورت کامل انجام گیرد؛ البته باید اشاره داشت که این سیاست ها تنها تزریق منابع مالی یا ارائه تسهیلات بانکی نیستند، برای مثال قرار گرفتن تولیدکننده و صادرکننده در جایگاه مناسب در جامعه یکی از اقداماتی است که در این راستا میتوان انجام داد.

وی به موضوع معدن نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه معدن نیز تعریف ماده خام و فرآوری شده باید مشخص شود.

جمیلی ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که باید مد نظر قرار گیرد بهبود یافتن ارتباطات بین صنعتگران با مسئولین است. زیرا در این صورت است که ما می‌توانیم جوابگوی نیازهای کشور باشیم. البته برای محقق شدن این امر برنامه ریزی لازم و ضروری است.

سیاستهای تشویقی برای صادرات تدوین شود

رئیس خانه اقتصاد ایران افزود: ما شاهدیم که در برخی موارد تولید مازاد وجود دارد، اما از آنجایی که بازاری برایشان تعریف نشده و صادرات آن نیز با مشکل مواجه است در نتیجه قیمت به شدت کاهش می یابد و در نتیجه با کاهش و یا توقف تولید در برهه ای از زمان مجبور به واردات این دست از محصولات می‌شویم؛ در صورتی که که اگر برنامه ریزی برای این نوع از محصولات داشته باشیم مسائل به راحتی قابل حل شدن است.

به گفته وی، همکاری و ارتباط با وزارت صمت با وزارتخانه های دیگر همچون وزارت کشاورزی، وزارت اقتصاد و دارایی که شامل گمرک و مالیات است و ... باید بیشتر شود. همچنین موضوع پنجره واحد نیز که سالهاست روی آن بحث و تاکید وجود داشته اما تا به اکنون اجرایی نشده بهتر است در دستور کار قرار گیرد تا پاره ای از مشکلات را بتوان با کمک آن رفع کرد.

جمیلی به یک موضوع دیگر نیز اشاره کرد و گفت: امروز امضاهای طلایی تبدیل به تیک طلایی شده اند و باید به طورکلی حذف شوند. دلیل ادامه یافتن مبحث امضا و تیک طلایی عدم تصمیم گیری برای آن بوده و راهکارهای مختلف همچون عرضه در بورس و ... را پیشنها داده اند؛ اما باید چارچوبی روشن برای این موضوع ارائه و با شفافیت کامل اجرا شود.

رئیس خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: هراندازه که مسائل مطرح شده مورد توجه وزیر صمت قرار گیرد و راهکاری برای آنها در نظر گرفته شود، موفقیت در کار بیشتر خواهد شد. در واقع وزیر جدید صمت هرچه برنامه بهتری داشته باشد موفقتر خواهد بود اما در صورت عدم داشتن برنامه مناسب نه تنها مشکلات کشور حل نخواهد شد، بلکه اعتبار وزارتخانه نیز زیر سوال خواهد رفت.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =